خبر

روند صعودی طلا محدود شد

روند صعودی طلا محدود شد

گرچه طلا امروز در معاملات آسیا افزایش یافت، اما به دلیل صعود در بازار سهام و کاهش نگرانی‌ها درباره‌ی بحران بانکی خیلی نتوانست به حرکت صعودی ادامه دهد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز سه‌شنبه، در معاملات اولیه‌ی آسیا افزایش یافت، البته این صعود تدوام چندانی نداشت، زیرا افزایش در بازار سهام و امید به جلوگیری از بحران بانکی ایالات متحده باعث شد که سرمایه‌گذاران از دارایی‌های امن دور شوند و از این رو، فلز زرد به زیر سقف‌های قیمتی اخیر چسبید.

در روزهای اخیر که اطمینان‌ مکرر از ثبات در بخش بانکی به کاهش نگرانی‌ها در مورد شیوع گسترده‌تر سقوط چندین بانک در این ماه کمک کرد، فلز زرد با افت قیمت مواجه شد، به خصوص در روز دوشنبه که سقوط آن به شدت مشهود بود.

فروش بانک سیلیکون‌ولی، نگرانی‌ها را در مورد رکود اقتصادی ناشی از فروپاشی SVB برطرف کرد. به علاوه، این موضوع باعث افزایش یک شبه در وال استریت شد و بخشی از تقاضای پناهگاه امن را که در هفته‌های اخیر به نفع طلا بود کاهش داد.

هر اونس طلا با 0.3 درصد افزایش به 1962 دلار و 80 سنت رسید، در حالی که قیمت طلای منقضی‌شده در ژوئن، در ساعت 21:54 (01:54 به وقت گرینویچ) با 0.5 درصد افزایش به 1981.20 دلار در هر اونس رسید. هر دو ابزار در روز دوشنبه پس از عبور از سطح 2000 دلار در هر اونس در هفته‌ی گذشته، نزدیک به 1 درصد کاهش یافتند.

نوسان قیمت طلا

البته ناتوانی طلا در حفظ سطح 2000 دلاری باعث برانگیختن این شرط‌ها شد که فلز زرد در روزهای آینده شاهد تثبیت بیشتری خواهد شد، به خصوص در صورتی که ریسک‌پذیری بیشتر بهبود یابد.

با تمام این‌ها، ضعف دلار تا حدودی به قیمت طلا کمک کرد، زیرا بازارها شرط می‌بندند که فدرال رزرو فضای کافی اقتصادی برای تداوم افزایش نرخ‌های بهره را ندارد. دلار در روز سه‌شنبه بالاتر از ضعیف‌ترین سطح خود در نزدیک به دو ماه اخیر بود.

قیمت طلا در ماه مارس به دلیل بروز برخی عوامل افزایش یافت؛ ترس از بحران بانکی که تقاضای پناهگاه امن را افزایش داد و سرمایه‌گذاران روی یک فدرال رزرو میانه‌روتر شرط‌بندی کردند برخی از این عوامل کلیدی هستند.

گرچه بانک مرکزی همچنان از تداوم اقدامات به منظور مهار تورم افسارگسیخته خبر می‌داد، اما چشم‌انداز این بانک در مورد نرخ‌های بهره‌ی آتی قطعیت کمتری را به تصویر کشید.

بدیهی است که توقف در چرخه‌ی افزایش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو به نفع دارایی‌های بدون بازده مانند طلا و فلزات گرانبها خواهد بود.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو

سایر فلزات گرانبها تا حدودی توانستند شروع ضعیف هفته را جبران کنند و در روز سه‌شنبه افزایش یافتند. به طوری که، معاملات آتی پلاتین 0.2 درصد افزایش یافت، در حالی که معاملات آتی نقره نیز 0.6 درصد افزایش را ثبت کرد.

در بین فلزات صنعتی، معاملات آتی مس با 0.1 درصد افزایش به 4.1015 دلار در هر پوند رسید؛ در واقع، قیمت مس با امید به جلوگیری از بحران اقتصادی اندکی افزایش یافت.

در چشم‌انداز ارزیابی آمار و گزارش‌ها، داده‌های فعالیت تجاری واردکننده‌ی بزرگ مس چین در مرکز توجه قرار دارد تا وضعیت بهبود اقتصادی در این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 8 فروردین 1402 ساعت 08:45
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین