خبر

عدم اطمینان، بلای جان بازارهای جهانی

عدم اطمینان، بلای جان بازارهای جهانی

از آنجا که سرمایه‌گذاران در بحبوحه‌ی بحران‌ها، دارایی‌های امن نظیر طلا را ترجیح می‌دهند، تحلیلگران معتقدند که طلا در سه ماه آتی به بالای 2000 دلار می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کیتکونیوز، تحلیلگران کالا در بی‌ام‌او کپیتال مارکتز (BMO) بر این باورند که انتظار می‌رود تقاضای فیزیکی برای طلا قوی شود و قیمت طلا را در سه ماه آینده به بالای 2000 دلار در هر اونس برساند؛ این دیدگاه از آنجا نشأت می‌گیرد که سرمایه‌گذاران برای محافظت از خود در برابر بحران رو به رشد بانکی و یا حتی بحران‌های دیگر، گرایش به دارایی‌های امن را ترجیح می‌دهند.

بانک مرکزی کانادا در روز چهارشنبه، پیش‌بینی قیمت طلا و نقره خود را برای سال 2023 افزایش داد. طبق برآورد تحلیلگران، قیمت طلا در سال به طور متوسط حدود 1906 دلار در هر اونس است که 13 درصد از پیش‌بینی قبلی افزایش یافته است. BMO انتظار دارد که بازار طلا در سه ماهه‌ی سوم با میانگین قیمت 1950 دلار در هر اونس که 17 درصد بیشتر از آخرین برآوردهاست، به اوج خود برسد.

با نگاه به افق دورتر، این بانک قیمت طلای خود را 7 درصد افزایش داده و قیمت‌های بلندمدت آن به طور متوسط حدود 1500 دلار در هر اونس است.

تحلیلگران در این گزارش می‌گویند: «با توجه به بی‌اعتمادی گسترده‌تر و بی‌ثباتی مالی، که کاهش انتظارات نرخ بهره را در پی داشته است، و همچنین در پس‌زمینه‌ی تقاضای فیزیکی قوی، ما پیش‌بینی‌های طلا و نقره‌ی خود را اصلاح کرده‌ایم».

پیش‌بینی طلا و نقره

گفتنی است که دیدگاه BMO برای نقره نیز، البته به میزان کمتری از طلا، صعودی است. بانک کانادایی قیمت نقره را به طور متوسط در سال، 22 دلار در هر اونس برآورد می‌کند که 8 درصد بیشتر از پیش‌بینی اولیه است. همچنین، تحلیلگران انتظار دارند نقره در سه ماهه‌ی سوم با میانگین قیمت 22.30 دلار در هر اونس به اوج خود برسد که 9 درصد نسبت به برآورد قبلی بیشتر است. البته BMO میانگین قیمت بلندمدت نقره را 21 دلار می‌بیند که 5 درصد بیشتر از برآورد قبلی 20 دلار است.

علاوه بر طلا و نقره، BMO اعلام کرد که اکثر برآوردهای قیمت خود را برای امسال افزایش می‌دهد. با تمام این‌ها، تحلیلگران خاطرنشان کردند که عدم اطمینان همچنان بر احساسات در بازار جهانی حاکم است.

به بیان تحلیلگران، اگر شرایط مالی ایالات متحده تنگ‌تر شود و از سوی دیگر، کاهش اعتبار مشاهده شود، بازنگری در مورد تقاضای رشد اقتصادی لازم است.

در یک چشم‌انداز کلی و یکپارچه، تحلیلگران معتقدند که یک بحران بانکی که جهان را به سمت رکود سوق می‌دهد، ضمن اینکه می‌تواند بر فلزات صنعتی مهم تأثیر بگذارد، فلزات گرانبها را نیز بیشتر تقویت کند.

فلزات گرانبها

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 10 فروردین 1402 ساعت 14:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین