خبر

چینی ترک‌خورده طلا، هنوز نشکسته!

چینی ترک‌خورده طلا، هنوز نشکسته!

طلا در هفته‌ای که گذشت، 1.7 درصد کاهش را به ثبت رساند؛ البته تحلیلگران این کاهش را موقتی می‌دانند؛ و اما گاز طبیعی نیز در هفته 10.7 درصد کاهش داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اینوستینگ» در یادداشتی با مرور رویدادهای مهم در بازارهای مالی، به تحلیل و بررسی چشم‌انداز طلا و گاز طبیعی پرداخت:

چشم‌انداز بهای طلا

قیمت نقدی طلا که منعکس‌کننده‌ی معاملات فیزیکی شمش است و برخی معامله‌گران روند قیمت آن را با دقت بیشتری نسبت به معاملات آتی دنبال می‌کنند، با 4.89 دلار یا 0.3 درصد افزایش در روز، به 1945.74 دلار رسید.

بر اساس داده‌های اینوستینگ، پس از رکورد 2073.29 دلار در اوایل ماه جاری، طلا به پایین‌ترین سطح سه هفته‌ی اخیر خود یعنی 1936.85 دلار سقوط کرد. طلای نقطه‌ای در مقیاس هفتگی، پس از کاهش 1.7 درصدی دیگر در هفته‌ی قبل و همچنین 0.3 درصدی در هفته‌ی پیش از آن، 1.7 درصد کاهش را به ثبت رساند.

کریگ ارلام، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین OANDA، روند صعودی طلا را به چینی ترک‌خورده تشبیه کرد که البته به طور کامل، شکسته نشده است.

دیکسیت از اس‌کی چارتینگ نیز توافق سقف بدهی موقت اعلام‌شده توسط بایدن را تأثیرگذار بر طلا دانست و افزود: «فلز زرد در صورتی که قیمت نقدی بالاتر از سطح فیبوناچی 50 درصدی 1942 دلار در هر اونس باقی بماند، ممکن است از فروش بیشتر جان سالم به در برد.»

طلا در حال فروش

ما انتظار داریم یک جهش به سمت منطقه‌ی مقاومت افقی 1975 دلاری داشته باشیم که در صورت پاک‌شدن، می‌تواند روند رشد و بهبود را تا 2015 دلار افزایش دهد.

دیکسیت همچنین به شکست پایدار به زیر 1,942 دلار و به دنبال آن ضعف زیر 1,936 دلار اشاره کرد که نه‌تنها فروشندگان را جذب می‌کند، بلکه قیمت نقدی را به سمت سطح فیبوناچی 61.8 درصد 1910 دلاری پایین می‌آورد.

گاز طبیعی: تحرکات قیمت و نوسان بازار

قرارداد گاز طبیعی ماه اول در بورس کالای نیویورک هنری هاب، معاملات نهایی خود را در جلسه‌ی رسمی جمعه در سطح 2.417 دلار انجام داد که بدین ترتیب 5.9 سنت یا 2.4 درصد در روز کاهش یافت و در مقیاس هفتگی نیز، 10.7 درصد کاهش را به ثبت رساند.

در همین راستا، قرارداد شاخص معیار گاز در روز دوشنبه به بالاترین سطح 11 هفته‌ی اخیر یعنی 2.707 دلار رسید و از محدودیت‌های قیمت‌گذاری متوسط 2 دلار خارج شد؛ با این حال، در پایان هفته، این شاخص به زیر علامت روانی کلیدی 2.50 دلار بازگشت و به پایین‌ترین سطح یعنی 2.476 دلار رسید.

البته این تصور در بین معامله‌گران وجود داشت که بازار ممکن است در نهایت با وجود عرضه‌ی بیش از حد خود، در حال چرخش به سوی عوامل بنیادی باشد.

با وجود گزارش اداره‌ی اطلاعات انرژی ایالات متحده یا EIA، که برای دومین هفته‌ی متوالی از افزایش حجم غافلگیرکننده‌ی ذخیره‌سازی خبر می‌دهد، قیمت‌های آتی گاز به بالاترین حد خود رسید. این حجم ذخیره‌سازی بیانگر آن است که بازار عرضه احتمالأ در حوزه‌ی بازارهای بنیادی، بیش از حد در حال تغییر است.

و اما در هفته‌ی منتهی به 12 می، اداره‌ی اطلاعات انرژی آمریکا(EIA)  افزایش 99 میلیارد مکعبی در ذخایر گاز طبیعی را گزارش کرد که از این مقدار، 96 میلیارد فوت مکعب یا bcf افزایش مربوط به هفته‌ی گذشته بود.

از سوی دیگر، عرضه‌ی گاز کانادا که در هفته‌ی گذشته به دلیل آتش‌سوزی‌های جنگلی مختل شده بود، به روند عادی برگشت و از آنجا که معامله‌گران به نشانه‌هایی دال بر این وضعیت عادی واکنش نشان دادند، معاملات آتی گاز ایالات متحده در جلسه‌ی روز پنج‌شنبه کاهش یافت.

گاز طبیعی

چشم‌انداز بهای گاز طبیعی

دیکسیت برای هفته‌ی پیش رو، معاملات آتی گاز را نزدیک به منطقه‌ی پشتیبانی اصلی 2.01 دلار در هر mmBtu پیش‌بینی کرد.

دیسکیت در این زمینه افزود: «البته تثبیت در برابر کاهش فعلی و انباشت حرکت از مناطق حمایتی می‌تواند پیشروی را به سمت بالاترین قیمت اخیر یعنی 2.68 دلار از سر بگیرد و سپس حرکت صعودی را به سمت 2.98 دلار و 3.25 دلار امتداد دهد.»

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 7 خرداد 1402 ساعت 14:12
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین