خبر

ستارگان طلا می‌درخشند

ستارگان طلا می‌درخشند

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با وجود خطر بحران بانکی و ایجاد امیدهایی برای تغییر چرخه‌ی فدرال رزرو، طلا در سال 2023 عملکرد جالب توجهی خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، طلا بار دیگر تجارت مورد علاقه و مطلوب همگان است و از قرار معلوم، در طول سال 2023 با توجه به خطر فزاینده‌ی آشفتگی بانکی بیشتر، بحران اعتباری قریب‌الوقوع و افزایش امیدها به تغییر رویکرد فدرال رزرو به کار خود ادامه خواهد داد.

پس از دو هفته آشفتگی بانکی، فدرال رزرو روز چهارشنبه روند افزایش نرخ بهره‌ی خود را برای نهمین بار در یک سال گذشته در دستور کار قرار داد.

فدرال رزرو در حال حاضر نرخ بهره را در بزرگترین اقتصاد جهان با سرعتی بی‌سابقه در تاریخ - از تقریباً صفر تا محدوده‌ی فعلی 4.75٪ تا 5٪ - افزایش داده است؛ این در واقع بالاترین نرخ از سال 2007 است. به عبارت دیگر، این تغییر یک موفقیت عظیم است که 475 امتیاز پایه افزایش از مارس 2022 را به تصویر می‌کشد.

فدرال رزرو همچنین نشان داد که ممکن است به پایان چرخه‌ی افزایش نرخ خود نزدیک شود و این امر تا حدی بدان دلیل است که کاهش وام‌دهی بانکی می‌تواند به بانک مرکزی کمک کند تا به طور ناخواسته به هدف اصلی خود یعنی کندکردن اقتصاد و مهار تورم دست یابد.

افزایش نرخ بهره

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در کنفرانس مطبوعاتی که پس از تصمیم‌گیری در مورد نرخ‌ها برگزار شد، خاطرنشان کرد: «استرس صنعت بانکداری می‌تواند منجر به  ایجاد نقطه‌نظرات اعتباری با پیامدهای مهمی شود که فرایند وام‌دهی را سخت‌تر می‌کند و از این رو، واجد شرایط بودن افراد و شرکت‌ها برای دریافت وام بانکی، وام مسکن و اعتبار بسیار دشوارتر خواهد شد». پاول در پایان افزود: «شرایط سخت‌تر وام‌دهی همان اثر کندی بر تورم را خواهد داشت که سیاست تشدید نرخ‌های فدرال رزرو می‌تواند داشته باشد».

با نگاهی به گذشته به وضوح می‌بینیم که از نظر تاریخی، فدرال رزرو هرگز در مورد سیاست‌های پولی درست عمل نکرده است و سابقه‌ی اثبات‌شده‌ای در تنظیم اقتصاد برای یک بحران بزرگ‌تر پیش رو دارد. و این دقیقاً همان چیزی است که در حال حاضر دوباره شاهد آن هستیم!

معامله‌گران در این ماه پس از فروپاشی بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنیچر و همچنین سقوط بی‌نظم کردیت سوئیس، با سرعتی شگفت‌انگیز به سمت فلزات گرانبها هجوم برده‌اند – در حالی که بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که این فقط می‌تواند نوک کوه یخی باشد.

هفته‌ی گذشته، بازارهای فلزات گرانبها در مجموع 5.9 میلیارد دلار ورودی خالص ثبت کردند. این دومین ورود بزرگ به فلزات امن است که از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 تاکنون در یک هفته ثبت شده است.

شواهد نشان می‌دهد که بحران بانکی جهانی به عنوان پیامد مستقیم افزایش نرخ بهره و ریسک نقدینگی آغاز شده است. اما این بحران می‌تواند حتی گسترده‌تر شود، زیرا به سرعت به یک بحران اعتباری تبدیل خواهد شد.

در این هفته، قیمت طلا دو بار در عرض چند روز از 2000 دلار در هر اونس عبور کرد که از زمان سقوط بانک سیلیکون‌ولی در اوایل ماه جاری، بیش از 10 درصد افزایش یافت. جالب اینجاست که این دقیقاً همان سطحی است که قیمت طلا سه سال پیش - در مارس 2020 - درست قبل از اینکه قیمت‌ها به رکوردهای بی‌سابقه سقوط کنند، در آن معامله می‌شد.

یک بار دیگر، به نظر می‌رسد که ستاره‌ها برای طلا هم‌تراز می‌شوند، که البته این امر حاکی از آن است که رکوردهای جدید ممکن است در افق نزدیک خودنمایی کند. این می‌تواند خبر خوشایندی برای گاوهای نر طلا باشد، اما برای هر کسی که در حاشیه نشسته است، موضوع رنج‌آوری است، چرا که اکنون باید تصمیم بگیرد که FOMO تا چه اندازه بر سیاست‌های خود پایبند است و یا تا چه حد در مورد وضعیت کنونی، صبر و بردباری به خرج می‌دهد.

ستاره‌های طلا

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 6 فروردین 1402 ساعت 08:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین