خبر

دلار بخریم یا تتر؟ تفاوت دلار و تتر چیست؟

این روزها یکی از دغدغه‌های کاربران این است که دلار بخریم یا تتر؟ در این مقاله به تفصیل در مورد تفاوت دلار و تتر و همچنین نحوه خرید تتر پرداخته‌ایم.

در این نوشته به این سوال مهم خواهیم پرداخت که دلار بخریم یا تتر؟ و به این موضوع می‌پردازیم که آیا می‌شود به تتر (USDT) هم مثل دلار اطمینان داشت؟

تتر چیست؟

تتر یک استیبل کوین ارز دیجیتال است که با نماد USDT عرضه می‌شود و قیمت هر تتر برابر با یک دلار آمریکا است. برای اطلاع از قیمت لحظه ای به صفحه قیمت تتر مراجعه کنید. استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که با یک ارز فیات (مثل دلار) و یا یک دارایی (مثل طلا) برابر هستند (جالب است بدانید که تتر برای ارزهای فیاتِ دیگر مثل یورو و یوان نیز وجود دارد).

این استیبل کوین توسط شرکت هنگ کنگی تتر لیمیتد (Tether Limited) ارائه و از سال 2014 به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شده است و تاکنون موفق‌ترین و معتبرترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال بوده است. در حال حاضر، تتر (USDT) پرکاربردترین استیبل کوین بازار است و در جایگاه سوم از نظر نقدینگی (بعد از بیت کوین و اتریوم) قرار داد.

اما کاربرد تتر در بازار رمز ارزها چیست؟ و چرا در بازاری که همه به خاطر نوسانات آن و سود بردن از نوسانات به سراغش می‌روند باید یک ارز وجود داشته باشد که همیشه ارزشش ثابت باشد؟

کاربرد تتر در بازار رمز ارزها چیست؟

تتر در بازار ارزهای دیجیتال یک وظیفه مهم را بر عهده دارد، این استیبل کوین وظیفه حفاظت از ارزش را در بازار به دوش می‌کشد. بسیاری از معامله‌گران و فعالان بازار رمز ارزها زمانی که از روند صعودی رمز ارزها مطمئن نیستند، ارزهای خود را به تتر تبدیل می‌کنند تا بتوانند خود را در مقابل ریزش بازار ارزهای دیجیتال مصون نگه دارند. اما مهمترین وظیفه تتر که شما به خاطر آن در حال مطالعه این مقاله هستید خارج از بازار ارزهای دیجیتال معنا پیدا می‌کند!

تتر یک وظیفه دیگر نیز در بازار ارزهای دیجیتال دارد و آن هم ایجاد یک پل مطمئن بین ارزهای فیات و دنیای ارزهای دیجیتال است. این پل مطمئن بیشتر از همه برای ما ایرانیان در سال‌های اخیر کاربرد داشته است، زمانی که تحریم‌ها مانع ورود ارز به کشور می‌شد و همه چیز در کشور با نرخ ارز افزایش پیدا می‌کرد، بسیاری برای فرار از بی‌ارزش‌شدن دارایی‌هایشان به هولد کردن تتر روی ‌آورده‌اند.

دلار بخریم یا تتر؟ تفاوت دلار و تتر چیست؟

تتر جایگزینی برای دلار

در سال‌های اخیر افراد زیادی به فکر حفظ ارزش دارایی‌های خود و کسب درآمد دلاری افتاده‌اند. اما محدودیت‌های خرید و فروش دلار و از همه مهمتر ریسک‌های آن عده زیادی را از این کار منع کرده است.

تصور کنید تا همین چند سال پیش برای خرید دلار، باید به یک صرافی فیزیکی مراجعه می‌کردید و با ارائه کارت ملی دلار می‌خریدید. اگر هزینه معطلی و زمانی که برای خرید دلار هدر می رفت را در نظر نگیریم، بزرگترین مشکل این بود که نکند کسی دلارهایمان را بدزد یا آن‌ها را گم کنیم یا در جیب شلوارمان بماند و در ماشین لباسشویی از بین برود!

همچنین از آنجایی که حفظ ارزش دارایی‌ها و افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید دلار را افزایش داده است، خیلی از افراد باتوجه به مشکلات خرید فیزیکی از این بازار جا ‌می‌مانند.   

تتر این مشکلات را به تنهایی برای بسیاری حل کرده است و همه امروز به جای خرید دلار از صرافی،  اقدام به خرید تتر (USDT) به صورت آنلاین کرده‌اند.

ویژگی‌های مثبت تتر نسبت به دلار چیست؟

شما با خرید تتر (USDT)، دارایی خود را به نوسانات دلار گره می‌زنید؛ به زبان ساده تتر همگام با دلار در کف بازارهای ایران نوسان می‌کند. اما چه ویژگی مثبتی باعث می‌شود که خرید تتر نسبت به دلار معقولانه‌تر باشد؟

  • امنیت بالا

تتر را می‌توانید در کیف پول‌های ارز دیجیتال مختلف ذخیره کنید و در همه جا بدون نگرانی از دزدیده شدن همراه خود داشته باشید.

  • نقد شوندگی بالا

برای این که بخواهید تترهایتان را به ریال تبدیل کنید، کافی است آن را در یک صرافی ایرانی مثل صرافی ارز دیجیتال همتاپی به صورت آنلاین در 7 روز هفته و هر ساعت از شبانه‌روز بفروشید و در حساب‌های بانکی‌تان ریال را دریافت کنید.

  • انتقال آنی و بین قاره‌ای

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که درآمد دلاری دارید یا کسب و کارتان با تجارت خارجی گره‌ خورده است می‌توانید هر زمان و هر لحظه که اراده کنید دارایی‌هایتان را، که تتر کرده‌اید، از کشوری به کشور دیگر و از قاره‌ای به قاره‌ای دیگر در عرض چند دقیقه منتقل کنید و نیازی به مراجعه به صرافی، ثبت حواله، انتظار چند روزه و... را ندارید.

  • هزینه انتقال:

هزینه انتقال تتر (بسته به این که در کدام شبکه منتقل می‌کنید) از 2 تا 4 دلار متفاوت است. هرچند که این هزینه ممکن است برای مبالغ پایین به صرفه نباشد، اما این هزینه نسبت به هزینه حواله صرافی‌های سنتی که برای دلار اعمال می‌شود، بسیار ناچیز است.

اما آیا تتر را می‌توان جایگزینی برای دلار در نظر گرفت؟ بگذارید سوال را راحت‌تر مطرح کنیم.

بالاخره دلار بخریم یا تتر؟

توصیه اول ما به شما این است که با ترندها و هیجانات بازار در ایران دلار نخرید و سرمایه خود را در سبد اقتصاد آمریکا نگذارید. توصیه ما در مرحله دوم این است که اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، تتر بخرید.

با این حال، اگر هنگام خرید تتر به این دو نکته توجه داشته باشید:

  • تفاوت قیمت تتر و دلار به تومان:

قیمت تتر همیشه در یک بازه 100 تومان تا 1000 تومان از دلار بیشتر است؛ البته ذکر این نکته مهم است که این تفاوت قیمت هم در خرید و هم در فروش وجود دارد. یعنی هر چقدر تتر را نسبت به دلار گرانتر بخرید همانقدر هم آن را گرانتر خواهید فروخت.

  • نوسان اندک تتر نسبت به دلار:

باید این نکته را بدانید که همیشه یک تتر برابر 1 دلار نیست و گاهی اوقات ممکن است یک تتر به 0.99 یا 0.98 دلار نیز برسد. که البته کاملا لحظه‌ای است و در اغلب اوقات این برابری با یک دلار تضمین شده است.

یادتان نرود که تتر نسبت به دلار از قابلیت نقدشوندگی بسیار بالاتری برخوردار است؛ از این نظر که شما می‌توانید تترهای خود را حتی نیمه شب هم بفروشید و ریال دریافت کنید. همچنین تتر به شما این امکان را می‌دهد که از فرصت‌های استثنایی برای ثروتمند شدن در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید. برای مشاهده قیمت لحظه‌ای رمزارزها به صفحه قیمت ارز دیجیتال مراجعه کنید.

اگر می‌خواهید تتر بخرید می‌توانید همین الان به صرافی ارز دیجیتال همتاپی مراجعه کنید و با بهترین قیمت ممکن در بازار اقدام به خرید و فروش تتر کنید.

منبع:
دوشنبه 7 فروردین 1402 ساعت 12:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین