خبر

پرواز ین به اوج

پرواز ین به اوج

با شروع اقدامات مقامات برای تسکین نگرانی‌ها در مورد سیستم بانکی جهانی، ین ژاپن امروز به اوج رسید، حال آنکه دلار آمریکا ثابت بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار در روز دوشنبه ثابت ماند. و این در حالی بود که به پشتوانه‌ی اقدامات مقامات و تنظیم‌کنندگان مقررات به منظور مهار نگرانی‌ها در مورد سیستم بانکی جهانی، ین نزدیک به اوج هفت هفته‌ای خود در نوسان بود.

در روز جمعه در بحبوحه‌ی آشفتگی‌های بانکی، شاخص دلار که ارز ایالات متحده را در برابر شش همتای دیگر اندازه‌گیری می‌کند، 0.5 درصد به دست آورد و با 0.078 درصد افزایش به 103.07 رسید؛ سهام دویچه بانک نزدیک به 9 درصد کاهش یافت.

در پی سقوط ناگهانی دو وام‌دهنده‌ی آمریکایی و نجات بانک سوئیسی کردیت سوئیس در هفته‌ی گذشته، سهام بانک‌های جهانی در طول یک ماه تحت تأثیر قرار گرفت و مقامات برای ایجاد آرامش سرمایه‌گذاران وارد عمل شدند.

مارک چندلر، استراتژیست ارشد بازار در بنوکبرن گلوبال فارکس، خاطرنشان کرد: «اقدامات عملگرایانه‌ی بانک‌های مرکزی، دولت‌ها و بخش خصوصی تاکنون آنچنان کافی نبوده تا به سرمایه‌گذاران این اطمینان را بدهد که مشکل حل شده است.»

البته شورای نظارت بر ثبات مالی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که سیستم بانکی ایالات متحده علیرغم فشارهایی که برخی موسسات متحمل می‌شوند، سالم و انعطاف‌پذیر است. با این حال، سرمایه‌گذاران همچنان محتاط هستند.

سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، ین را در روز جمعه به بالاترین سطح هفت هفته‌ای 129.65 در هر دلار رساندند. گفتنی است که این ارز در مسیر رشد 4 درصدی در ماه مارس قرار داشت. ارز ژاپن در آخرین ساعت معامله روز دوشنبه 130.75 بود.

فدرال رزرو روز چهارشنبه همانطور که انتظار می‌رفت، نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد، اما به دلیل آشفتگی بخش بانکی، موضع محتاطانه‌ای در مورد چشم‌انداز اتخاذ کرد، حتی زمانی که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، مسیر افزایش بیشتر نرخ را در صورت نیاز، باز نگه داشت.

بر اساس داده‌های ابزار سنجش، بازارها با احتمال بیش از 80 درصدی قیمت‌گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در نشست بعدی خود در ماه مه روی نرخ‌های بهره خود ثابت‌‌قدم بماند و همچنین کاهش نرخ در اوایل جولای را پیش‌بینی می‌کنند.

نرخ بهره

چندلر بر این باور است که برخلاف سیگنال آشکار پاول، قیمت‌های آتی صندوق‌های فدرال رزرو در ماه‌های آینده کاهش چشمگیری خواهد داشت.

نیل کشکاری در اظهاراتش به برنامه‌ی Face the Nation CBS گفت: «آنچه برای ما نامشخص است این است که فشارهای بانکی تا چه حد منجر به بحران گسترده‌ی اعتباری می‌شوند. جای تعجبی نیست که این تنگنای اعتباری، اقتصاد را کند می‌کند و این چیزی است که ما خیلی خیلی دقیق آن را رصد می‌کنیم.»

در عین حال، یورو پس از افت 0.6 درصدی در روز جمعه، با 0.05 درصد افزایش به 1.0764 دلار رسید. پوند با 0.05 درصد افزایش روزانه در سطح 1.2235 دلار بود و در روز جمعه 0.5 درصد کاهش داشت.

دلار استرالیا با 0.09 درصد افزایش به 0.665 دلار رسید. کیوی با 0.03 درصد افزایش به 0.620 دلار رسید.

دلار استرالیا

در ارزهای دیجیتال، بیت کوین آخرین بار با 0.84 درصد افزایش به 27861.02 دلار رسید. اتریوم آخرین بار با 0.71 درصد افزایش به 1763.39 دلار رسید.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 7 فروردین 1402 ساعت 11:17
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین