خبر

صعود آسان نفت در روز سوم

صعود آسان نفت در روز سوم

با برطرف‌شدن نسبی نگرانی‌ها پیرامون بحران بانکی و همچنین توقف صادرات کردستان عراق، بهای نفت خام امروز برای سومین روز متوالی افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، نفت خام در روز چهارشنبه برای سومین جلسه افزایش یافت؛ چرا که از یک سو، نگرانی از بحران بانکی جهانی کاهش یافت و از سوی دیگر، توقف صادرات از کردستان عراق، نگرانی‌ها پیرامون کاهش عرضه را برانگیخت.

معاملات آتی نفت برنت با 16 سنت یا 0.20 درصد افزایش به 78.30 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 35 سنت یا 0.48 درصد افزایش به 73.69 دلار در هر بشکه رسید.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در شرکت راکوتن سکیوریتیز می‌گوید: «نگرانی در مورد کاهش عرضه از منطقه‌ی کردستان عراق و رکود در بازارهای مالی که نگران آشفتگی بخش بانکی است، همچنان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را افزایش می‌دهد.»

یوشیدا با پیش‌بینی ادامه‌ی روند صعودی این هفته افزود: «انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو آمریکا به دلیل استرس بانکی، موضع محتاطانه‌ای را در افزایش نرخ‌های بهره حفظ کند، امیدها برای تقویت اقتصاد جهانی و تقاضای نفت را ایجاد کرد.»

افزایش نرخ بهره

بارکلیز روز سه‌شنبه خاطرنشان کرد: «هرگونه توقف طولانی‌مدت صادرات کردستان تا پایان سال به معنای افزایش 3 دلاری در هر بشکه نسبت به پیش‌بینی قیمت 92 دلار در هر بشکه نفت برنت در سال 2023 است.»

از طرف دیگر، اعلام تصاحب بانک سیلیکون‌ولی ورشکسته توسط فرست سیتیزنس باعث ایجاد خوش‌بینی در مورد وضعیت بخش بانکداری جهانی شد.

لئون لی، تحلیلگر سی‌ام‌سی مارکتز با تأکید بر بهبود نسبی احساسات ریسک اظهار داشت: «بازگشت اخیر در قیمت نفت عمدتاً ناشی از احساسات است. ما می‌توانیم ببینیم که با تقویت ریسک‌پذیری، بازارهای سهام جهانی و نفت خام دوباره به حرکت در می‌آیند.»

به گفته‌ی منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز سه شنبه، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته‌ی منتهی به 24 مارس حدود 6.1 میلیون بشکه کاهش یافت. ذخایر بنزین حدود 5.9 میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که ذخایر تقطیر حدود 550000 بشکه افزایش یافت. 

ذخایر نفت خام

گرچه تحلیلگران انتظار داشتند که از افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته‌ی گذشته اخبار مثبتی بشنوند، اما ذخایر تقطیری و بنزین کاهش یافته است. در این راستا، اداره‌ی اطلاعات انرژی ایالات متحده گزارش هفتگی خود را در ساعت 10:30 صبح روز چهارشنبه منتشر خواهد کرد.

اما در چشم‌انداز عرضه، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه «عرضه‌ی نفت روسیه به هند در سال گذشته جهش 22 برابری داشته است» گفت که مسکو باید بر افزایش صادرات انرژی به کشورهای به اصطلاح دوست تمرکز کند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 9 فروردین 1402 ساعت 10:49
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین