خبر

طلا و فلزات گرانبها تحت فشار

طلا و فلزات گرانبها تحت فشار

با اعلام افزایش احتمالی دو مرحله‌ای فدرال رزرو، طلا امروز تحت فشار نسبی دلار قرار گرفت. معاملات نقره و پلاتین نیز دستخوش نوسانات کاهشی شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز دوشنبه پس از یک دوره‌ی رشد قوی، با کاهش سود معامله‌گران افت کرد، البته در نزدیکی سطوح کلیدی باقی ماند؛ همان سطوحی که هفته‌ی گذشته به دلیل ترس از بحران بانکی جهانی، تقاضای پناهگاه امن را در سطح بالایی نگه داشته بود.

قیمت شمش در هفته‌ی گذشته در بحبوحه‌ی نگرانی‌ها در مورد سقوط دومینوی بعدی در بین بانک‌های ایالات متحده و اروپا، تا بیش از 2000 دلار افزایش یافت و به این ترتیب، فلز زرد تا حد زیادی از دلار به عنوان دارایی امن در سال جاری پیشی گرفت.

طلا در روز دوشنبه شاهد اندکی سود بود و پس از اینکه برخی از مقامات فدرال رزرو ابراز داشتند که این بانک می‌تواند حداقل دو بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد، تحت فشار افزایش اندک دلار قرار گرفت.

هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش به 1974.54 دلار رسید، در حالی که قیمت اوراق طلا با سررسید ژوئن، با 0.4 درصد کاهش به 1994.76 دلار در هر اونس رسید.

نوسانات قیمت طلا

مقامات آمریکایی و اروپایی در آخر هفته هشدار دادند که بخش بانکی از نظر هرگونه نشانه‌ای از بحران اعتباری بالقوه تحت نظارت دقیق قرار دارد. 

نگرانی بازارها پیرامون سقوط بانک‌های اروپایی زمانی شدت یافت که وام‌دهنده‌ی سوئیسی، کردیت سوئیس توسط همتای خود با نام گروه UBS در یک معامله‌ی فوری تصاحب شد.

با این حال، نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینیاپولیس خاطرنشان کرد که هنوز خیلی زود است که بخواهیم ارزیابی کنیم یک بحران بانکی چه تأثیری بر اقتصاد خواهد داشت و چگونه می‌تواند در تصمیم‌گیری پیرامون نرخ بهره اثرگذار باشد.

اما معاون بانک مرکزی اروپا، لوئیس دو گویندوس هشدار داده که بحران بانکی احتمالاً قدرت آن را دارد که منجر به کاهش رشد و بروز تورم شود. در این بین، براساس اعلام بانک مرکزی اروپا سیاست‌های پولی انقباضی همچنان ادامه دارد.

در چشم‌انداز بازارهای فلزی، طلا و سایر فلزات گرانبها طی سه هفته‌ی گذشته افزایش یافتند؛ چرا که ترس از بحران بانکی باعث افزایش احتمال تشدید میانه‌روتر سیاست‌های پولی در سال جاری شد. گرچه فدرال رزرو هفته‌ی گذشته طبق انتظارات نرخ بهره را افزایش داد، اما اشاره‌ی صریحی به اوج نرخ بهره در افقی نزدیک داشت.

افزایش نرخ بهره

طلا در روزهای آتی در بحبوحه‌ی نگرانی‌های مداوم از بحران بانکی، احتمالاً تحت حمایت باقی خواهد ماند.

سایر فلزات گرانبها نیز نسبت به افزایش اخیر در روز دوشنبه عقب‌نشینی کردند و معاملات آتی پلاتین 0.2 درصد کاهش یافت، در حالی که معاملات آتی نقره 0.1 درصد کاهش را تجربه کرد.

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس پس از ثبت نوسانات شدید در جلسات گذشته، اندکی کاهش یافت، زیرا بازارها در سایه‌ی ترس از کندشدن رشد اقتصادی جهانی، با کاهش ارزش دلار مواجه شدند. معاملات آتی مس نیز با 0.1 درصد کاهش به 4.0762 دلار در هر پوند رسید.

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 7 فروردین 1402 ساعت 09:57
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین