خبر

احتمالی که نفت را به مسیر صعودی برد

احتمالی که نفت را به مسیر صعودی برد

نفت خام و برنت که در جلسات معاملاتی قبل با کاهش روبرو شده بودند، امروز با بروز احتمالات برای توقف افزایش نرخ بهره افزایش یافتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت روز پنج‌شنبه در مسیری خلاف کاهش‌های قبلی حرکت کرد و افزایش یافت. در همین راستا، بهای معاملات آتی نفت برنت در ماه اوت با 32 سنت یا 0.44 درصد افزایش به 72.92 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 25 سنت یا 0.37 درصد افزایش به 68.34 دلار در هر بشکه رسید.

هر دو معیار در جلسات قبلی به شدت کاهش یافته بودند، به طوری که برنت 5.6 درصد و WTI تا پایان روز چهارشنبه، 6.3 درصد نسبت به جمعه‌ی گذشته افت کردند.

با نگاهی به رویدادهای اخیر می‌توان به وضوح دید که توقف احتمالی افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و تصویب لایحه‌ی سقف بدهی، خوش‌بینی نسبت به رشد بیشتر تقاضای سوخت در بزرگترین مصرف‌کننده‌ی نفت جهان را تجدید کرد و این امر خود عاملی در جهت افزایش بهای نفت بود.

زمانی که مقامات فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه به افزایش احتمالی نرخ بهره در ماه ژوئن اشاره کردند، انتظارات بازار از افزایش قریب‌الوقوع نرخ کاملا معکوس شد؛ گفتنی است که چنین افزایشی می‌توانست رشد اقتصادی را کاهش داده و تقاضای نفت را تضعیف کند.

علاوه بر این، شانس جلوگیری از نکول فاجعه‌بار دولت ایالات متحده پیرو تصویب لایحه‌ای در مجلس نمایندگان ایالات متحده افزایش یافت؛ گفتنی است که موضوع این لایحه، تعلیق سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری ایالات متحده بود.

تینا تنگ، تحلیلگر بازار در سی‌ام‌سی مارکتز در اوکلند به اصل اشباع فروش بازارهای نفتی اشاره کرد و احتمال داد که این وضعیت در دو روز معاملاتی گذشته به دلیل کاهش آمار چین و نگرانی‌های مربوط به سقف بدهی، ایجاد شده باشد. وی افزود: «در بحبوحه‌ی تصویب لایحه‌ی بدهی در مجلس، احساسات مجدداً برانگیخته شد و سیگنال توقف افزایش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو نیز فرصت جهشی به بازار ارائه کرد.»

افزایش نرخ بهره

اما نشانه‌های تقاضا از سوی چین، بزرگترین واردکننده‌ی نفت جهان، در این هفته تا حدودی متفاوت‌تر به نمایش گذاشته شد. در این راستا، داده‌های رسمی دولت در روز چهارشنبه گزارش داد در حالی که فعالیت بخش خدمات با کمترین سرعت در چهار ماه گذشته افزایش یافته است، فعالیت کارخانه‌ها در ماه می، کاهش به کمترین میزان در پنج ماه گذشته را ثبت کرده است.

با این حال، در روز پنج‌شنبه، شاخص مدیران خرید تولیدی (PMI) با انعکاس افزایشی از 49.5 در آوریل به 50.9 در ماه مه، نگرانی‌ها در مورد تقاضای صنعتی چین را کاهش داد.

اما در بخش تقاضا، عوامل جانبی نزولی در جریان است و قیمت‌ها در تلاش برای غلبه بر آنها هستند.

و اما براساس اعلام منابع بازار با استناد به آمار موسسه آمریکن پترولیوم (API) در روز چهارشنبه، ذخایر نفت خام در هفته‌ی گذشته حدود 5.2 میلیون بشکه افزایش یافت.

طبق داده‌های API، ذخایر بنزین نیز هفته‌ی گذشته حدود 1.9 میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که ذخایر سوخت تقطیری 1.8 میلیون بشکه افزایش یافت. البته فعالان بازار منتظر داده‌های دولت در مورد ذخایر نفت خام آمریکا هستند که به دلیل تعطیلات اول هفته‌ی ایالات متحده، با یک روز تأخیر، اواخر روز پنج‌شنبه عرضه می‌شود. 

در کنار این‌ها، نشست آتی اوپک پلاس، سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه در 4 ژوئن، از حیث احتمال کاهش تولید، در مرکز توجه سرمایه‌گذاران خواهد بود.

البته تحلیلگران اچ‌اس‌بی‌سی و گلدمن ساکس تصریح کرده‌اند که انتظار کاهش بیشتر اوپک پلاس را در این نشست ندارند.

اوپک پلاس

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 11 خرداد 1402 ساعت 11:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین