خبر

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2023

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2023

پس از بروز بحران بانکی SVB، پیش‌بینی قیمت طلا برای سال 2023 ارتقاء یافت. کاهش بازدهی و دلار، و نسبت طلا و نقره بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، پیش‌بینی‌های بانکی برای قیمت طلا در پایان سال پس از آخرین بحران بانکی SVB در حال افزایش است. سیتی پیش‌بینی قیمت طلا را در سه ماهه‌ی دوم سال 2023 به 1875 دلار در هر اونس (پیش‌بینی قبلی 1800 دلار)، سه ماهه‌ی سوم به 1900 در اونس (پیش‌بینی قبلی 1850 اونس) و سه ماهه‌ی چهارم به 1950 دلار در اونس افزایش داد. ANZ پیش‌بینی قیمت طلا را به 2000 دلار برای پایان سال افزایش داده است و ریسک نزولی بسیار کمی دارد. در روز دوشنبه این هفته، طلا 2.5 درصد و نقره بیش از 6 درصد افزایش یافت. از این رو، درک علت این همه درخواست برای طلا و نقره، خیلی هم دشوار نیست.

سه عامل تأثیرگذار برای قیمت طلا و نقره وجود دارد

اولین مورد کاهش بازده است

با توجه به اینکه تورم همچنان در سطوح بالا قرار دارد، اما بازارها در حال حاضر انتظار یک تغییر رویکرد از سوی فدرال رزرو را دارند، و این بدان معناست که بازده واقعی به سرعت کاهش می‌یابد. رابطه‌ی بین افزایش قیمت طلا در صورت کاهش بازده واقعی، بسیار قوی است.

نمودار رابطه‌ی بازده و طلا

دومین مورد کاهش دلار است

بدیهی است که دلار ضعیف تمایل به حمایت از طلا و نقره دارد و از طرفی انتظارات فوری مبنی بر تغییر محور فدرال رزرو باعث کاهش شدید دلار از جمعه‌ی هفته‌ی گذشته تا شروع این هفته شده است.

نمودار رابطه طلا و دلار

و سومین عامل، نسبت طلا به نقره است

با افزایش نسبت طلا به نقره به بالای 90، سودهای بزرگ نقره در مقابل طلا کاهش یافت.

طلا و نقره

وقتی این نسبت بالا باشد نشان می‌دهد که نقره نسبت به طلا ارزان‌تر است. یک حرکت بزرگ بالاتر در نسبت طلا/نقره اغلب می‌تواند پرچم یک حرکت بزرگ را برافرازد. اگر هم بازدهی و هم محیط دلار نزولی باقی بماند، نقره به خوبی می‌تواند بهتر از طلا عمل کند.

فدرال رزرو هفته‌ی آینده در روز چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد و معامله‌گران مشتاق خواهند بود ببینند که آیا پس از این نشست، تغییر و چرخشی در نرخ‌ها آغاز خواهد شد یا خیر. از آنجا که زمان این تحولات نامشخص است، بنابراین انتظار می‌رود که در کلاس‌های دارایی نوساناتی وجود داشته باشد، اما شرایط برای خرید طلا و نقره در کاهش قیمت، بسیار مثبت شده است. با این حال، ریسک تغییرات بیشتر به دلیل پیامدهای بحران SVB بسیار زیاد است.

طلا و نقره

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 28 اسفند 1401 ساعت 14:56
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین