خبر

آمادگی طلا برای پرواز به اوج 1960 دلاری

آمادگی طلا برای پرواز به اوج 1960 دلاری

با بهبود احساسات ریسک و فروش مجدد دلار آمریکا، طلا در روز جمعه با افزایش روبرو شد؛ معاملات فلز زرد در محدوده‌ی 1900 تا 1937 دلار بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، طلا در اوایل روز جمعه شاهد افزایش مجدد بود، گرچه همچنان در محدوده‌ای شناخته‌شده بین 1900 تا 1937 دلار باقی ماند. آخرین افزایش قیمت طلا می‌تواند به دور جدید فروش دلار آمریکا (USD) در بحبوحه‌ی احساسات بهبود یافته‌ی ریسک که پیش از انتشار داده‌های کلیدی ایالات متحده جریان دارد، مرتبط باشد.

با تغییر جهت تمرکز به سمت فدرال رزرو، دلار آمریکا ضعیف شد

پس از چندین روز سرشار از استرس در حوزه‌ی بانکداری جهانی، سرمایه‌گذاران در حال استقبال از یک محیط بازار دوستدار ریسک هستند. جریان‌های ریسک موجود، علاوه بر آنکه بر دلار آمریکا تأثیر منفی می‌گذارند، به قیمت طلا انگیزه می‌دهند و مسیر منافع صعودی را هموار می‌کنند. پس از اینکه فدرال رزرو، وزارت خزانه‌داری، شرکت بیمه‌ی سپرده‌ی فدرال (FDIC) و دفتر کنترل ارز (OCC) از سپرده‌گذاری گسترده‌ی 11 بانک خبر دادند، ترس بازار در مورد بحران بانکی ایالات متحده کاهش یافت. 

در حال حاضر، شاخص دلار آمریکا 0.29% در روز از دست می‌دهد تا کمی بالاتر از 104.00 معامله شود، در حالی که بازدهی خزانه‌داری 10 ساله‌ی ایالات متحده تاکنون 0.54% کاهش یافته است.

شاخص دلار آمریکا

گفتنی است که تقریبأ 3.56 درصد ضعف دلار را می‌توان به انتظارات فدرال رزرو آمریکا نسبت داد، به ویژه پس از اینکه بانک مرکزی اروپا (ECB) در بیانیه‌ی خود، از اعلام تغییرات آتی نرخ خودداری، و اهمیت رویکرد داده‌محور در سیاست پولی را تکرار کرد. در ادامه‌ی مسیر، انتظار می‌رود فدرال رزرو هفته‌ی آینده، در بحبوحه‌ی مشکلات بانکی، نرخ بهره را 25 واحد پایه (bps) افزایش دهد، در حالی که در هفته‌ی گذشته، احتمال افزایش 50 واحدی وجود داشت.

با نگاهی به آینده، فعالان بازار از نزدیک، به منظور ارزیابی مجدد نوسانات دلار آمریکا و هرگونه تأثیر بر احساسات ریسک، تحولات بخش بانکی را دنبال خواهند کرد که در نهایت بر قیمت طلا تأثیر می‌گذارد. به علاوه، جریان‌های پایان هفته قبل از نشست فدرال رزرو می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روند قیمت طلا داشته باشد.

طلا و دلار

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با استفاده از نمودار روزانه

با نگاهی به نوسانات قیمت در روزهای اخیر می‌توان به وضوح مشاهده کرد که قیمت طلا در روز پنج‌شنبه بالاتر از سقف قیمت 1919 دلاری 3 فوریه بسته شد و به شکست صعودی مورد نیاز دست یافت.

با این اوصاف، اکنون درها برای یک رالی تازه به سوی بالاترین قیمت سالانه‌ی 1960 دلاری باز شده است. با این حال، گاوهای نر طلا برای تسریع روند صعودی باید از سقف قیمت 1937 دلاری روز چهارشنبه بکاهند.

از سوی دیگر، شاخص قدرت نسبی 14 روزه (14-RSI) حرکت صعودی خود را بالاتر از خط وسط دست‌نخورده نگه می‌دارد و پیشرفت مداوم را توجیه می‌کند.

از جنبه‌ی نزولی، در صورتی که حرکت صعودی از بین برود، کف قیمت روز پنج‌شنبه در 1908 دلار مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. لایه‌ی بعدی در آستانه‌ی 1900 دلار پیش‌بینی شده است که پایین‌تر از آن، کف قیمت روز سه شنبه در سطح 1895 دلار می‌تواند تعهدات صعودی را به چالش بکشد. البته برای رسیدن به پایین‌ترین سطح هفتگی در 1886 دلار، کاهش‌های بیشتری موردنیاز است.

نمودار روزانه طلا

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 28 اسفند 1401 ساعت 12:16
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین