خبر

ثبات دلار و نوسان سایر ارزها

ثبات دلار و نوسان سایر ارزها

در حالی که اعتمادهای از دست رفته به شبکه‌های بانکی، هنوز به طور کامل باز نگشته است، دلار در روز جمعه نزدیک به کف هفته‌ی قبل ثابت ماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در اوایل معاملات روز جمعه‌ی اروپا نزدیک به پایین‌ترین حد خود در هفت هفته‌ی گذشته ثابت ماند؛ در حالی که اعتماد به بخش بانکی شکننده باقی مانده بود و معامله‌گران به حرکت بعدی فدرال رزرو فکر می‌کردند.

در ساعت 03:55 به وقت شرقی (07:55 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار، که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، با اندکی افزایش در سطح 102.243 معامله شد، و این دقیقأ بالاتر از کف قیمت هفت هفته‌ای 101.91 بود که در روز پنج‌شنبه به آن دست یافت.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که آماده است اقدامات بیشتری را برای اطمینان از ایمن‌ماندن سپرده‌های بانکی آمریکایی‌ها به انجام برساند.

به علاوه، وام‌دهی برنامه‌ی جدید تأمین مالی مدت‌دار بانکی فدرال رزرو به 53.7 میلیارد دلار افزایش یافت، در حالی که وام به بانک‌های مرکزی خارجی به 60 میلیارد دلار افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن این موضوع، بازار شروع به موضع‌گیری برای فدرال رزرو کرده است که چرخه‌ی افزایش نرخ خود را زودتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد و البته به ضرر دلار، پایان دهد، به ویژه پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که سیاست‌گذاران بانک مرکزی چنین حرکتی را هفته‌ی گذشته در نظر گرفته‌اند.

تحلیلگران ING در یادداشتی می‌گویند: «بازارها به توانایی فدرال رزرو برای برخورد مستقل با تورم و ثبات مالی اعتماد ندارند.» بعید به نظر می‌رسد که این جریان به زودی تغییر کند، و این بدان معناست که انتظارات نرخ باید به شدت با تحولات ناشی از بحران بانکی، مرتبط باقی بماند.

در جاهای دیگر، پوند/دلار (GBP/USD) با 0.1 درصد کاهش در سطح 1.2271 معامله شد و در روز پنج‌شنبه به بالاترین سطح هفت هفته‌ای 1.2344 رسید.

پوند/دلار

خرده‌فروشی بریتانیا به طور غیرمنتظره‌ای در ماه فوریه نسبت به ماه قبل، 1.2 درصد افزایش یافت و بدین ترتیب، حجم فروش را به سطح قبل از همه‌گیری بازگرداند، اما با وجود اینکه بانک انگلستان در روز پنج‌شنبه اشاره کرد که ممکن است به اجرای افزایش نرخ خود پایان دهد، این موضوع تأثیر چندانی بر پوند (استرلینگ) نداشت.

یورو/دلار آمریکا تا 1.0833 بالاتر رفت و در روز پنج‌شنبه به بالاترین سطح هفت هفته‌ی اخیر 1.0931 صعود کرد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا قرار است در نشست شورای اروپا سخنرانی کند و انتظار می‌رود که پایداری نبرد با تورم را مورد تأیید قرار دهد و البته بر این نکته اذعان داشته باشد که هیچ ایده یا تفکری در مورد تعدیل سیاست پولی در آینده‌ی نزدیک، وجود نخواهد داشت.

ING در مورد این جفت‌ارز افزود: «ما فکر می‌کنیم که سطح 1.1000 [در یورو/دلار آمریکا] می‌تواند خیلی زود آزمایش شود، زیرا سوگیری دلار عمدتاً نزولی خواهد بود و این در واقع، بانک‌های مرکزی جنگ‌طلب و یک محیط بانکی ساکت‌تر است که از ارزهای اروپایی حمایت می‌کند.»

دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) با 0.1 درصد افزایش در سطح 0.6691 معامله شد، دلار آمریکا/ین ژاپن (USD/JPY) با 0.4% کاهش به 130.26 رسید، در حالی که دلار/یوان USD/CNY با 0.4% افزایش به 6.8487 رسید.

دلار/یوان

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 5 فروردین 1402 ساعت 11:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین