خبر

هوای نفت همچنان بهاری!

هوای نفت همچنان بهاری!

با اعلام توافق موقت در مورد افزایش سقف بدهی و کاهش نگرانی‌ها درباره‌ی نکول، بهای نفت خام، برنت و وست تگزاس اینترمیدیت افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، بهای نفت در معاملات آسیایی روز دوشنبه افزایش یافت؛ در همین راستا، معاملات آتی نفت برنت با 0.8 درصد افزایش به 77.56 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.9 درصد افزایش به 73.33 دلار در هر بشکه رسید. از طرف دیگر، موضوع دیگری که از نفت حمایت می‌کند، چشم‌انداز افزایش تقاضای سوخت در ایالات متحده به لطف تعطیلات آخر هفته‌ی روز یادبود است؛ چرا که معمولاً حامل خبر آغاز فصل تابستانی پرسفر خواهد بود.

گفتنی است که انگیزه‌ی مهم این افزایش‌ها در واقع توافق موقتی بود که قانونگذاران آمریکایی برای افزایش سقف بدهی، بدان دست یافتند.

قانونگذاران ارشد دموکرات و جمهوری‌خواه در پایان هفته از دست‌یابی به توافق آزمایشی برای پیشگیری از نکول بدهی احتمالی سخن گفتند که به خودی خود می‌تواند عواقب بدی برای اقتصاد جهانی به همراه داشته باشد. البته لازم است که این توافق پیش از تصویب قانونی، در معرض رأی‌گیری در کنگره قرار گیرد. گرچه برخی از اعضای کنگره از این موضوع ابراز نارضایتی کرده و در مورد جلوگیری از آن تهدیداتی را صورت داد‌ه‌اند.

با تمام این‌ها، پس از هفته‌ها مذاکرات فشرده که بازارهای نفتی را در آستانه‌‌ی خطر قرار داد، این توافق کماکان کمک شایان توجهی به کاهش نگرانی‌ها در مورد نکول قریب‌الوقوع آمریکاست. بدیهی است که پیوند نامیمون چشم‌انداز نکول با ترس از بدتر‌شدن شرایط اقتصادی، باعث کاهش تقاضای نفت در سال جاری می‌شود.

در کنار این‌ها، هم‌اکنون تمرکز بر روی داده‌های کلیدی چین است تا نشانه‌هایی از وضعیت اقتصادی بزرگترین واردکننده‌ی نفت جهان شفاف شود.

تمرکز بر داده‌ها

از آنجا که نشانه‌هایی از کاهش تقاضای نفت خام چین، بازارهای نفت را برای پنجمین ماه متوالی در مسیر کاهش قرار داد و آنها را تا ماه مه متزلزل کرد، هم‌اکنون گزارش‌های کلیدی فعالیت‌های تولیدی و خدماتی از چین در مرکز توجه خواهند بود، که انتظار می‌رود بزرگترین واردکننده‌ی نفت جهان را به لحاظ تقاضا و عملکرد زیر ذره‌بین بگیرد و مسائل مربوط به آن را شفاف‌سازی کند.

در مجموع، با در نظرگرفتن کاهش تقاضای نفت در اواخر سال جاری و همچنین نگرانی‌ها پیرامون بدتر‌شدن شرایط اقتصادی، قرارگرفتن قیمت نفت در مسیر کاهش حدود 5 درصدی، آنقدرها هم دور از ذهن نخواهد بود.

لازم به ذکر است که با تقویت ارزش دلار که روز دوشنبه در برابر سبدی از ارزها به بالاترین حد خود در دو ماه گذشته رسید، بازارهای نفت خام در نوسان ماندند. علاوه بر آن، بازارها افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی در ماه ژوئن را به همراه حمایت از دلار، در نظر می‌گیرند که البته می‌تواند ناشی از آمار قوی‌تر از حد انتظار در شاخص هزینه‌های مصرف شخصی باشد که در واقع تورم ترجیحی فدرال رزرو نیز هست.

آنچه مسلم است تقویت دلار معمولاً با گرانی نفت برای خریداران بین‌المللی همراه خواهد بود که از این رو تقاضای نفت خام را متوقف می‌کند. این موضوع در ماه گذشته روند افزایش قیمت نفت خام را محدود کرده است.

گزارش صندوق آتی فدرال رزرو حاکی از آن است که بازارها هم‌اکنون با احتمال تقریباً 65 درصدی، نرخ بهره‌ی فدرال رزرو در ماه آینده را با افزایش 25 واحد پایه‌ای در نظر می‌گیرند.

افزون بر آن، سلسله‌ی اظهار‌نظرهای تندروانه از سوی مقامات فدرال رزرو، حکایت از شرایط پولی سخت‌تر در ایالات متحده دارد که سمت و سویی منفی به فعالیت‌های اقتصادی خواهد داد.

شرایط پولی سخت

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 8 خرداد 1402 ساعت 10:18
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین