خبر

تشدید بحران نقدینگی در بازار بیت‌کوین

تشدید بحران نقدینگی در بازار بیت‌کوین

بحران بانکی اخیر و قطع دسترسی شرکت‌های کریپتو به ارز فیات در آمریکا باعث تشدید بحران نقدینگی در بازار بیت‌کوین شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کوین‌پدیا، کارشناس و پژوهشگری به نام کانر رایدر، به تازگی مطالعه‌ای را در مورد وضعیت بازار بیت کوین (BTC) پس از وقوع بحران بانکی در ایالات متحده انجام داده است. به گفته‌ی این پژوهشگر، به دنبال بروز بحران بانکی در آمریکا و افزایش نگرانی‌ها در خصوص پیامدهای آن بر بازارهای مالی طی یک ماه اخیر، وضعیت نقدینگی در ارزهای دیجیتال بدتر از گذشته شده است. نتایج مطالعه‌ی جدید وی نشان می‌دهند که پس از وقوع بحران بانکی در آمریکا، فعالان بازار کریپتو دسترسی‌های خود را به درگاه‌های مطمئن پرداخت دلاری از دست داده‌اند؛ همچنین، میزان نقدینگی بیت کوین به پایین‌ترین حد خود در 10 ماه گذشته رسیده است.

به علاوه، نتایج پژوهش‌های کانر رایدر نشان داده‌اند که ‌هم‌اکنون میزان نقدینگی در بازار بیت کوین نسبت به زمان فروپاشی اف‌تی‌ایکس و شرکت آلامدا کم‌تر شده است. به اعتقاد کارشناسان موسسه‌ی داده‌های بلاک چین کایکو، بحران نقدینگی در نوامبر 2022 - زمان فروپاشی اف‌تی‌ایکس - به دلیل حذف یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی کریپتو ایجاد شده بود.

در حال حاضر، مشکلات نقدینگی کنونی در صرافی‌های فعال در ایالات متحده به دلیل بسته شدن شبکه‌ی پرداخت بانک‌های سیلورگیت و سیگنیچر ایجاد شده‌اند - این دو بانک به عنوان دو بازیگر کلیدی و زیرساختی مهم برای پرداخت در بازار کریپتو عمل می‌کردند.

به گفته‌ی کانر رایدر، هم‌اکنون شرکت‌های مهم فعال در حوزه‌ی کریپتو با «چالش‌های بی‌سابقه‌ای»  مواجه هستند؛ این چالش‌ها باعث تشدید مشکلات نقدینگی در این بازار می‌شوند. به اعتقاد رایدر، «از دست رفتن دسترسی آسان شرکت‌های فعال در حوزه‌ی کریپتو به ارزهای فیات ممکن است پیامدهایی طولانی مدت برای بازار کریپتو داشته باشد.»

از سویی دیگر، وقوع بحران بانکی در ایالات متحده با شروع یک روند صعودی مطلوب در قیمت بیت کوین و سایر التکوین‌ها همراه بوده است. بسیاری از کارشناسان و چهره‌های سرشناس در اقتصاد ایالات متحده معتقدند برای جلوگیری از وقوع یک رکود اقتصادی و سرایت بحران بانکی به سایر موسسات مالی این کشور، فدرال رزرو نه تنها باید روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند، بلکه باید به زودی آن را کاهش دهد.

کاهش نرخ بهره و حتی زمزمه‌هایی درباره‌ی کاهش شتاب روند افزایشی نرخ بهره همواره باعث بهبود قیمت‌ها در بازار کریپتو شده است. شاید دلیل افزایش قیمت بیت کوین پس از بحران بانکی در آمریکا نیز گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی اقدام اجباری فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره بوده باشد.

نمودار قیمت بیت کوین

هم‌اکنون، در لحظه‌ی نگارش این مطلب – در حوالی ساعت 11:15 روز شنبه 25 مارس / 5 فروردین – بیت کوین با 2.52 درصد کاهش نسبت به روز گذشته با قیمت 27,563 دلار معامله می‌شود. ظرف بیست و چهار ساعت گذشته، قیمت بیت کوین در محدوده‌ی کف 27,039 دلار تا سقف 28,341 دلار در نوسان بوده است. همچنین، حجم معاملات بیست و چهار ساعته‌ی بیت کوین نیز هم‌اکنون با 14.36 درصد افزایش به رقم 26,059,261,627 دلار رسیده است.  

نویسنده: امیر رضا مصطفایی
شنبه 5 فروردین 1402 ساعت 12:08
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین