خبر

تلاش طلا برای حفظ سقف قیمت

تلاش طلا برای حفظ سقف قیمت

به دنبال تقویت دلار آمریکا، طلا در هفته‌ی گذشته دستخوش ضرر و زیان شد؛ در حال حاضر طلا در تلاش برای حفظ اصلاح از بالاترین سطح سالانه است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا در روز دوشنبه و در آغاز هفته، به حرکتی تازه دست زد؛ و این در حالی است که خرس‌ها پس از پیروزی چشمگیر هفته‌ی گذشته به دنبال افزایش کنترل خود هستند. علیرغم مشکلات احتمالی بخش بانکی جهانی و انتظارات ضعیف فدرال رزرو ایالات متحده، قیمت طلا در هفته‌ی گذشته متحمل کاهش شد، و این موضوع با عملکرد دلار ایالات متحده (USD) ارتباط مستقیم دارد که در نیمه‌ی دوم هفته، بهبود قابل توجهی داشت.

دلار آمریکا شاهد بهبودی خیره‌کننده است

از آنجا که دلار آمریکا در قلب بازارهای خوش‌بینانه‌ی محتاط، به بهبود در سراسر منحنی چسبیده است، قیمت طلا می‌کوشد تا حالت اصلاحی خود را از بالاترین سطح سالانه 2010 دلار حفظ کند. گفتنی است که داده‌های قوی PMI تولید و خدمات جهانی S&P ایالات متحده، در کنار دلار آمریکا قدرت تازه‌ای به مقامات فدرال رزرو بخشید. در عین حال، علیرغم جهش دیرهنگام شاخص‌های وال استریت، دلار آمریکا توانست به پشتوانه‌ی جریان‌های امن، به افزایش دیگری دست یابد.

تقویت دلار

در چشم‌انداز گزارش‌های آماری، شاخص PMI تولیدی در ایالات متحده از 47.3 در ماه فوریه به 49.3 در ماه مارس صعود کرد. به علاوه، شاخص PMI خدمات نیز از 50.6 به 53.8 افزایش یافت که با فواصل زیادی از انتظار 50.5 بازار پیشی گرفت. از آنجا که دلار آمریکا همچنان از بحران بانکی حمایت می‌کرد، سرمایه‌گذاران توجه چندانی به داده‌های ناامیدکننده‌ی سفارشات کالاهای بادوام ایالات متحده نکردند.

بزرگترین وام‌دهنده‌ی آلمان، دویچه بانک، پس از افزایش قابل توجه هزینه‌ی بیمه اوراق قرضه‌ی خود در برابر خطر نکول، تقریباً 13 درصد سقوط کرد و از این رو، نگرانی‌ها نسبت به انعطاف‌پذیری بخش بانکداری اروپا در مواجهه با بحران رو به رشد تشدید شد. از سوی دیگر، جریان‌های مخاطره‌آمیز پشتوانه‌ی بهبود دلار آمریکا بود، در حالی که جهش دیرهنگام سهام عامل مؤثری بود تا در ازای قیمت طلا، سطح بازدهی اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا بهبود یابد.

سخنرانی‌های فدرال رزرو دوباره در کانون توجه قرار گرفت

با نگاهی به آینده، در غیاب هرگونه رویدادهای اقتصادی کلیدی در ایالات متحده، معامله‌گران طلا توجه زیادی به تحولات پیرامون بحران بانکی جهانی خواهند داشت. 

علاوه بر آن، سخنرانی‌ها و نتیجه‌ی مذاکرات سیاست‌گذاران فدرال رزرو، پس از تصمیم‌گیری سیاست‌گذاری این بانک و پایان «دوره خاموشی» مجدداً در مرکز تمرکز قرار خواهد گرفت.

گزارش‌ها در مرکز توجه

در پایان هفته، نیل کشکاری، رئیس مینیاپولیس هشدار داد که استرس و فشار ناشی از بحران بانکی می‌تواند از طریق تنگنای اعتباری، ایالات متحده را به رکود نزدیک‌تر کند.

در عین حال، اظهارات اطمینان‌بخش روز جمعه‌ی رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، با استناد به اینکه نشانه‌های واضحی وجود دارد که سیستم بانکی کاملأ ایمن و انعطاف‌پذیر است، منجر به جهش در سهام ایالات متحده شد و بدین ترتیب، اعتماد را به بازارها برگرداند.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با نگاهی به نمودار روزانه

نمودار روزانه حاکی از آن است که در بحبوحه‌ی شکل‌گیری پرچم گاو نر در بازی، قیمت طلا همچنان به حمایت بالاتر از سطح اصلاحی 23.6 درصدی فیبوناچی، که روی رقم 1963 دلار بود، ادامه داد.

شاخص قدرت نسبی 14 روزه (14-RSI) به صورت صعودی حفظ می‌شود، در حالی که میانگین متحرک 21 روزه (21-DMA) از 50-DMA نسبتاً ثابت عبور می‌کند و به صورت روزانه در حالت صعودی بسته می‌شود و تقاطع گاو نر را تأیید می‌کند.

این شاخص‌های تکنیکال مطلوب، همچنان به پتانسیل صعودی قیمت طلا می‌افزایند.

در این بین، انتظاراتی مبنی بر رویکرد تندروانه‌ی فدرال رزرو همراه با نگرانی‌های مجدد در مورد بحران بخش بانکی می‌تواند حرکتی مثبت را دوباره احیا کند و باعث شود قیمت طلا روند صعودی خود را به سمت بالاترین سطح سالانه‌ی 2010 دلار از سر بگیرد.

با این حال، بازپس‌گیری بالاترین قیمت1986 دلاری 21 مارس، برای معکوس‌کردن روند نزولی اصلاحی حیاتی است.

از طرف دیگر، اصلاح قیمت طلا می‌تواند در بسته‌شدن روزانه به زیر سطح فوق‌الذکر فیبو قدرت بیشتری پیدا کند که البته در زیر آن، سطح مقاومت تبدیل‌شده به حمایت پرچم گاو نر در سطح 1960 دلار آزمایش می‌شود.

ریزش‌های عمیق‌تر، حمایت بحرانی 1935 دلاری را به چالش می‌کشد که تلاقی سطح 38.2 درصدی فیبو، سقف قیمت 21 و 22 مارس خواهد بود.

نمودار روزانه قیمت طلا

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 7 فروردین 1402 ساعت 09:10
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین