خبر

مصاف نابرابر دلار و ین

مصاف نابرابر دلار و ین

پیرو عقب‌نشینی گاوهای دلار آمریکا، جفت‌ارز دلار/ین برای دومین روز متوالی دستخوش کاهش شد؛ البته عقب‌نشینی اصلاحی معنادار، بعید است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، جفت دلار/ین (USD/JPY) برای دومین روز متوالی کاهش یافت و از بالاترین سطح شش ماهه که در اوایل سه‌شنبه ثبت شده بود، عقب‌نشینی کرد.

قیمت‌های نقطه‌ای مرتبط با این جفت‌ارز، در نیمه‌ی اول نشست اروپایی به زیر سطح 140.00 سقوط می‌کنند، با این حال هرگونه عقب‌نشینی اصلاحی معناداری، کماکان گریزان به نظر می‌رسد.

آنچه مسلم است پس از آنکه بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده به بالاترین رقم در دو ماه اخیر رسید، گاوهای دلار آمریکا (USD) تصمیم گرفتند تا برخی از سودهای خود را از جدول خارج کنند. این موضوع همگام با شاخص قدرت نسبی اشباع خرید (RSI) در نمودار روزانه، باعث می‌شود معاملات نامتقاطع حول جفت دلار/ین (USD/JPY) کاهش یابد. اما نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که با وجود انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو، نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد، روند نزولی دلار کاهش می‌یابد.

در واقع، قیمت‌گذاری فعلی بازار نشان‌دهنده‌ی شانس بیشتری برای افزایش 25 واحدی دیگر در نشست بعدی سیاست‌های پولی FOMC در ماه ژوئن است. البته آنچه مهر تأیید بر این شرط‌بندی‌ها زد، اظهارات جنگ‌طلبانه‌ی اخیر تعدادی از مقامات بانفوذ فدرال رزرو در کنار شاخص اصلی قیمت PCE ایالات متحده بود که در روز جمعه منتشر شد و اشاره‌ی مستقیمی به تورم پایدار داشت. این موضوع نه‌تنها می‌تواند به‌عنوان یک باد موافق برای دلار عمل کند، بلکه پشتیبانی برای چشم‌انداز ظهور برخی خریدهای نزولی در اطراف جفت دلار/ین (USD/JPY) نیز هست.

دلار/ین

از سوی دیگر، رئیس بانک مرکزی ژاپن، کازوئو اوئدا، تداوم کاهش نرخ بانک مرکزی را در سایه‌ی استفاده از ابزار کنترل منحنی بازده عنوان کرد. افزون بر آن، شاخص CPI توکیو که جمعه‌ی گذشته منتشر شد، حاکی از آن بود که تورم در پایتخت ژاپن در ماه می بیش از حد انتظار کاهش یافته است. این امر در واقع تأییدکننده‌ی دیدگاه بانک مرکزی ژاپن است که تورم در این کشور احتمالاً در اواسط سال مالی جاری به زیر سطح هدف 2 درصد کاهش می‌یابد که به نوبه‌ی خود می‌تواند مجوزی برای پایبندی بانک مرکزی ژاپن بر مواضع غیرقانونی خود باشد.

گفتنی است که این مهم، همراه با لحن ریسک مثبت، می‌تواند نه‌تنها ین ژاپن (JPY) را تضعیف کند، بلکه کمکی برای محدود‌کردن ضرر جفت دلار/ین USD/JPY نیز باشد.

در کنار این‌ها، قانونگذاران آمریکایی اعلام کردند که به منظور پیشگیری از نکول بی‌سابقه‌ی بزرگترین اقتصاد جهان، به توافقی آزمایشی برای تعلیق سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت آمریکا تا 25 ژانویه دست یافته‌اند. این موضوع به نوبه‌ی خود، نقش مهمی در افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران دارد، که البته از روحیه‌ی خوش‌بینانه در بازارهای سهام کاملأ مشهود است و از قرار معلوم، جریان‌های مالی را از دارایی‌های سنتی امن، از جمله ین دور می‌کند.

پس‌زمینه‌ی بنیادی فوق‌الذکر بیان می‌کند که مسیر کمترین مقاومت برای جفت دلار/ین (USD/JPY) به سمت صعود است. از این رو، هرگونه عقب‌نشینی معنی‌داری ممکن است همچنان به عنوان یک فرصت خرید تلقی شود که به احتمال زیاد کمرنگ نیز باقی می‌ماند.

در حوزه‌‌ی داده‌های مهم و در کانون توجه، معامله‌گران هم‌اکنون برای فرصت‌های کوتاه‌مدت در اوایل جلسه‌ی معاملاتی آمریکای شمالی، به شاخص اعتماد مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده هیئت کنفرانس نگاه می‌کنند.

داده‌های در کانون توجه

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 9 خرداد 1402 ساعت 15:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین