خبر

طلا در بحران‌ها می‌درخشد

طلا در بحران‌ها می‌درخشد

در شرایط فعلی که اغلب بانک‌های جهانی در خطر بحران مالی هستند، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که طلا نقش خود را به عنوان دارایی امن به خوبی ایفا کرده است

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از کیتکونیوز، بزرگ‌ترین بحران بانکی از زمان بحران بزرگ مالی سال 2008 بار دیگر ثابت کرد که طلا بهترین دارایی امن است. فلز زرد، بهترین عملکرد هفتگی خود را در سه سال اخیر مشاهده کرده است، زیرا قیمت به فاصله‌ی قابل توجهی از 2000 دلار در هر اونس حرکت می‌کند.

به گفته‌ی تحلیلگران، قیمت طلا در پایان روز جمعه بیش از 3 درصد افزایش یافته است، زیرا سرمایه‌گذاران نمی‌خواهند قبل از تعطیلات آخر هفته بدون حمایت به خانه بروند و البته نمی‌توانید آنها را سرزنش کنید.

سیستم بانکی ایالات متحده یک نابسامانی محض است و هیچ کس نمی‌داند که وضعیت تا چه اندازه بدتر خواهد شد. لورنس فینک، مدیر عامل بلک راک، بزرگترین شرکت مدیریت دارایی جهان، اعتراف کرد که حتی او هم نمی‌داند که وضعیت تا چه حد آشفته خواهد بود؛ چرا که مؤسسات مالی با «عدم تطابق کلاسیک دارایی و بدهی» مواجه می‌شوند.

مشتریان پول خود را با نرخی باورنکردنی از بانک‌های منطقه‌ای خارج می‌کنند و این امر باعث ایجاد بحران نقدینگی می‌شود. این بانک‌های منطقه‌ای به منظور تامین سرمایه‌ی مورد نیاز برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود مجبور به فروش اوراق قرضه هستند. با این حال، به دلیل افزایش شدید نرخ بهره در 12 ماه گذشته، این بانک‌ها اوراق قرضه‌ی خود را با ضرر به فروش می‌رسانند.

اوراق قرضه

بانک سیلیکون‌ولی، اولین دومینویی که سقوط کرد، با فروش ۲۱ میلیارد دلار دارایی، ۲ میلیارد دلار از دست داد.

اقتصاددانان و تحلیلگران بازار به سرمایه‌گذاران هشدار داده‌اند که فدرال رزرو تا زمانی که تحولی روی دهد، نرخ بهره را افزایش خواهد داد. خوب، ظاهرأ تحولی روی داد!

در مصاحبه‌ای با کیتکو نیوز، اکسل مرک، رئیس و مدیر ارشد سرمایه‌گذاری مرک اینوستمنتز Merk Investments با تأکید بر اینکه «افزایش قیمت طلا در شرایطی که بازارها با عدم اطمینان مواجه شده‌اند منطقی است» افزود: «هیچ راهی وجود ندارد که فدرال رزرو بتواند در این شرایط نرخ بهره را افزایش دهد.»

همه‌ی این‌ها عواملی است که سرمایه‌گذاران از ترس ورشکستگی بانک‌ها نخواهند آخر هفته را بدون مقداری طلا شروع کنند و قیمت‌ها را بیش از 3 درصد افزایش دهد.

فدرال رزرو ممکن است در هفته‌ی آینده نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد.

تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که فشار ممتد بر طلا به بالای 1960 دلار، آن را برای آزمایش مقاومت در 2000 دلار در هر اونس آماده می‌کند.

فشار بر طلا

البته این رقم از نظر بسیاری از تحلیلگران، منسوخ به نظر می‌رسد، چرا که بر اساس گزارش‌های آنا گولوبووا از کیتکو، طلا در نهایت به 3000 دلار در هر اونس می‌رسد. 

البته، در حالی که همه‌ی ما بر بخش بانکی متمرکز شده‌ایم، فراموش نکنیم که اقتصاد جهان نیز با تهدید تورم بالا و مداوم مواجه است. آخرین نظرسنجی از دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان انتظار دارند تورم تا سال آینده 3.8 درصد افزایش یابد. در حالی که این میزان نسبت به برآورد فوریه 4.1 درصد کاهش یافته است، اما همچنان بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو است.

متیو پیپنبورگ، نویسنده‌ی کتاب «مسائل طلا: راه‌حل‌های واقعی برای ریسک» که بارها تأکید کرده همچنان روی طلا به عنوان یک محافظ تورم بلندمدت متمرکز است، خاطرنشان می‌کند: «من شک ندارم اگر دلاری را که در جیب من است بگذارم و دو سال دیگر برگردم، ارزش آن بسیار کمتر از گرم طلایی است که در جیبم دارم.»

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 28 اسفند 1401 ساعت 09:13
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین