خبر

آیا طلا درخشش خود را از دست داده است؟

آیا طلا درخشش خود را از دست داده است؟

براساس شاخص‌های اقتصادی کنونی، با وجود نوسانات زیاد در قیمت طلا، این کالا همچنان به عنوان ابزار کلیدی سرمایه‌گذاری جایگاه خود را حفظ کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، علیرغم افت و اخیر زیاد در سطوح قیمت طلا، قدرت پایدار این کالا به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری، هنوز امید خود را از دست نداده است. این نتیجه‌گیری بر اساس شاخص‌های اقتصادی فعلی، به ویژه، رشد مستمر هزینه‌های واقعی مصرف شخصی و افزایش نرخ‌های فدرال رزرو شکل گرفته است. سایت «اف‌ایکس استریت» در این یادداشت قصد دارد به بررسی این عوامل بپردازد و فرصت‌های خرید بالقوه در بازار طلا را که در نتیجه‌ی کاهش اخیر قیمت‌ها ایجاد شده است، به تصویر بکشد.

در حوزه‌ی آمار و گزارش‌ها، هزینه‌های واقعی مصرف شخصی با نرخ سالانه‌ی 2.4 درصد به رشد خود ادامه می‌دهد. این نرخ علیرغم افزایش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو حفظ شده است، شرایطی که نشان‌دهنده‌ی ثبات نسبی اقتصاد ایالات متحده است. در نتیجه، کاهش قیمت طلا لزوماً، کاهش ارزش ذاتی کالا را منعکس نمی‌کند.

دلایل اساسی افت طلا

این باور عمومی همواره وجود دارد که کاهش قیمت طلا نقطه‌ی ورود جذابی را برای سرمایه‌گذاران خلق می‌کند. البته از منظر تاریخی، این کاهش ابدأ غیرمنتظره نبود؛ بازار از مدت‌ها پیش خود را برای این افت آماده می‌کرد و پیش‌بینی‌ها ناشی از تغییر قوی 2075 دلار در هر اونس بود.

گفتنی است که جو فعلی بازار حامی فروش یکجا برای سرمایه‌گذارانی نیست که مالک دارایی طلا هستند. بلکه برعکس، نگه‌داشتن طلا در این شرایط توصیه می‌شود. دلایل تکنیکال زیادی پشت این توصیه وجود دارد که با مطالعه‌ی دقیق نمودار بلندمدت قیمت طلا، قابل درک خواهد بود.

نوسان قیمت طلا

نمودار قیمت، شکل‌گیری یک الگوی سر و شانه‌ی معکوس را نشان می‌دهد که خط گردن به عنوان سطح کلیدی عمل می‌کند. این الگو از این جهت قابل توجه است که به طور سنتی به عنوان یک شکل صعودی در نظر گرفته می‌شود و البته به افزایش احتمالی آینده در بازار طلا اشاره‌ی مستقیم دارد. اما در ادامه‌ی مسیر، کاهش قیمت طلا دقیقأ از این سطح کلیدی مشاهده شد که مسیر کاهش فعلی را نیز هموار کرد.

به علاوه، شکل‌گیری سر و شانه‌ی معکوس بیان می‌کند که کاهش فعلی بهای طلا ممکن است در منطقه‌ی 1800 تا 1900 دلار مورد حمایت قرار گیرد. این محدوده به عنوان سطح حمایت مشاهده‌شده توسط قوس شانه‌ی راست الگو تفسیر می‌شود. ناگفته نماند که این یک فرصت خرید بالقوه‌ی سودمند برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال ورود یا تقویت موقعیت خود در بازار طلا هستند.

اقدام کلیدی برای سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاران آماده هستند تا با حفظ پوزیشن‌های خرید در مجاورت مناطق قیمتی 1800 و 1900 دلاری، از افت فعلی قیمت طلا سود ببرند. با این حال، درک این موضوع بسیار مهم است که اعداد دقیق به چرخه‌‌ی زمانی دقیق و سطح حمایت زمانی وابسته است که قیمت به منطقه‌ی پشتیبانی ذکرشده برسد. به منظور تشریح این مسأله، آخرین معامله با قیمت 1852 دلار انجام شد و با وجود اینکه قیمت طلا در منطقه‌ی 2080 به اوج خود رسید، با قیمت 2075 دلار خارج شد.

پس از پایان معامله، قیمت شروع به کاهش کرد که به نوبه‌ی خود، افت پیش‌بینی‌شده در بازار را منعکس می‌کند. البته انتظار می‌رود این کاهش، فرصت سودآور دیگری را فراهم کند.

فرصت معاملاتی

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 8 خرداد 1402 ساعت 14:57
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین