خبر

جهت‌گیری قیمت طلا در روزهای بعد

جهت‌گیری قیمت طلا در روزهای بعد

با کاهش بازدهی و محدودشدن قدرت دلار، قیمت طلا در محدوده‌ی 1990 دلاری قرار گرفت؛ البته با توجه به نمودار 4 ساعته روند صعودی طلا محتمل‌تر است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا XAU/USD پس از استمرار در رالی روزانه‌ی خود، در محدوده‌ی 1990 دلاری تثبیت می‌شود.

با وجود کاهش بازدهی به دلیل ترس از بحران مالی جهانی، فشار ناشی از تقویت دلار آمریکا محدود شد. یک پرچم گاو نر در حال شکل‌گیری است که نشان می‌دهد در صورت فعال‌شدن، این فلز گرانبها تا قیمت‌های قابل توجهی بالاتر خواهد رفت. گزارش سفارشات کلیدی کالاهای بادوام ایالات متحده و داده‌های PMI متفاوت بود و نتوانست معامله‌گران  را در مورد حرکت بعدی فلز زرد هدایت کند.

افزایش ارزش دلار و فشار بر طلا

شاخص دلار (DXY) از پایین‌ترین سطح ماهانه‌ی جدیدی که در روز پنج‌شنبه در سطح 101.90 ثبت شده بود، بهبود یافت، و این زمانی بود که یک کندل چکشی صعودی را در نمودار روزانه تشکیل داد، و البته وجود این کندل پس از کاهش شدید ماه مارس، حاکی از جهش است. تایید قوی صعودی در روز جمعه به یک عامل منفی برای طلا XAU/USD تبدیل شده است.

تقویت دلار و فشار بر طلا

PMI تولید و خدمات ایالات متحده هر دو بیش از دو امتیاز، برآوردهای مورد توافق را شکست دادند و به ترتیب به 49.3 و 53.8 رسیدند که به خنثی‌کردن خسارت ناشی از داده‌های کالاهای بادوام کمک می‌کند.

نظرات جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو، خطرات ناشی از نرخ‌های بسیار بالا را برای بخش بانکی کاهش داد و بر این تمرکز داشت که چگونه فدرال رزرو اکنون می‌تواند به جای نگرانی در مورد ریزش بیشتر بانک‌ها، بر روی هدف کاهش تورم تمرکز کند.

در حال حاضر، بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده پس از کاهش شدید اولیه، به دلیل ترس از ثبات بخش بانکی اروپا تثبیت شده است. ناگفته نماند که کاهش بازدهی از قیمت طلای بدون بازده حمایت کرده است، زیرا بازدهی پایین‌تر منعکس‌کننده‌ی نرخ‌های بهره‌ی پایین‌تر است که طلای بدون بازده را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر می‌کند.

از سوی دیگر، سهام بانکداری اروپا متحمل ضررهای سنگینی شدند، به طوری که سهام دویچه بانک و کامرزبانک بیش از 10 درصد پس از جهش مبادلات نکول اعتباری سقوط کردند. 

در حال حاضر بازار انتظار دارد که نرخ‌های کلیدی در ایالات متحده قبل از پایان سال کاهش یابد. البته بسیاری نیز معتقدند که بازار مجبور خواهد شد دوباره انتظار خود را برای چرخش سریع نرخ بهره اصلاح کند. براساس یادداشت کامرزبانک، این امر احتمالاً طلا (XAU/USD) را تحت فشار قرار می‌دهد.

نرخ بهره

طلا پس از شکستن از سطح کلیدی 2000 دلار به آرامی به عقب می‌رود

در زمان نگارش این مقاله، طلا XAU/USD در یک روند صعودی میان‌مدت و کوتاه‌مدت، با قیمت 1993 دلار معامله می‌شود، از این رو، اولویت با شرط‌بندی‌های صعودی است. فلز زرد، گرچه یک شبه یک عقب‌نشینی ملایم را پشت سر گذاشت، اما روز پنج‌شنبه از مرز روانی 2000 دلار عبور کرد.

نمودار 4 ساعته زیر حاکی از آن است که این جفت ممکن است در حال تشکیل یک الگوی پرچم گاو نر باشد که متشکل از یک میله پرچم است که از نزول‌های 22 مارس شروع شده و خود پرچم نیز از اصلاحاتی که بین 23 تا 24 مارس رخ داده است، تشکیل شده است. اگر قیمت طلا در بالای سقف‌ قیمت 2003 دلاری میله پرچم شکسته شود، می‌تواند مهر تأییدی بر این الگو باشد و علاوه بر آن، منجر به افزایش این احتمال می‌شود که در فاصله‌ی مساوی با میله است. در این صورت، هدف 2050 دلار را نشانه می‌رود. و اما هدف محافظه‌کارانه‌تر، گسترش فیبوناچی 61.8 درصدی در سطح 2023 دلار است.

شاخص حرکت شاخص قدرت نسبی (RSI) از شرایط فعلی بهبود حمایت می‌کند و کم و بیش مطابق با قیمت افزایش می‌یابد و هیچ واگرایی نزولی را به تصویر نمی‌کشد.

سقف مقاومت بعدی در بالاترین قیمت 2009 دلاری روز دوشنبه قرار دارد، جایی که تلاقی سطوح فنی سقف محکمی را نشان می‌دهد. شکست قاطع و بسته‌شدن به بالای 2010 دلار موفقیتی است که واقعاً به منظور تقویت گاوها برای ادامه‌ی روند صعودی به ارتفاعات جدید ضروری است.

نمودار 4 ساعته قیمت طلا

نویسنده: معصومه دانش
شنبه 5 فروردین 1402 ساعت 09:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین