خبر

طلا و آغاز هفته‌ای نه‌چندان مطلوب

طلا و آغاز هفته‌ای نه‌چندان مطلوب

طلا در معاملات اولیه‌ی امروز تحت تأثیر تضعیف دلار و کاهش بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری، تا حدی توانست کاهش دو روزه‌ی خود را جبران کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا پس از دو روز متوالی کاهش شدید، در حال بازگشت جزئی است. آنچه در ساعات اولیه‌ی روز سه‌شنبه از قیمت طلا حمایت می‌کند، کاهش گسترده‌ی دلار آمریکا (USD) و عقب‌نشینی بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا است.

قیمت طلا پیرو عملکرد بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکاست

 قیمت طلا هفته را در موقعیت اشتباهی آغاز کرد، و این در حالی بود که بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده در بحبوحه‌ی کاهش ترس‌ها از بحران بانکی جهانی بهبودی خیره کننده‌ای را در منحنی رقم زد. آنچه مسلم است نگرانی‌های بازار در مورد سرایت بالقوه‌ی بخش بانکی بر تقاضا برای پناهگاه امن دلار آمریکا و اوراق قرضه‌ی دولتی ایالات متحده تأثیر گذاشت. اما پس از آنکه سیاست‌گذاران جهانی برای تسکین این نگرانی‌ها وارد عمل شدند، جریان‌های ریسک غالب شد.

نلی لیانگ، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور مالی داخلی در این مورد خاطرنشان کرد: «در صورت لزوم، دولت از ابزارهایی برای جلوگیری از وقوع مجدد یک سرایت بانکی استفاده خواهد کرد.»

در عین حال، مایکل بار، معاون رئیس فدرال رزرو، روز دوشنبه صراحتأ ابراز داشت: «ما آماده هستیم تا از تمام ابزارهای خود برای ایمن نگه‌داشتن سیستم بانکی استفاده کنیم.»

از چشم‌انداز دیگر، بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده به طور چشمگیری جهش کرد و روند نزولی اصلاحی قیمت طلای بدون بازده را افزایش داد. در همین راستا، بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله‌ی خزانه‌داری ایالات متحده بیش از 4.0 درصد افزایش یافت که منجر به سقوط قیمت طلا به سطح 1950 دلار شد.

اما بازدهی خزانه‌داری آمریکا در این سه‌شنبه و در جو خوش‌بینانه و محتاطانه‌ی بازار، شاهد کاهش جزئی بوده است که علاوه بر آنکه مسیر کاهش ارزش دلار آمریکا را هموارتر می‌کند، خریداران طلا را نیز در مسیر بهبودی مورد تشویق قرار می‌دهد.

طلا و دلار

علیرغم تلاش مقامات جهانی برای آرایش بازارها، ترس از رکود همچنان ادامه دارد و احتمال توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تا 60 درصد در ماه می حفظ می‌کند. انتظارات از فدرال رزروی با رویکرد تهاجمی، احتمالاً گاوهای دلار آمریکا را به دردسر می‌اندازد و در عین حال هرگونه حرکت نزولی در قیمت طلا را محدود می‌کند.

سخنرانی‌های ایالات متحده و فدرال رزرو در دسترس

پس از یک دوشنبه بی‌سر و صدا و آرام، معامله‌گران طلا برای گزارش‌های جدید اقتصادی میان‌رده از ایالات متحده آماده می‌شوند. آنچه که به ارزیابی مجدد انتظارات افزایش نرخ بهره فدرال رزرو کمک می کند، داده‌های اعتماد مصرف‌کننده‌ی هیئت کنفرانس ایالات متحده و سخنرانی‌های سیاست‌گذاران فدرال رزرو است. مایکل بار، معاون نظارت فدرال رزرو، قرار است دوباره در روز سه شنبه سخنرانی کند.

علاوه بر آن، تمرکز بر سخنرانی‌های کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) و اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلستان (BoE) نیز خواهد بود تا نشانه‌های تازه‌ای در مورد چشم‌انداز سیاست‌های آنها ارائه شود.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با استفاده از نمودار روزانه

نمودار روزانه قیمت طلا

قیمت طلا از حمایت قوی سطح 23.6 درصدی اصلاحی فیبوناچی که در سطح 1963 دلار ثابت شده بود، شکست و باعث شد تا روز دوشنبه به پایین‌ترین حد سه روزه 1944 دلاری برسد.

البته قیمت طلا شاهد بازگشت دیرهنگام بود و توانست سطح روانی 1950 دلار را به صورت روزانه ببندد و گاوها را امیدوار نگه دارد.

از این رو، گاوهای نر طلا شانس خود را در اوایل روز سه‌شنبه امتحان می‌کنند و به دنبال کاهش مقاومت کلیدی تبدیل به حمایت در سطح 1963 دلار هستند.

پذیرش عددی بالاتر از رقم دوم، شروع یک صعود تازه به سمت سقف قیمت روز قبل یعنی 1981 دلار خواهد بود که بالاتر از آن سطح 2000 دلار مشاهده خواهد شد.

شاخص قدرت نسبی 14 روزه (14-RSI) در میان میانگین متحرک روزانه (21-DMA) و تقاطع گاوی 50 در حال بازی صعودی است. هر گونه عقب‌نشینی در قیمت طلا می‌تواند به عنوان یک فرصت خرید خوب تلقی شود.

در جهت نزولی، حمایت فوری در سقف 1950 دلاری و کف قیمت 1944 دلاری روز گذشته، در انتظار است. لایه‌ی بعدی با قیمت 1934 دلار دیده می‌شود که در واقع، سطح فیبوی 38.2 درصدی همان صعود است.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 8 فروردین 1402 ساعت 09:58
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین