خبر

طلا در زیر سطوح کلیدی

طلا در زیر سطوح کلیدی

با بروز برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش نرخ بهره برای مهار تورم و در پی آن تقویت ارزش دلار و بازده خزانه‌داری، طلا امروز در زیر سطوح کلیدی قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز چهارشنبه زیر سطوح کلیدی معامله شد. هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به 1991.76 دلار رسید، در حالی که قیمت معاملات آتی طلا تا ساعت 20:25 به وقت شرقی (00:25 به وقت گرینویچ) با اندکی تغییر، به 1995.85 دلار در هر اونس رسید. هر دو ابزار در روز سه‌شنبه هر کدام نزدیک به 1.5 درصد سقوط کردند.

طلا اخیرأ پس از اینکه در اوایل ماه جاری به بالاترین حد خود رسید، طی چند جلسه‌ی گذشته شاهد افزایش سود بوده است. اما ضررهای اخیر باعث شد که شمش سطح حمایتی 2000 دلاری را که از نزدیک لمس شده بود، از دست بدهد.

آنچه مسلم است همراه با ادامه‌ی مذاکرات بر سر افزایش سقف بدهی ایالات متحده، پیش از ضرب‌الاجل اول ژوئن، تقویت ارزش دلار و بازده خزانه‌داری آمریکا بر فلز زرد تاثیر گذاشته است؛ به طوری که عدم اطمینان در مورد سقف بدهی ایالات متحده منجر به تقویت بازدهی دلار و خزانه‌داری شد. 

اگرچه قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه هر دو نسبت به اجتناب از اولین نکول در تاریخ آمریکا ابراز خوش‌بینی کرده‌اند، اما همچنان انتظار می‌رود بحث و بررسی سیاست‌گذاران پیرامون این موضوع در هفته‌ی جاری ادامه داشته باشد.

لازم به یادآوری است که تعدادی از سیاستگذاران در هفته‌ی جاری هشدار دادند که تورم همچنان بسیار بالا باقی مانده است که این امر به نوبه‌ی خود می‌تواند عامل مؤثری در جهت افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی باشد و از این رو، با وجود چنین گمانه‌زنی‌هایی طلا مجددأ تحت فشار ترس از تندروی فدرال رزرو قرار گرفت.

افزایش نرخ بهره

از سوی دیگر، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، قرار است روز جمعه سخنرانی کند و طبعأ اظهارات او به منظور دریافت سرنخ‌های بیشتر در مورد سیاست‌های پولی در مرکز توجه خواهد بود.

در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، داده‌های منتشرشده در روز سه شنبه تصویر متفاوتی از اقتصاد ایالات متحده ارائه داده است. در حالی که تولید صنعتی در ماه آوریل به میزان اندکی بهبود یافت، آمار خرده‌فروشی بدتر از حد انتظار بود و مخارج مصرف‌کننده نیز تحت فشار تورم و نرخ‌های بهره‌ی بالا باقی ماند.

از آنجا که نرخ‌های بهره‌ی ایالات متحده احتمالاً برای مدت طولانی‌تری بالاتر خواهد ماند، طلا ممکن است در کوتاه‌مدت مشمول افزایش هزینه‌های فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده شود.

با تمام این‌ها، در بحبوحه‌ی نگرانی‌های فزاینده از رکود اقتصادی آمریکا در سال جاری، انتظار می‌رود که این فلز گرانبها در سایه‌ی افزایش تقاضای پناهگاه امن به طور نسبی مورد حمایت قرار گیرد.

سایر فلزات گرانبها در روز چهارشنبه تا حدودی ثابت ماندند؛ اما فلزات صنعتی در این هفته در پی قرائت‌های اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار از سوی مصرف‌کننده‌ی اصلی چین، زیان‌های شدیدی را ثبت کردند. و این در حالی بود که قیمت مس به دلیل سیگنال‌های اقتصادی ضعیف‌تر از چین به پایین‌ترین حد در پنج ماه گذشته رسید.

معاملات آتی مس 0.1 درصد کاهش یافت و به 3.6557 دلار در هر پوند و در واقع، به کمترین میزان در 5 و نیم ماه گذشته رسید. و علت روشن آن انتشار داده‌هایی بود که حکایت از رشد کمتر از حد انتظار تولید صنعتی و خرده‌فروشی چین در ماه آوریل داشت. بدیهی است که این آمار باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد کند‌شدن بازگشت اقتصادی در چین شد که خود می‌تواند عاملی جهت سقوط تقاضای کالا در سال جاری باشد.

در چشم‌انداز سایر فلزات، معاملات آتی پلاتین و نقره هر کدام حدود 0.1 درصد افزایش داشتند.

نقره و پلاتین

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 ساعت 09:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین