خبر

در انتظار چه حرکتی از سوی دلار باشیم؟

در انتظار چه حرکتی از سوی دلار باشیم؟

در هفته‌ی گذشته، بازارهای مالی دستخوش تغییرات و نوسانات زیادی شدند؛ شاخص دلار آمریکا دومین کاهش هفتگی خود را ثبت کرد، اما ارزهای دیجیتال رشد یافتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف ایکس امپایر»، هفته‌ی گذشته نگرانی‌های جدیدی در بخش بانکی در کانون توجه قرار گرفت. پس از کاهش اعتبار کردیت سوئیس و نجات UBS تحت حمایت دولت، دویچه بانک در نیمه‌ی دوم هفته توجه مردم را به خود جلب کرد و در روز جمعه 8.5 درصد کاهش یافت که در حقیقت، بزرگترین کاهش یک روزه‌ی آن از ژوئن 2022 بود. 

در سایر بازارها، شاخص‌های جهانی سهام هفته را با افزایش به پایان رساندند. بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده نیز همراه با شاخص دلار آمریکا که دومین کاهش هفتگی متوالی خود (0.7- درصد) را به ثبت رساند، افزایش یافت.

با توجه به تغییرات قیمت S&P 500، سهام خدمات ارتباطی با 3.3 درصد افزایش، عملکرد بهتری داشتند و تنها دو بخش عقب‌مانده در هفته، املاک و مستغلات و خدمات آب و برق بودند که به ترتیب 1.3 و 1.2 درصد کاهش داشتند. قیمت نفت (WTI) پس از کاهش 64.35 دلار در هر بشکه (پایین‌ترین سطح آن از نوامبر 2021) 4.1 درصد در بخش کالاها افزایش یافت.

با این حال، به خاطر داشته باشید که این بازار همچنان در یک روند نزولی غالب است و بهبود اخیر می‌تواند صرفأ نشان‌دهنده‌ی عقب‌نشینی موقتی برای رسیدن به امواج عمیق‌تر باشد. در رابطه با فلزات گرانبها، طلای نقطه‌ای (XAU/USD) با کاهش 0.5 درصدی مواجه شد، در حالی که نقره نقطه‌ای (XAG/USD) جهش را افزایش داد و نزدیک به 3.0 درصد افزود. در نهایت، سراسر بازار عمده ارزهای دیجیتال، شاهد جهش بودند.

طلا و نقره

دلار در صدد آزمایش مجدد سطح زیرین SMA-50 روزه

دلار آمریکا در مقابل سبدی از شش ارز اصلی بین‌المللی، یک هفته دیگر را در محدوده‌ی 0.7- درصدی به پایان رساند، هرچند به میزان قابل‌توجهی از بدترین سطح پایین‌تر بود.

ممکن است با توجه به چشم‌انداز قبلی، یک سناریوی نزولی در شاخص دلار آمریکا محتمل به نظر برسد. همانطور که در بازه‌ی زمانی روزانه مشاهده می‌کنید، ابتدای هفته شاهد یک بسته‌ی متوسط در جنوب میانگین متحرک ساده 50 روزه (103.46) بود و جریان نزولی متعاقب آن به پایین‌ترین سطح 101.92 در روز پنج‌شنبه رسید. با این حال، روز با الگوی کندل چکشی (یک کندل ژاپنی که برای تأکید بر سیگنال صعودی طراحی شده است) به پایان رسید که زمینه را برای پیشروی در روز جمعه آماده کرد.

با در نظرگرفتن مشاهدات کلیدی که در آخرین هفته‌ی کامل ماه مارس در جریان است، سطح زیرین میانگین متحرک ساده 50 روزه است که احتمالاً به کمک افت‌های محلی (مقاومت) از حدود 103.48، مقاومت پویایی را در این هفته ایجاد می‌کند. رد این سطح، تمرکز را به سمت تقاضا در 100.27 الی 100.77 تغییر می‌دهد. از سوی دیگر، شکست SMA پویا به سمت بالا، توجه تکنیکال را بر نقطه‌ی تصمیم‌گیری از 105.15 الی 105.35 معطوف می‌کند.

سه ماهه‌ی چهارم سال 2022 شاهد حرکت قیمت (پرایس اکشن) در مقاومت کانال صعودی ماهانه از بالای 103.82 در بازاری بود که از سال 2008 روند صعودی داشت. مؤلفه‌های تکنیکال حاکی از آنند که دلار در رکود باقی مانده است و انتظارات برای فروش بیشتر به سمت حمایت از 99.67 است. در زمینه‌ی شاخص قدرت نسبی (RSI)، این اندیکاتور همچنان در آستانه‌ی خط مرکزی 50.00 خود قرار دارد که اتفاقاً توسط یک اوسیلاتور مقاومت-تبدیل‌شده-به-حمایت خط روند از بالای 82.87 به داخل خط روند، سایه می‌افکند.

با توجه به مطالعات نموداری، انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی، دلار حرکت ملایم‌تری داشته باشد. در صورت آزمایش، میانگین متحرک ساده 50 روزه در 103.46 نشان‌دهنده‌ی مقاومت برجسته در نمودار روزانه است و به علاوه، می‌تواند صحنه‌ی فروش در رالی را تشویق کند و تقاضای روزانه 100.27 الی 100.77 را هدف قرار دهد. با این حال، بسته‌شدن روزانه بالاتر از SMA دور از ذهن نیست، و قادر است حرکت نقطه‌ی تصمیم‌گیری روزانه را در 105.15 الی  105.35 به عنوان سقف احتمالی باز گرداند.

نمودار حرکت قیمت دلار

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 6 فروردین 1402 ساعت 12:14
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین