خبر

سقوط آزاد یورو و پوند در برابر دلار

سقوط آزاد یورو و پوند در برابر دلار

با بروز نگرانی‌ها پیرامون بحران‌های بانکی، یورو و پوند در برابر دلار سقوط کردند. شاخص دلار به 103.140 رسید و یورو 0.71 درصد کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، در بحبوحه‌ی نگرانی‌های طولانی‌مدت بانک‌ها در روز جمعه، یورو و پوند (استرلینگ) در برابر دلار سقوط کردند.

سهام بانکی در اروپا با کاهش روبرو شد، زیرا دویچه بانک و گروه UBS نگران این موضوع بودند که بدترین مشکلاتی که از زمان بحران مالی سال 2008 تاکنون به این بخش ضربه زده، هنوز کنترل و مهار نشده است.

شاخص دلار با 0.536 درصد افزایش به 103.140 رسید و یورو با 0.71 درصد کاهش به 1.0753 دلار رسید.

جوزف ترویسانی، تحلیلگر ارشد در FXStreet.com خاطرنشان کرد: «در طول سال‌های متمادی، هر زمان که مشکلات واقعی وجود داشته که به نظر می‌رسید ممکن است ریشه‌دار باشد، مردم به سراغ دلار رفته‌اند و من فکر می‌کنم این احتمالاً تمام چیزی است که در حال حاضر وجود دارد.»

با وجود اینکه داده‌ها نشان می‌دهند اقتصاد بریتانیا در سه ماهه‌ی اول رشد می‌کند و اعتماد نیز در حال تقویت‌شدن است، ریسک‌گریزی منجر به کاهش 0.53 درصدی پوند شد و ارز بریتانیا را به 1.222 دلار رساند.

پس از اینکه بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را با 25 واحد پایه در ثانیه تا 4.25 درصد افزایش داد، پوند در معاملات پرنوسان روز پنج‌شنبه به بالاترین سطح هفت هفته‌ی اخیر یعنی 1.2341 دلار رسید، البته این بانک در کنار آن اعلام کرد که گسترش ناگهانی تورم احتمالاً به سرعت محو خواهد شد و بدین ترتیب، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر توقف تشدید سیاست پولی را نیز تقویت کرد.

پوند انگلیس

علاوه بر این، سهام بانکی در این ماه پس از شکست ناگهانی دو وام‌دهنده‌ی منطقه‌ای ایالات متحده و فروش اضطراری بانک کردیت سوئیس به رقیب UBS، دچار مشکل شده است.

تقاضای پناهگاه امن

به گفته‌ی کریستوفر وونگ، استراتژیست ارز در OCBC، به نظر می‌رسید که دنیای FX دوره‌ای از ریسک‌گریزی را با عملکرد بهتر طلا و ین و سایر ارزها با ملایمت بیشتر به تصویر می‌کشد.

با این حال، ین ژاپن تنها 0.08 درصد در برابر دلار آمریکا تقویت شد و به 130.73 در هر دلار رسید.

فدرال رزرو روز چهارشنبه همانطور که انتظار می‌رفت، نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد، البته حتی گرچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، راه را برای افزایش بیشتر نرخ در صورت لزوم باز نگه داشت، این بانک به دلیل آشفتگی بخش بانکی، موضع محتاطانه‌ای در مورد چشم‌انداز آتی اتخاذ کرد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز پنج‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که آماده است برای کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران، اقدامات بیشتری را برای اطمینان از ایمن‌ماندن سپرده‌های بانکی آمریکایی‌ها انجام دهد.

ناگفته نماند بازارها برای دریافت سرنخ‌هایی در مورد تصمیمات آتی فدرال رزرو، گزارش شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی (PCE) در هفته‌ی آینده را که قرار است در 31 مارس منتشر شود، رصد خواهند کرد.

در چشم‌انداز ارزهای دیجیتال، بیت کوین آخرین بار با 2.16 درصد کاهش به 27732.00 دلار رسید.

بیت کوین

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 6 فروردین 1402 ساعت 15:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین