خبر

تلاش طلا در راستای حفظ ارزش‌ها

تلاش طلا در راستای حفظ ارزش‌ها

در حالی که دلار آمریکا به دنبال انتشار اخبار تصویب توافق بدهی در تلاش برای جهش است، طلا سطوح رشد قبلی را حفظ می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» طلا در حال دفاع از روند امتداد رشد قبلی، بالاتر از سطح 1960 دلار است.

و در این میان، دلار ایالات متحده (USD) در پی انتشار اخباری مبنی بر تصویب توافقنامه بدهی مجلس نمایندگان ایالات متحده به منظور پیشگیری از نکول بدهی، در حال تلاش برای جهش ملایم است.

همه نگاه‌ها به داده‌های مشاغل ایالات متحده و PMI خیره مانده است

داده‌های قوی PMI تولیدی Caixin چین و موفقیت مجلس ایالات متحده در بخش سقف بدهی، روحیه‌ی خوشبینانه‌ای را در بازار حاکم کرده است. به علاوه، اخباری مبنی بر اینکه توافقنامه بدهی ایالات متحده به تصویب مجلس نمایندگان رسیده است، پیشنهادات خرید موقتی را برای دلار آمریکا به ارمغان آورد. البته انتظارات ناخوشایند جدید پیرامون دورنمای نرخ بهره‌ی فدرال رزرو ایالات متحده، احتمالاً روند صعودی دلار را محدود خواهد کرد، مگر اینکه داده‌های تغییر اشتغال ADP ایالات متحده، روز را برای دلار آمریکا بسازد.

با نگاهی به رویدادهای اخیر، بهای طلا روز قبل شاهد یک حرکت قیمتی دو طرفه‌ی خوب بود و امروز نیز تاکنون جهش اخیر را تثبیت کرده است.

اما بدیهی است که سخنرانی روز چهارشنبه‌ی مقامات فدرال رزرو، تفکر دوباره‌ی سرمایه‌گذاران را در مورد چشم‌انداز توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در این ماه برانگیخت.

نرخ بهره

در همین راستا، پاتریک هارکر، رئیس بانک فدرال رزرو فیلادلفیا، از توقف نرخ در جلسه‌ی بعدی حمایت کرد. فیلیپ جفرسون، رئیس فدرال رزرو نیز مکث در افزایش نرخ بهره در جلسه‌ی بعدی FOMC را فرصت مناسبی برشمرد که می‌تواند قبل از تصمیم‌گیری در مورد تشدید سیاست پولی، زمان لازم برای تجزیه و تحلیل داده‌های بیشتر را ارائه دهد.

اما تحت تأثیر اظهارات اخیر فدرال رزرو، احتمال افزایش ۲۵ واحد پایه (bps) نرخ بهره‌ی فدرال رزرو در ژوئن از حدود ۶۲ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافته است. علاوه بر آن، شرط‌بندی‌های فزاینده برای توقف افزایش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو، نه‌تنها باعث فروش شدید دلار آمریکا و بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا شد، بلکه قیمت طلای بدون بازده را به بالاترین سطح پنج روزه یعنی 1975 دلار رساند.

اما گزارشی که سرمایه‌گذاران قصد دارند به طور دقیق در کانون توجه خود قرار دهند، داده‌های تغییر اشتغال ADP است که در اواخر روز از ایالات متحده دریافت می‌شود؛ انتظار می‌رود این داده‌ها حاکی از آن باشد که بخش خصوصی ایالات متحده، در مقایسه با رقم بالاتر از میزان پیش‌بینی ۲۹۶ هزار شغلی ثبت‌شده در آوریل، ۱۷۰ هزار شغل در ماه مه ایجاد کرده است. البته برای برانگیختن شرط‌هایی درباره‌ی سیاستگذاری تندروانه‌ی فدرال رزرو و متعاقب آن افزایش ارزش دلار آمریکا، ثبت رقمی بالاتر از مرز 200 هزار، مورد نیاز خواهد بود.

بررسی داده‌ها و گزارش‌ها

افزون بر داده‌های اشتغال، شاخص PMI تولید ISM ایالات متحده و زیرشاخص‌های آن نیز داده‌های کلیدی هستند که معامله‌گران طلا برای دریافت نکات جدید در مورد چشم‌انداز آتی نرخ بهره‌ی فدرال رزرو به دقت زیر نظر خواهند داشت. گفتنی است این مجموعه داده‌ها پیش از انتشار گزارش مهم حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در روز جمعه، زمینه‌ را برای معامله‌گران طلا فراهم خواهد کرد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با استفاده از نمودار روزانه

قیمت طلا همچنان در معاملات «فروش در زمان صعود» است، زیرا تقاطع نزولی میانگین متحرک 21 و 50 روزانه همچنان در جریان است، در حالی که شاخص قدرت نسبی 14 روزه (RSI) علیرغم افزایش اخیر، زیر خط وسط باقی می‌ماند.

گذشته از آن، پشتیبانی فوری در کف قیمت روز گذشته یعنی 1954 دلار در انتظار است که در زیر آن، سطح روانی 1950 دلار آزمایش خواهد شد.

در ادامه‌ی مسیر، DMA صعودی 100 در سطح 1938 دلار، چالشی برای تعهدات صعودی محسوب می‌شود. علاوه بر آن، بسته‌شدن روزانه زیر سطح حمایت 100-DMA برای از سرگیری اصلاحات به سمت کف قیمت 17 مارس در سطح 1918 دلار حیاتی است.

از طرف دیگر، خریداران طلا باید سقف قیمت‌های چند روزه‌ی خود را در 1975 دلار کاهش دهند تا مقاومت تلاقی را نزدیک به 1990 دلار به چالش بکشند، و این نقطه‌ای است که میانگین متحرک روزانه‌ 21 و 50 در حوالی آن تجمع می‌کنند. گفتنی است که پذیرش بالاتر از رقم 1990 برای تأیید یک بازگشت صعودی مورد نیاز است.

نمودار روزانه طلا

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 11 خرداد 1402 ساعت 13:16
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین