خبر

ماهنامه‌ طلا، دلزده از تاریکی

ماهنامه‌ طلا، دلزده از تاریکی

طلا اخیرأ از بالاترین رکورد خود که در روزهای ابتدایی ماه می به آن رسیده بود، عقب‌نشینی کرد کاهشی بیش از 1 درصد را به ثبت رساند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا روز چهارشنبه با کاهش بیشتر مواجه شد و علت این کاهش، وضعیت محتاطانه‌ی بازارهایی بود که برای نشانه‌های بیشتری پیرامون افزایش سقف بدهی آمریکا انتظار می‌کشیدند.

هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش، به سطح 1955.14 دلار رسید، در حالی که قیمت معاملات آتی طلا در ساعت 22:42 به وقت شرقی (02:42 به وقت گرینویچ) در سطح 1973.25 دلار در هر اونس ثابت ماند. هر دو ابزار در روز سه‌شنبه نزدیک به 1 درصد افزایش یافتند و از پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی خود جهشی را ثبت کردند.

با نگاهی به نوسانات بهای طلا، فلز زرد از بالاترین رکوردی که در اوایل ماه مه به ثبت رسیده بود، سقوط کرد و بدین ترتیب با کاهش ماهانه‌ی بیش از 1 درصد روبرو شد.

به این ترتیب، فلز زرد روزهای ماه را در سراشیبی تاریک و بی‌فروغ سپری کرد؛ ناگفته نماند که بخش عمده‌ای از این ضعف، ناشی از انتظارات فزاینده برای افزایش بیشتر نرخ بهره در ماه ژوئن است که تورم سمج از یک سو و انعطاف‌پذیری در بازار کار از سوی دیگر، ضرورت آن را توجیه می‌کند.

انعطاف‌پذیری در بازار کار

اما در حوزه‌ی فلزات صنعتی، قیمت مس پیرو انتشار سیگنال‌های بیشتر از کاهش رشد اقتصادی در چین، با افت قیمت روبرو شد. در همین راستا، معاملات آتی مس با 0.7 درصد کاهش به 3.6338 دلار در هر پوند رسید؛ از آنجا که داده‌ها نشانگر کوچک‌شدن بخش تولید چین برای دومین ماه متوالی در ماه مه هستند، قرار بود فلز سرخ در ماه مه حدود 6 درصد کاهش یابد.

گفتنی است که این داده‌ها که همراستا با کاهش رشد فعالیت‌های تجاری، حکایت از کندی روند بهبودی اقتصادی در بزرگترین واردکننده‌ی مس جهان دارد، احتمالاً تقاضای ضعیف برای فلز قرمز را به تصویر می‌کشد.

با بررسی روند حرکت قیمت این فلز می‌توان به وضوح دید که قیمت مس در مسیر بدترین کاهش ماهانه‌ی خود در 11 ماه گذشته قرار داشته و تنها اندکی بالاتر از ضعیف‌ترین سطح خود در نزدیک به هفت ماه گذشته معامله شد.

علاوه بر این‌ها، مجموعه‌ای از گزارش‌های اقتصادی ایالات متحده نیز در این هفته در کانون توجه قرار دارد، چرا که داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی برای ماه مه، که قرار است در روز جمعه منتشر شود، تا حد زیادی در تنظیم برنامه‌های آتی فدرال رزرو در حوزه‌ی افزایش بیشتر نرخ بهره موثر خواهد بود.

البته مطابق با انتظارات بازار، فدرال رزرو قرار است نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد.

و اما در چشم‌انداز ارز ایالات متحده، در سایه‌ی پیش‌بینی داده‌ها، دلار از بالاترین سطح 10 هفته‌ی گذشته عقب نشینی کرد.

گرچه دلار به این عقب‌نشینی اجباری تن داد، اما آنچه مسلم است رویکرد تندروانه‌ی فزاینده‌ی فدرال رزرو علیرغم آنکه نقش مهمی در حمایت از ارز ایالات متحده دارد، اما چشم‌انداز دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را تیره و تار می‌کند. و البته پشت پرده‌ی این سناریو، افزایش هزینه‌ی فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده است که منشأ اثر آن می‌تواند افزایش نرخ بهره باشد و این همان روندی است که طلا را تا سال 2022 تحت تاثیر قرار داد.

چشم‌انداز طلا تیره و تار می‌شود

با تمام این‌ها، در صورت نکول ایالات متحده، فلز زرد ممکن است شاهد افزایش تقاضای پناهگاه امن باشد که احتمالاً رکود را رقم خواهد زد.

گرچه چندین قانونگذار جمهوری‌خواه و دموکرات، از لایحه‌ی دو حزبی برای افزایش سقف بدهی ناراضی هستند، اما قانونگذاران آمریکایی به منظور پیشگیری بحران اقتصادی قرار است این هفته به تصویب آن رأی دهند. البته ممکن است لایحه‌ی کذایی مشمول رأی منفی برخی از قانونگذاران ناراضی در کنگره شود.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 10 خرداد 1402 ساعت 09:19
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین