خبر

یک گام مثبت برای طلا

یک گام مثبت برای طلا

با بروز این احتمال در بازارها که فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد، طلا توانست از پائین‌ترین سطح قیمت دوماهه‌ی خود بهبود یابد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز پنج‌شنبه افزایش یافت. این فلز گرانبها در بحبوحه‌ی شرط‌بندی‌ها مبنی بر اینکه فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره را ثابت نگه می‌دارد، از پائین‌ترین سطوح دوماهه بهبود یافت.

هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1966.42 دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلا تا ساعت 20:36 به وقت شرقی(00:36 به وقت گرینویچ) با 0.1 درصد افزایش به 1983.40 دلار در هر اونس رسید. هر دو ابزار همانطور که قبلأ گفته شد از کف قیمت‌های دوماهه بهبود یافتند و در این هفته در سطوح بالاتری معامله شدند.

پاتریک هارکر، رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا، روز چهارشنبه خاطرنشان کرد که صرفنظرکردن از افزایش نرخ بهره در جلسه‌ی 14 ژوئن می‌تواند به بانک مرکزی فرصت بیشتری برای بررسی تصمیمات آتی نرخ بهره بدهد.

هارکر همچنین بر امکان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو پس از ماه ژوئن تصریح کرد. گفتنی است که اظهارات وی باعث جهش شدید در شرط‌بندی‌ها برای توقف نرخ در ماه ژوئن شد. این موضوع در واقع معکوسی از توافق نظرهای قبلی مبنی بر افزایش 25 واحدی نرخ بهره در این ماه توسط فدرال رزرو بود.

افزایش نرخ بهره

بدیهی است که افزایش نرخ‌های بهره نه‌تنها منجر به افزایش هزینه‌ی فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا می‌شود، بلکه بر تقاضای سرمایه‌گذاران نیز تاثیر می‌گذارد. و این روند در اوایل هفته‌ی جاری به دلیل فشار اعمال‌شده‌ی ناشی از افزایش نرخ بهره، طلا را به پایین‌ترین حد در دو ماه اخیر رساند. 

در حوزه‌ی گزارش‌های کلیدی، بازارها برای حصول به نشانه‌های بالقوه‌ی بیشتر در مورد سیاست‌های پولی، در حال حاضر منتظر داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی هستند که روز جمعه منتشر می‌شود. و این در حالی است که لایحه‌ی افزایش سقف بدهی آمریکا به تصویب نمایندگان نزدیک‌تر می‌شود و از این رو، تمرکز بر روی موضوع رای‌گیری کنگره برای افزایش سقف بدهی ایالات متحده نیز باقی خواهد ماند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان به این لایحه رای مثبت داد و آن را پیش از پایان ضرب‌الاجل نکول ایالات متحده به منظور رای‌گیری بعدی سنا ارسال کرد.

با تمام این‌ها، طلا ممکن است در سال جاری به ویژه در سایه‌ی بدترشدن شرایط اقتصاد جهانی، شاهد پیشنهادات بیشتری باشد.

از آنجایی که داده‌های اخیر اقتصادی حاکی از آن بود که از یک سو بهبود اقتصادی پس از بازگشایی در چین رو به افول است و از سوی دیگر، فعالیت‌های تولیدی در ایالات متحده و منطقه یورو نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، قیمت فلزات صنعتی به شدت تحت تأثیر این آمار قرار گرفت و از این رو، مس در ماه می به پایین‌ترین حد خود در هفت ماه اخیر رسید.

معاملات آتی مس در روز پنج‌شنبه پس از افت بیش از 5 درصدی تا ماه می، با 0.1 درصد کاهش به 3.6627 دلار در هر پوند رسید.

آنچه مسلم است چشم‌انداز فلز سرخ به دلیل ترس از رکود اقتصادی جهانی در سال جاری به شدت ضعیف شده است؛ چرا که مسأله‌ی رکود می‌تواند منجر به کاهش بیشتر تقاضا شود.
ترس از رکود

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 11 خرداد 1402 ساعت 09:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین