خبر

توقف نفت در ایستگاه ثابت قیمت

توقف نفت در ایستگاه ثابت قیمت

در حالی که سرمایه‌گذاران به دقت رویدادهای مرتبط با صادرات نفت کردستان را رصد می‌کنند، بهای نفت به دلیل کاهش ذخایر نفت خام آمریکا ثابت ماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، بهای نفت در روز پنج‌شنبه تقریبا ثابت بود، چرا که کاهش غیرمنتظره‌ی ذخایر نفت خام آمریکا کمبود کمتر از حد انتظار در عرضه‌ی روسیه را جبران کرد؛ و این در حالی بود که سرمایه‌گذاران از نزدیک تحولات صادرات نفت کردستان عراق را زیر نظر داشتند.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 5 سنت یا 0.1 درصد کاهش به 78.23 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 12 سنت یا 0.2 درصد افزایش به 73.09 دلار در هر بشکه رسید.

بیانیه‌های شرکت‌ها حاکی از آن است که تولیدکنندگان در چند میدان نفتی در منطقه‌ی نیمه خودمختار کردستان در شمال عراق به دنبال توقف خط لوله‌ی صادرات شمال، تولید خود را تعطیل کرده یا از میزان آن کاسته‌اند؛ البته قطعی‌های بیشتری نیز در افق وجود دارد.

تحلیلگران سیتی با تخمین اینکه جریان خط لوله می‌تواند حدود 200000 بشکه در روز افزایش یابد، خاطرنشان کردند: «تغییرات در سیاست داخلی عراق ممکن است خیلی زود به یک راه حل سیاسی پایدار منجر شود.»

در عین حال، بر اساس آمار اداره‌ی اطلاعات انرژی ایالات متحده، کاهش غیرمنتظره‌ی ذخایر نفت خام ایالات متحده، از یک سو کاهش قیمت‌ها را محدود کرد و از سوی دیگر، واردات را به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رساند.

ذخایر نفت خام

در این راستا، ذخایر نفت خام در هفته‌ی منتهی به 24 مارس با 7.5 میلیون بشکه کاهش به 473.7 میلیون بشکه رسید، در حالی که انتظارات تحلیلگران در نظرسنجی رویترز افزایش 100000 بشکه‌ای بود. در کنار آن، ذخایر بنزین در مقایسه با انتظارات تحلیلگران برای کاهش 1.6 میلیون بشکه‌ای، با 2.9 میلیون بشکه کاهش به 226.7 میلیون بشکه رسید.

تحلیلگران بانک ملی استرالیا بر این باورند که انتظار می‌رود تقویت فصلی تقاضا تا پایان سه‌ماهه‌ی دوم، قیمت‌های نفت را نسبت به سطوح فعلی بالاتر ببرد. این تحلیلگران خاطرنشان کردند: «در حالی که قیمت نفت در روز پنج‌شنبه اندکی کاهش یافت، اما در محدوده‌ی معاملاتی مشاهده‌شده از آغاز سال 2023 باقی ماند.»

ناگفته نماند کاهش کمتر از هدف تولید نفت خام روسیه، نگرانی‌های عرضه را نیز کاهش داد.

بنا به گفته‌ی منابع آگاه به رویترز، تولید نفت روسیه در سه هفته‌ی اول مارس حدود 300 هزار بشکه در روز کاهش یافت که کمتر از کاهش هدف 500 هزار بشکه‌ای در روز بود.

تولید نفت روسیه

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 10 فروردین 1402 ساعت 12:14
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین