خبر

اپل در رویداد WWDC 2023 از چه محصولاتی رونمایی می‌کند؟

اپل در رویداد WWDC 2023 از چه محصولاتی رونمایی می‌کند؟

اپل چند روز قبل اعلام کرد که در تاریخ ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) رویداد WWDC 2023 کار خود را آغاز می‌کند. با وجود اینکه این یک رویداد نرم‌افزاری محسوب می‌شود، ولی در چند سال اخیر معمولا در جریان مراسم افتتاحیه‌ی آن، برخی محصولات سخت‌افزاری هم معرفی شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در این رویداد با حداقل ۲ محصول سخت‌افزاری روبرو می‌شویم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی

رویداد WWDC 2023

طی ماه‌های گذشته در مورد مک‌بوک ایر ۱۵.۵ اینچی گزارش‌های زیادی منتشر شده و در این گزارش‌ها آمده که اپل قصد دارد قبل از فرا رسیدن فصل تابستان، از این لپ‌تاپ رونمایی کند. این مدل که قرار است در کنار مک‌بوک ایر ۱۳.۶ اینچی فروخته شود، برای کاربرانی که علاقه‌ای به استفاده از مک‌بوک پرو ندارند ولی خواستار بهره‌گیری از نمایشگر بزرگ‌تر هستند، گزینه‌ی ایده‌آلی محسوب می‌شود.

مک‌بوک ایر ۱۵.۵ اینچی فقط کمی بزرگ‌تر از مک‌بوک پرو قدیمی ۱۵.۴ اینچی محسوب می‌شود و در کل از نظر اندازه بین مدل‌های ۱۴ و ۱۶ اینچی مک‌بوک پرو قرار می‌گیرد. از نظر طراحی هم ظاهرا مشابه مک‌بوک ایر ۱۳.۶ اینچی است که سال گذشته معرفی شد. هنوز مشخص نیست اپل برای این لپ‌تاپ چه تراشه‌هایی را در نظر گرفته زیرا زمان معرفی آن کمی عجیب است. از یک طرف حالا برای استفاده از چیپست M2 بسیار دیر است زیرا این چیپست سال گذشته معرفی شده و از سوی دیگر برای معرفی چیپست جدید M3 هم زود است. مینگ-چی کو، تحلیلگر مشهور محصولات اپل، بر این باور است که مک‌بوک ایر جدید در رویداد WWDC 2023 با چیپست‌های M2 و M2 پرو معرفی می‌شود ولی سایت معتبر ۹to5Mac به نقل از منابع آگاه نوشته که این لپ‌تاپ از تراشه‌ی M3 بهره می‌برد.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت

۴۵,۲۷۷,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

مک پرو

رویداد WWDC 2023

تنها کامپیوتر مک که هنوز چیپست اختصاصی اپل را دریافت نکرده، مک پرو است. در سال ۲۰۲۰ که نسل اول این چیپست‌ها معرفی شدند، اپل اعلام کرد که بهره‌گیری تمام کامپیوترهای مک از این تراشه‌ها حدود ۲ سال طول می‌کشد و حالا بعد از گذشت حدود سه سال، به نظر می‌رسد بالاخره این وعده عملی خواهد شد.

ظاهرا نسل جدید مک پرو که قرار است در رویداد WWDC 2023 معرفی شود، از همان طراحی خاص نسل قبلی بهره می‌برد. در رابطه با چیپست درون این کیس هم قرار است با M2 اولترا روبرو شویم که از پردازنده‌ی ۲۴ هسته‌ای و پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر حداکثر ۷۶ هسته بهره می‌برد. همچنین این کامپیوتر از حداکثر ۱۹۲ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کند.

همانطور که احتمالا می‌دانید، کامپیوترهای اپل مبتنی بر تراشه‌های اختصاصی این شرکت، برای ارتقا با محدودیت‌های زیادی روبرو هستند. رم استفاده شده برای آن‌ها همراه با چیپست ارائه می‌شود و بنابراین کاربران نمی‌توانند ظرفیت رم را بیشتر کنند. همین موضوع برای پردازنده گرافیکی هم صدق می‌کند. بنابراین اگر اپل تغییرات خاصی را برای مک پرو عملی نکرده باشد، پس این کامپیوتر هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

در برخی شایعات آمده که اپل قصد دارد در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۳ این کامپیوتر را راهی بازار کند و با توجه به اینکه اپل در گذشته برخی کامپیوترهای محبوب از طرف توسعه‌دهندگان و طراحان را در رویداد WWDC معرفی کرده، به احتمال زیاد در همین رویداد شاهد رونمایی از این کامپیوتر خواهیم بود.

هدفون بی سیم اپل مدل AirPods Pro 2nd Generation همراه با محفظه شارژ

هدفون بی سیم اپل مدل AirPods Pro 2nd Generation همراه با محفظه شارژ

۱۲,۵۹۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

مک استودیو

رویداد WWDC 2023

اپل نسل اول مک استودیو را در مارس ۲۰۲۲ رونمایی کرد که به‌نوعی ترکیبی از مک مینی و مک پرو محسوب می‌شود. این دستگاه از چیپست M1 مکس یا M1 اولترا استفاده می‌کند و در مورد احتمال معرفی آن در رویداد WWDC 2023 شایعاتی منتشر شده است. ولی با توجه به اینکه احتمال معرفی مک پرو در این رویداد وجود دارد، در رابطه با معرفی نسل جدید مک استودیو باید با شک و تردید زیادی صحبت کنیم.

نسل جدید مک استودیو با تراشه‌های M2 مکس و M2 اولترا از راه می‌رسد که قرار است همین چیپست‌ها برای مک پرو هم مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین اگر هر دو از تراشه‌های یکسانی بهره می‌برند، مشخص نیست که اپل برای تمایز بین آن‌ها چه رویکردی اتخاذ می‌کند. با توجه به این موضوع و البته فقدان شایعات از طرف منابع موثق، به نظر می‌رسد اپل به طور کلی نسل جدید مک استودیو را تولید نخواهد کرد.

لپ تاپ 16.2 اینچ اپل مدل MacBook Pro MK193 2021

لپ تاپ ۱۶.۲ اینچ اپل مدل MacBook Pro MK193 2021

۱۱۵,۲۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

هدست واقعیت ترکیبی

اپل بارها رونمایی از اولین هدیت واقعیت ترکیبی خود را به تعویق انداخته ولی برخی افشاگران بر این باور هستند که در رویداد WWDC 2023 بالاخره شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. به عنوان مثال در گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمده که اپل در این رویداد از این هدست رونمایی می‌کند ولی چند ماه بعد از مراسم به دست کاربران می‌رسد. با این حال در مورد معرفی در رویداد WWDC 2023 نمی‌توانیم با قاطعیت صحبت کنیم.

چند روز قبل مینگ-چی کو اعلام کرد که اپل بار دیگر تولید انبوه این هدست را به تاریخ دیگری موکول کرده و در نتیجه در رویداد WWDC 2023 با این محصول روبرو نخواهیم شد. ظاهرا مدیران اپل نسبت به موفقیت گسترده‌ی این محصول چندان خوش‌بین نیستند و می‌گویند این محصول نمی‌تواند موفقیت آیفون را تکرار کند. البته از آنجایی که در شایعات مختلف آمده این هدست ماه‌ها قبل از عرضه رونمایی می‌شود، این احتمال وجود دارد که در رویداد WWDC 2023 از آن رونمایی شود. بنا به گزارش‌های منتشر شده، این هدست یک محصول بسیار گران‌قیمت با قابلیت‌های محدود است و بنابراین در بهترین حالت می‌تواند توجه بخش کوچکی از کاربران را جلب کند.

گفته می‌شود نسل اول این هدست با قیمت حدود ۳۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد و اپل انتظار زیادی بابت فروش این محصول ندارد. در ضمن کارمندان اپل درباره‌ی کاربردهای محدود این محصول ابراز نگرانی کرده‌اند. اپل هنوز موفق نشده ویژگی‌های کاربردی جذابی را برای این محصول آماده کند و بیشتر تمرکز این شرکت معطوف به ویژگی‌های مربوط به ارتباطات شده که مشخص نیست که آیا این قابلیت با استقبال گسترده روبرو می‌شود یا نه.

طبق شایعات منتشر شده، این هدست از نمایشگرهای micro OLED با رزولوشن ۴K و چندین دوربین و سنسور برای ردیابی حرکات بدن و حالات چهره بهره می‌برد. اما در این میان وابستگی به باتری اکسترنال، از جمله ضعف‌های مهم این محصول محسوب می‌شود. در گزارش‌ها آمده که استفاده از باتری داخلی، وزن این محصول را بسیار بالا می‌برد و بنابراین اپل تصمیم گرفته از باتری اکسترنال استفاده کند. البته عمر این باتری فقط ۲ ساعت است و بنابراین کاربران باید زود‌به‌زود این هدست را به شارژر وصل کنند.

در هر صورت باید ببینیم بالاخره در این رویداد تکلیف این محصول روشن می‌شود یا نه و در صورت عرضه‌ی آن تا چه حد با استقبال کاربران روبرو می‌شود.

لپ تاپ 13.6 اینچ اپل مدل MacBook Air-MLY33 M2 2022 LLA

لپ تاپ ۱۳.۶ اینچ اپل مدل MacBook Air-MLY33 M2 2022 LLA

۶۵,۵۰۰,۰۰۰ تومان
مشاهده و خرید

سیستم‌عامل‌های جدید

در نهایت باید به نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های اپل بپردازیم که مطابق معمول معرفی خواهند شد. در کنار سیستم‌عامل‌های همیشگی، اگر این شرکت از هدست واقعیت ترکیبی هم رونمایی کند، پس با سیستم‌عامل اختصاصی برای این هدست موسوم به xrOS هم روبرو خواهیم شد.

در بین این سیستم‌عامل‌ها، طبیعتا بیشتر کاربران چشم‌انتظار قابلیت‌های جدید iOS 17 هستند. ظاهرا این سیستم‌عامل از تعدادی از ویژگی‌های درخواست شده از طرف کاربران بهره می‌برد ولی هنوز مشخص نیست با کدام مشخصه‌ها روبرو می‌شویم. به طور کلی از این سیستم‌عامل نباید انتظار زیادی داشته باشیم و به احتمال زیاد با تعدادی بهبودهای جزئی روبرو می‌شویم.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت
گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت
۴۵,۲۷۷,۰۰۰
تومان
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت به همراه شارژر
گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A13 دو سیم کارت ظرفیت ۶۴ گیگابایت و رم ۴ گیگابایت به همراه شارژر
۶,۹۸۰,۰۰۰
تومان
خرید گوشی از دیجی‌کالا
مشاهده همه
  • آشنایی با هم‌بنیان‌گذار سوم اپل که احتمالا درباره‌اش چیزی نمی‌دانید (زیرنویس فارسی)

منبع: MacRumors

منبع:
شنبه 12 فروردین 1402 ساعت 21:45
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین