خبر

فضای بدون بحران، طلا را عقب راند

فضای بدون بحران، طلا را عقب راند

با کمرنگ‌شدن نگرانی‌ها پیرامون بحران بانکی و همچنین تقویت یک‌شبه‌ی بازده خزانه‌داری ایالات متحده، بهای طلا امروز با کاهش روبرو شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در معاملات آسیایی روز چهارشنبه تحت فشار افزایش یک شبه‌ی بازدهی خزانه‌داری کاهش یافت؛ در حالی که تنظیم‌کنندگان مقررات، نگرانی‌ها در مورد بحران گسترده‌ی بانکی ایالات متحده را کم‌اهمیت جلوه دادند.

البته فلز زرد همچنان قیمت نسبتاً خوبی داشت و سرمایه‌گذاران در هفته‌های اخیر با توجه به نگرانی‌ها مبنی بر اینکه سقوط اخیر چندین بانک آمریکایی می‌تواند آثار ماندگاری بر اقتصاد بگذارد، پوزیشن‌های لانگ خود را بر روی قیمت شمش بنا کردند.

گفتنی است که بازدهی خزانه‌داری زمانی افزایش یافت که مایکل بار، رئیس نظارت بانکی فدرال رزرو، در شهادتی گفت که سیستم بانکی ایالات متحده انعطاف‌پذیر است و سقوط اخیر بانک سیلیکون‌ولی به دلیل «سوء مدیریت» بوده است.

هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش به 1969.01 دلار رسید، در حالی که قیمت معاملات آتی طلا که در ژوئن منقضی می‌شوند، با 0.2 درصد کاهش به 1987.00 دلار رسید. هر دو ابزار در روز سه‌شنبه، قبل از بسته‌شدن جلسه زیر سقف‌های کلیدی، دوباره در سطح 2000 دلار حرکت کردند.

اظهارات بار برخی از شرط‌بندی‌ها را برانگیخت که چنانچه ثبات در بخش بانکی برقرار شود، فدرال رزرو احتمالأ فضای اقتصادی کافی برای ادامه‌ی افزایش نرخ‌های بهره را دارد.

افزایش نرخ بهره

اما با توجه به اینکه فدرال رزرو اخیراً اشاره کرد که نرخ بهره نزدیک به سطوح نهایی است، بازدهی خزانه‌داری همچنان بسیار پایین‌تر از سقف قیمت اولیه‌ی سال جاری معامله می‌شود و پس از آن، بانک چرخه‌ی افزایش نرخ خود را متوقف خواهد کرد.

ناگفته نماند که قیمت طلا در اوایل ماه از این موضوع سود برده بود.

تحلیلگران ING در یادداشتی ذکر کردند: «سیاست فدرال رزرو احتمالاً در میان‌مدت برای طلا کلیدی خواهد بود. فدرال رزرو احتمالاً به اوج نرخ وجوه فدرال رزرو نزدیک می‌شود و ما می‌توانیم در نیمه‌ی دوم سال جاری شاهد تغییر رویکرد باشیم. انتظار می‌رود که بازدهی واقعی از نرخ‌های سیاستی پایین‌تر در اواخر سال پیروی کند که به نوبه‌ی خود می‌تواند حامی قیمت طلا باشد.»

سایر فلزات گرانبها در روز چهارشنبه عقب‌نشینی کردند و معاملات آتی پلاتین و نقره به ترتیب 0.3 و 0.2 درصد از دست دادند.

نقره و پلاتین

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس در محدوده‌ی محدود قرار گرفت؛ زیرا بازارها در آستانه‌ی سیگنال‌های اقتصادی بیشتر از سوی واردکننده‌ی بزرگ چین در این هفته، به رکود نشستند.

معاملات آتی مس با 0.1 درصد کاهش به 4.0743 دلار در هر پوند رسید و تاکنون در این هفته کمتر از 0.1 درصد در هر دو جهت مثبت و منفی حرکت کرده است.

و اما در چشم‌انداز گزارش‌ها، داده‌های فعالیت تجاری چین در روز جمعه منتشر می‌شود و از آنجا که جهش پس از کووید به پایان می‌رسد، انتظار می‌رود این داده‌ها در ماه مارس کمی ملایم‌تر باشد.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 9 فروردین 1402 ساعت 10:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین