خبر

حرکت قیمت ارزهای کلیدی در برابر دلار

حرکت قیمت ارزهای کلیدی در برابر دلار

با بروز احتمال افزایش نرخ بهره و همچنین توافق سقف بدهی، دلار آمریکا امروز افزایش یافت؛ سایر ارزها در برابر دلار وضعیتی مختلط داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در اوایل معاملات روز سه‌شنبه‌ی اروپا بالاتر رفت و نزدیک به اوج دو ماهه‌ی خود باقی ماند؛ در ساعت 03:05 به وقت شرقی (07:05 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، با 0.2 درصد افزایش به 104.323 رسید که در واقع، در اوایل جلسه به بالاترین سطح دو ماهه 104.420 رسید.

آنچه از بررسی بازارهای مالی مشهود است، معامله‌گران علاوه بر پذیرش پتانسیل افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو، در صدد هضم تصویب توافق سقف بدهی ایالات متحده از طریق کنگره نیز هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کوین مک‌کارتی از جمهوری‌خواهان ارشد کنگره در آخر هفته به منظور پیشگیری از نکول بدهی ایالات متحده و محدودکردن برخی از هزینه‌های فدرال، به توافقی دست یافتند که سقف بدهی‌ها را تا سال 2025 به حالت تعلیق درآورند.

البته این توافق، پیش از اینکه خزانه‌داری ایالات متحده برای پوشش تمام تعهدات خود با کمبود بودجه مواجه شود، زمان محدودی دارد تا راه خود را از طریق کنگره‌‌ بگشاید و مطمئناً با مخالفت هر دو طرف افراطی مواجه خواهد شد.

در روز دوشنبه، زمانی که بازارهای ایالات متحده و بریتانیا بسته بودند، دلار ثابت ماند و اکنون در مسیر ثبت افزایش ماهیانه کمی کمتر از 2.5 درصد است؛ البته علت بازگشایی این مسیر، تفکر معامله‌گرانی است که احتمال می‌دهند نرخ‌های بهره‌ی ایالات متحده برای مدت طولانی‌تری بالاتر باقی بماند.

بالاماندن نرخ بهره

گزارش مشاغل ماهانه‌ی ایالات متحده نیز که برای جمعه برنامه‌ریزی شده است، در کانون توجه باقی می‌ماند که انتظار می‌رود 180000 شغل در ماه می ایجاد شود و حکایت از انعطاف‌پذیری بازار کار در این کشور نیز دارد.

علاوه بر این، داده‌ها همچنان بر تورم بالا دلالت دارد که منجر به احتمال افزایش 60 درصدی نرخ در ماه ژوئن در بازار می‌شود.

در جاهای دیگر، یورو/دلار آمریکا با 0.3 درصد کاهش به 1.0691 رسید؛ ناگفته نماند در حالی که تورم اسپانیا با کاهش 3.2 درصدی در ماه می نسبت به سال گذشته، کمتر از رقم 4.4 درصد مورد انتظار بود، یورو تأثیر تقویت دلار را احساس کرد.

پوند/دلار (GBP/USD) تا 1.2345 بالاتر رفت، حال آنکه دلار/ین (USD/JPY) با 0.1% کاهش در سطح 140.41 معامله شد؛ گفتنی است که این جفت‌ارز پیشتر با افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده، به بالاترین سطح شش ماهه‌ی خود رسیده بود.

دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) اندکی افزایش یافت و به 0.6523 رسید، در حالی که دلار/یوان (USD/CNY) با 0.4% افزایش به 7.0918 رسید؛ البته یوان چین پیرو کاهش نرخ میانی روزانه‌ی بانک خلق چین و بروز سیگنال‌های مثبت در بازار، به بالاترین حد خود در شش ماه اخیر رسیده بود.

دلار/لیر (USD/TRY) نیز با 1.4 درصد افزایش به 20.2807 رسید؛ لازم به ذکر است که لیر ترکیه پس از انتخاب مجدد طیب اردوغان به ریاست جمهوری ترکیه بسیار ضعیف باقی ماند که به وضوح بیان می‌کند با وجود افزایش تورم، نرخ بهره همچنان پایین خواهد ماند.

دلار/لیر

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 9 خرداد 1402 ساعت 13:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین