خبر

رکود برای طلا و نفت؛ خوب یا بد؟!

رکود برای طلا و نفت؛ خوب یا بد؟!

به دلیل وجود سطوح پائین نقدینگی و عدم اطمینان در مورد رویکرد فدرال رزرو، بازارهای نفتی در نوسان زیاد به سر می‌برند؛ اما طلا در انتظار چشم‌انداز رکود است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس استریت» در یادداشتی به بررسی رویدادهای پیرامون نفت و طلا پرداخت و در مورد چشم‌انداز این دو نوشت: 

بازارهای نفت همچنان حرکت قیمت‌های بسیار متلاطم را تجربه می‌کنند که در این هفته ناشی از عدم اطمینان فدرال‌رزرو، نقدینگی پایین و پیام‌های گیج‌کننده‌ی اعضای اوپک پلاس در مورد کاهش‌های جدید تولید است که البته به نوبه‌ی خود منجر به عدم اطمینان در بازارهای نفت شده و معامله‌گران را در آستانه‌ی نشست 4 ژوئن اوپک، مجبور به انجام کاری فراتر از شرط‌بندی بله یا خیر در حوزه‌ی کاهش تولید کرده است.

بدون شک عربستان سعودی خواهان افزایش قیمت‌های نفت به بالاترین حد ممکن است. در عین حال، این سوال مطرح می‌شود که آیا مداخله‌ی ژوئن، دقیقأ مشابه آنطور که پس از کاهش ناگهانی تولید در آوریل اتفاق افتاد، تفاوتی در مسیر احتمالی کاهش قیمت نفت در چند ماه آینده ایجاد خواهد کرد؟

کاهش عرضه نفت

شایان توجه است که نفت روسیه بی‌تردید بزرگترین کارت طلایی در حوزه‌ی عرضه‌ی بازار نفت است. در حالی که اوپک می‌تواند کاملأ پذیرای تهدید خود برای کاهش تولید بماند، اما پویایی جاری در مورد عرضه‌ی روسیه، یک خطر نزولی برای نفت تلقی می‌شود.

البته، روسیه از اعضای اوپک می‌خواهد تا قیمت‌های نفت را بدون هیچ دلیلی تا حد ممکن بالا ببرند، مگر اینکه قیمت‌ها را به سطوحی بهتر از قیمت‌های محدودی که رسماً مجاز به فروش نفت هستند، پایین بیاورند.

چنانچه نفت خام روسیه با تخفیف عرضه شود، خریداران زیادی برای آن وجود دارد، چرا که به وضوح در دوره‌های اخیر دیده شد که نه چین و نه هند به تحریم‌های فعلی آمریکا علیه روسیه توجهی ندارند. البته نکته‌ی اصلی و کلیدی آن است که تا زمانی که قیمت نفت زیر 80 بشکه باقی بماند، ایالات متحده اهمیت چندانی به عرضه‌ی نفت روسیه به چین یا هند نمی‌دهد.

پیرامون طلا چه می‌گذرد؟

آنچه مسلم است، چشم‌انداز رکود برخلاف نفت، معمولاً برای طلا خوب است. اما اخیراً قیمت طلا کاهش یافته است، چرا که وضعیت بانک‌های منطقه‌ای در ایالات متحده بسیار کمتر از آنچه که بازار تصور می‌کرد، نگران‌کننده است. البته داده‌های اخیر حاکی از آن است که حتی یک ضربه‌ی کوچک احتمالی به رشد اقتصادی ایالات متحده، ممکن است حامل رویکردی بدبینانه باشد. با این وجود، از آنجا که در ماه ژوئن از پیش‌بینی جنگ‌طلبی فدرال رزرو عبور می‌کنیم، طلا همچنان مورد پسند است.

از سوی دیگر، بانک‌های مرکزی برخی کشورها همچون چین به سرعت به خرید طلا ادامه می‌دهند، روندی که همواره انتظار داریم از حیث افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیکی و روند دلارزدایی، بر تقاضای طلا تسلط داشته باشد.

تقاضای طلا

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 10 خرداد 1402 ساعت 12:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین