خبر

درخشش ارزهای کلیدی در برابر دلار

درخشش ارزهای کلیدی در برابر دلار

گرچه دلار آمریکا در معاملات امروز اروپا کاهش یافت، اما نوسان آن محدود بود؛ سایر ارزهای کلیدی مانند پوند، ین و دلار استرالیا در برابر دلار افزایش یافتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار آمریکا در اوایل معاملات اروپا در روز پنج‌شنبه کاهش یافت، البته در آستانه‌ی انتشار آمارهای مربوط به اشتغال هفتگی و رشد سه ماهه که می‌تواند سرنخ‌هایی برای اقدامات آتی فدرال رزرو ارائه دهد، نوسانات آن محدود شد.

در ساعت 03:15 به وقت شرعی (07:15 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، اندکی پایین‌تر و در سطح 102.260 معامله شد؛ این شاخص در مسیر کاهش 2 درصدی در ماه مارس قرار دارد.

بدیهی است که کاهش نگرانی‌ها در مورد بحران بخش بانکی باعث شده است که معامله‌گران توجه خود را به مبارزه‌ی فدرال رزرو علیه تورم معطوف کنند.

روز جمعه، شاخص تورم مورد علاقه‌ی فدرال رزرو، یعنی شاخص اصلی قیمت PCE منتشر می‌شود، اما پیش از آن، انتشار داده‌های هفتگی مطالبات بیکاری و داده‌های اولیه‌ی رشد سه ماهه‌ی چهارم، در مرکز توجه خواهند بود که قادرند سرنخ‌های بیشتری در مورد فعالیت اقتصادی در بزرگترین اقتصاد جهان ارائه دهند.

بر اساس ابزار سنجش احتمال، بازارها در حال حاضر احتمال 60 درصدی فدرال رزرو بر روی نرخ‌های بهره در ماه مه را در نظر می‌گیرند، البته این رقم هفته‌ی گذشته در بحبوحه‌ی بحران بانکی بسیار بالاتر بود.

افزایش نرخ بهره

پس از آن که داده‌های تورم از پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان، نوردراین وستفالن، رشد 0.6 درصدی را در ماه مارس منعکس کرد که برابر با رشد سالانه 6.9 درصدی بود، یورو/دلار آمریکا به 1.0839 کاهش یافت؛ گفتنی است که این رقم نشان‌دهنده‌ی کاهش قابل توجه رشد نسبت به رشد سالانه‌ی 8.5 درصدی در ماه قبل است.

علاوه بر این، تورم اسپانیا در ماه مارس 3.3 درصد به صورت سالانه افزایش یافت که نسبت به 6.0 درصد در فوریه کاهش شدیدی را ثبت کرد.

گزارش تورم منطقه یورو در ماه مارس نیز قرار است در روز جمعه به صورت رسمی، منتشر شود. به گفته‌ی تحلیلگران ING، ارقام تورم این هفته محرک مهمی برای انتظارات بازار خواهد بود.

به بیان بانک آمریکا، در حالی که نوسانات در چند روز اخیر کاهش یافته، بازار ارز جهانی در مقابل بحران نقدینگی اواخر امسال آسیب‌پذیر شده است، زیرا شرایط مالی سخت‌تر شده و رشد اقتصادی نیز با روند کندی مواجه است.

پوند/دلار (GBP/USD) 0.2 درصد افزایش یافت و به 1.2341 رسید، دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) حساس به ریسک 0.4 درصد افزایش یافت و به 0.6711 رسید، در حالی که دلار/ین (USD/JPY) 0.4 درصد کاهش یافت و به 132.28 رسید؛ بدین ترتیب، ین امن پس از متحمل‌شدن زیان‌های شدید یک شبه، بهبود یافت.

ین امن

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 10 فروردین 1402 ساعت 13:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین