خبر

بار فشار فروش بر دوش طلا

بار فشار فروش بر دوش طلا

با بروز برخی عوامل همچون خوشبینی نسبت به افزایش سقف بدهی و تقویت دلار آمریکا، طلا امروز تحت فشار فروش مجدد قرار گرفت و کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، بهای طلا در روز سه‌شنبه تحت فشارهای فروش مجدد قرار گرفت و بدین ترتیب، به پایین‌ترین سطح خود از 17 مارس رسید.

طلا (XAU/USD) در حال حاضر دقیقاً زیر سطح 1,940 دلار قرار دارد که حدود 0.25 درصد در مقیاس روزانه کاهش یافته است؛ گفتنی است که خرس‌ها در حال حاضر و پیش از شرط‌بندی جدید، منتظر یک استراحت پایدار و پذیرش سطحی در زیر میانگین متحرک ساده 100 روزه (100-SMA) هستند.

خوش‌بینی پیرامون سقف بدهی آمریکا بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد

قانونگذاران در ایالات متحده در خصوص دستیابی به توافقی آزمایشی برای افزایش سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری و از این رو، پیشگیری از نکول بی‌سابقه‌ در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، خبرهای امیدبخشی دادند. این موضوع به نوبه‌ی خود بر گرایش سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر تأثیری مطلوب دارد که از لحن ریسک به طور کلی مثبت مشهود است و علاوه بر آن، فشاری نیز بر بهای طلای امن وارد می‌کند. گذشته از آن، روند صعودی اخیر دلار آمریکا (USD) تا بالاترین حد در دو ماه گذشته، کمک شایان توجهی به لحن پیشنهادی مرتبط با کالای دلاری محسوب می‌شود.

کالای دلاری

دلار قوی‌تر همچنان بر طلا (XAU/USD) فشار وارد می‌کند

به دنبال اظهارات تندروانه‌تر از سوی چندین مقام فدرال رزرو، انتظارات بازارها مبنی بر افزایش 25 واحدی دیگر در ماه ژوئن، تقویت شد. علاوه بر این، داده‌های منتشر‌شده در جمعه‌ی گذشته بیانگر آن بود که شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) - معیار ترجیحی تورم فدرال رزرو - به طور غیرمنتظره‌ای در ماه آوریل افزایش یافت که خود منعکس‌کننده‌ی فزایندگی تورم است. این امر مجدداً بر انتظارات بازار مبنی بر اینکه فدرال رزرو برای مدت طولانی‌تری نرخ بهره را بالا نگه خواهد داشت، صحه گذاشت. ناگفته نماند که بالاماندن نرخ بهره در مدت مدید، نه‌تنها به منزله‌ی پشتوانه‌ای برای گرانی است، بلکه بر قیمت طلای بدون بازده نیز تأثیر می‌گذارد.

به نظر می‌رسد قیمت طلا در مسیر افت بیشتر، و بسیار آسیب‌پذیر است

آنچه مسلم است عقب‌نشینی اندک در بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، که می‌تواند حداقل در حال حاضر از طلا (XAU/USD) حمایت کند، گاوهای دلار را از شرط‌بندی تهاجمی باز می‌دارد. با این وجود، پس‌زمینه بنیادی فوق‌الذکر حاکی از آن است که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا به سمت نزول است و هرگونه تلاش برای جهش ممکن است همچنان به عنوان یک فرصت فروش تلقی شود.

طلا و دلار

معامله گران هم‌اکنون به منظور داشتن انگیزه‌های معاملاتی، منتظر انتشار گزارش شاخص اعتماد مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده هیئت کنفرانس هستند.

تمرکز بر حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) در روز جمعه باقی می‌ماند

لازم به ذکر است که بازده اوراق قرضه‌ی ایالات متحده علاوه بر آنکه ممکن است بر پویایی قیمت دلار تأثیر بگذارد، فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت نیز ایجاد می‌کند. در این بین، اگرچه تمرکز بر جزئیات گزارش اشتغال ماهانه‌ی ایالات متحده با انتشار در روز جمعه خواهد بود که معمولاً به عنوان گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) شناخته می‌شود، احساسات ریسک به فعالان بازار سرنخ‌های بیشتری ارائه خواهد داد.

چشم‌انداز تکنیکال قیمت طلا

از منظر تکنیکال، برخی از فروش‌های متعاقب زیر کف قیمت روزانه، در حدود منطقه‌ی 1932 دلار، به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران نزولی در نظر گرفته می‌شود. در ادامه‌ی مسیر، قیمت طلا ممکن است روند نزولی را به سمت سطح حمایت متوسط 1.918 الی 1.919 دلار تسریع بخشد تا در نهایت به رقم گرد 1.900 دلار سقوط کند.

از طرف دیگر، منطقه 1947 الی 1949 دلاری احتمالاً به عنوان یک مانع فوری در برابر منطقه 1.957 تا 1958 دلاری عمل می‌کند.

ناگفته نماند هر حرکت بیشتر در مسیر صعودی، می‌تواند فروشندگان تازه‌ای را جذب کند و محدود به حوالی منطقه 1.980 دلار بماند. رقم اخیر باید به عنوان یک نقطه‌ی محوری عمل کند، که در صورت رد آن، زمینه‌ی بازیابی علامت روانی 2000 دلار برای قیمت طلا فراهم می‌شود. 

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 9 خرداد 1402 ساعت 12:36
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین