خبر

آیا صعود طلا به بالای 2000 دلار حتمی است؟

آیا صعود طلا به بالای 2000 دلار حتمی است؟

در حالی که بیانیه‌ی فدرال رزرو خبر از عدم افزایش تهاجمی نرخ بهره می‌داد، طلا در روز پنج‌شنبه به مدت کوتاهی توانست سطح بالای 2000 دلار را لمس کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، طلا پس از تصمیم‌گیری نرخ بهره‌ی فدرال رزرو افزایش یافت و توانست در روز پنج‌شنبه برای مدت کوتاهی به بالای 2000 دلار در هر اونس برسد. اما به نظر می‌رسد مقاومت آنچنان قوی بوده است که قیمت را در زیر این سطح نگه دارد. با توجه به آخرین آشفتگی در بازارها و تغییر موقعیت فدرال رزرو، آیا دلیل اساسی برای شکست طلا وجود دارد؟ یا می‌توان انتظار داشت که مقاومت ادامه یابد؟

تغییر در رویکرد فدرال رزرو

واکنش اولیه‌ی بازار این بود که فدرال رزرو خط بطلانی بر افزایش «تهاجمی» کشیده است. اگرچه افزایش نرخ بهره مطابق با انتظارات بود، اما بیانیه‌ی بانک مرکزی، زبان خود را از «افزایش مداوم نرخ‌ها» به «تحکیم بیشتر» نرخ بهره تغییر داد. این موضوع به طور گسترده به عنوان بازکردن دری برای مکث تعبیر شد. در واقع، اکثر معامله‌گران در حال حاضر هیچ افزایش نرخی را در جلسه‌ی بعدی فدرال رزرو پیش‌بینی نمی‌کنند.

اظهارات پاول رئیس فدرال رزرو، که در آن به طور قطعی موضع جنگ‌طلبانه‌تری اتخاذ کرد، این وضعیت را کمی تغییر داد. نمودار نقطه‌ای پیش‌بینی‌های اعضای FOMC نشان داد که با وجود هرج و مرج در بخش بانکی، انتظارات آنها برای نرخ‌ها تغییر نکرده است. نظرات پاول نیز در همین راستا بود و نشان می‌داد که اطمینان به پشتیبانی بانک‌ها به این معنی است که فدرال رزرو می‌تواند به مبارزه با تورم ادامه دهد.

مبارزه با تورم

این مسائل برای طلا چه معنایی دارد؟

اگرچه پاول صریح و بی‌پرده صحبت کرد، اما بازار بار دیگر او و پیش‌بینی نرخ اعضای FOMC را باور نمی‌کند.. بازار بار دیگر بر این باور است که فدرال رزرو برای مقابله با رکود ساختاری مجبور به کاهش نرخ بهره خواهد بود.

البته این موضوعات برای طلا خیلی خوب است. معمولاً رکودها زمان خوبی برای داشتن طلا هستند، زیرا سرمایه‌گذاران به پناهگاه‌های امن هجوم می‌آورند. البته در طول یک سال گذشته یا بیشتر، اینطور نبوده است، زیرا همچنان انتظار می‌رفت که فدرال رزرو با کاهش تورم، به روند صعودی خود ادامه دهد. این بدان معناست که خزانه‌ها که سود سهام پرداخت می‌کنند، سرمایه‌گذاری بهتری نسبت به طلا هستند که فاقد سود سهام است.

همه چیز به انتظارات تورمی برمی‌گردد

اکنون که انتظار می‌رود فدرال رزرو با وجود تورم بالا، از رویکرد خصمانه‌ی خود دست بردارد، منطقی که این بانک طی سال گذشته یا بیشتر از پیشرفت طلا جلوگیری کرده بود، در حال محوشدن است. در حال حاضر که انتظار می‌رود تورم برای مدت طولانی بالا بماند، طبعأ نگهداری طلا گزینه‌ی خوبی است. حتی اگر خزانه‌داری‌ها بهره پرداخت کنند، اگر نرخ بهره کمتر از نرخ تورم باشد، نگهداری طلا سودآورتر خواهد بود.

نرخ بهره‌ی کمتر

نرخ‌های بهره در حال حاضر هنوز پایین‌تر از نرخ تورم هستند و اگر فدرال رزرو واقعاً به دلیل نگرانی‌های مربوط به رشد اقتصادی دست از مبارزه با تورم بردارد، تورم می‌تواند برای مدت طولانی بالا بماند. با هجوم سرمایه‌گذاران به سمت پناهگاه‌های امن پیش از دوره‌ی سخت مورد انتظار برای بازارها، بازده اوراق خزانه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این امر همچنین از جذابیت خزانه‌ها در مقایسه با طلا می‌کاهد.

این بدان معناست که تا زمانی که بازارها در ارزیابی خود در مورد فدرال رزرو صحیح عمل کنند، عوامل بنیادین زیادی برای صعود قیمت طلا وجود دارند. اگر وضعیت بانکی در شش هفته‌ی آینده بیشتر آرام شود و انتظارات ادامه‌ی انقباض فدرال رزرو بازگردد، طلا ممکن است موج صعودی خود را از دست دهد. از این رو، معامله‌گران طلا بهتر است در هفته‌های آتی به بازدهی، به ویژه نوع 2 ساله ی آن- توجه زیادی داشته باشند.

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 5 فروردین 1402 ساعت 10:52
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین