خبر

تحلیل و پیش‌بینی بیت‌کوین و اتریوم؛ 5 فروردین

تحلیل و پیش‌بینی بیت‌کوین و اتریوم؛ 5 فروردین

بیت کوین طی چند روز گذشته تا مرز 29,000 دلار نیز صعود کرده بود. آیا به زودی شاهد عبور بیت‌کوین و اتریوم از سطوح 30,000 و 2,000 دلار خواهیم بود؟‌

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کریپتونیوز، بازار ارزهای دیجیتال طی روزهای اخیر تاحدودی متلاطم و نوسانی بود. بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) در این روزها تلاش می‌کردند تا از محدوده‌ی قیمت کنونی خود خارج شوند. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار کریپتو را از نزدیک زیر نظر دارند تا ببینند آیا نشانه‌ای از وقوع یک بریک‌اوت در آخر هفته‌ی آینده به چشم می‌آید یا خیر.

بیت کوین (BTC)، پادشاه ارزهای دیجیتال، نتوانست رشد صعودی خود را ادامه دهد و امروز نیز تاکنون سرخ‌پوش بوده است. کارشناسان دلیل حرکت نزولی قیمت در این یکی دو روز را فشارهای نهادهای نظارتی بر بازار کریپتو می‌دانند.

از جمله مصادیق این فشارها را می‌توان در سخت‌گیری‌های فزاینده‌ی نهادهای نظارتی ایالات متحده بر شرکت‌هایی مشاهده کرد که با ارزهای دیجیتال سروکار دارند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به تازگی فشارهای خود را بر صرافی کوین بیس افزایش داده و این صرافی را تهدید کرده است که مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در سال جاری تحت تاثیر عوامل مختلف به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است. قیمت بیت کوین اکنون در مسیر رسیدن به سطح 30,000 دلار است - سطحی که از ماه ژوئن 2022 تاکنون مشاهده نشده است. قیمت بیت کوین در سال جاری نزدیک به 70 درصد افزایش یافته است.

با وجود این، یکی از دلایل مهم افزایش چشمگیر قیمت ارزهای دیجیتال را می‌توان با کاهش اعتماد عمومی به بانک‌های سنتی - بر اثر بحران بانکی اخیر و سقوط بانک‌ها - در ارتباط دانست.

در نتیجه، بخشی از سرمایه‌گذاران به بیت کوین به عنوان یک پناه امن سرمایه‌گذاری نگاه کرده و تصمیم گرفته‌اند سرمایه‌ی خود را وارد این بازار کنند. این مسئله نشان می‌دهد که بیت کوین در واکنش به نوسان‌های بازار عملکرد متفاوتی نسبت به سهام و سایر دارایی‌ها از خود نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، نهادهای قانونی و نظارتی در ایالات متحده در حال سرکوب برخی شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال هستند؛ به عنوان جدیدترین نمونه می‌توان به فشارهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بر صرافی کوین بیس اشاره کرد. این کمیسیون به کوین‌ بیس هشدار داده که در صورت عدم تمکین از دستورات این نهاد مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

در همین حال، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا جاستین سان، خالق ترون، و برخی دیگر افراد سرشناس در صنعت کریپتو را به تقلب در اوراق بهادار متهم کرده است.

به علاوه، یکی از بنیانگذاران شرکت ورشکسته‌ی ترافرم لبز نیز به دلیل دست داشتن در سقوط اکوسیستم ترا لونا در کشور مونته نگرو دستگیر شده است.

همچنین، سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظر شنیدن تصمیم دادگاه در مورد پرونده‌ی حقوقی میان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و شرکت ریپل لبز هستند. پس از پایان این دادگاه معلوم می‌شود که آیا ریپل جزءاوراق بهادار است یا خیر. نتیجه‌ی این دادگاه نه تنها برای ریپل و سرمایه‌گذاران آن، بلکه برای کل اکوسیستم کریپتو حائز اهمیت است.

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب – در حوالی ساعت 14:30 روز شنبه 25 مارس / 5 فروردین – بیت کوین با 1.77 درصد کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت 27,483 دلار معامله می‌شود. ظرف بیست و چهار ساعت گذشته، قیمت بیت کوین در محدوده‌ی کف 27,039 دلار تا سقف 28,208 دلار در نوسان بوده است. حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین هم‌اکنون با 4.92 درصد افزایش به رقم 24,818,364,097 دلار رسیده است.  

نمودار قیمت بیت کوین

نتایج تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین نشان می‌دهند، پادشاه ارزهای دیجیتال علی‌رغم برخورد با سطح مقاومت قدرتمند 28,950 دلاری، در حال حاضر روند صعودی خود را حفظ کرده است.

نمودار تکنیکال بیت کوین

چنان‌چه بیت کوین بتواند از سطح مقاومت 28,950 دلاری عبور کند، به طور بالقوه قادر خواهد بود قیمت خود را به سطح 29,200 دلار یا حتی 30,700 دلار برساند.

از سوی دیگر، در صورت شروع یک روند نزولی در قیمت بیت کوین، سطوح حمایتی 26,600 دلار و 25,200 دلار از سقوط آن به سطوح پایین‌تر جلوگیری خواهند کرد.

همچنین، در لحظه‌ی نگارش این مطلب، اتریوم نیز با 2.27 درصد کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت 1,745 دلار معامله می‌شود. ظرف بیست و چهار ساعت گذشته، قیمت اتریوم در محدوده‌ی کف 1,730 دلار تا سقف 1,791 دلار در نوسان بوده است. حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی اتریوم هم‌اکنون با 11.70 درصد کاهش به رقم 10,044,770,697 دلار رسیده است.

نمودار قیمت اتریوم

در حال حاضر، اتریوم در عبور از سطح مقاومت 1,800 دلاری با چالش رو‌به‌رو است. از سویی دیگر، محبوب‌ترین التکوین بازار منطقه‌ی حمایت 1,700 دلاری را نیز در مسیر نزولی پیش رو دارد.

در صورتی که قیمت اتریوم بتواند با موفقیت از سطح 1,800 دلاری عبور کند، انتظار می‌رود که تا سطح مقاومت 1,900 دلاری افزایش یابد.

نمودار تکنیکال اتریوم

همچنین، سطوح حمایت از قیمت اتریوم نیز در حوالی 1,700 دلار یا 1,620 دلار قرار دارند.

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
شنبه 5 فروردین 1402 ساعت 15:07
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین