خبر

ین و دلار، سمبُل دو ارز امن

ین و دلار، سمبُل دو ارز امن

با وجود ترس و نگرانی پیرامون بحران‌های بانکی در بازارها، دلار آمریکا و ین ژاپن امروز به عنوان ارزهای امن مورد توجه قرار گرفتند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار آمریکا و ین ژاپن به عنوان ارزهای امن در روز پنج‌شنبه مورد حمایت قرار گرفتند؛ البته بروز مجدد ترس‌ و نگرانی پیرامون امتداد بحران بانکی سیلیکون‌ولی مستقر در ایالات متحده به سراسر اقیانوس اطلس، عامل مؤثر ایجاد این نگرانی بود.

کردیت سوئیسی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که پس از سقوط 30 درصدی سهام این بانک در روز چهارشنبه، به منظور تقویت نقدینگی و اعتماد سرمایه‌گذاران تا سقف 54 میلیارد دلار از بانک ملی سوئیس وام خواهد گرفت. 

در حالی که این خبر به توقف فروش سنگین در تجارت آسیا کمک کرد، اما با افزایش نگرانی‌ها مبنی بر اینکه استرس اخیر در بانک‌های ایالات متحده و اروپا می‌تواند منادی یک بحران گسترده‌ی سیستمی باشد، شکننده‌شدن احساسات بازار را رقم زد.

از سوی دیگر، این امر باعث شد تا معامله‌گران به سمت دلار آمریکا و ین هجوم آورند،  چرا که این ارزها در مواقع آشفتگی شرط‌بندی‌های مطمئن‌تری محسوب می‌شوند. بدین ترتیب، این دو ارز در روز پنج‌شنبه افزایش یافتند.

ین بیش از 0.5 درصد جهش کرد تا رشد 0.6 درصدی روز چهارشنبه را افزایش دهد و آخرین بار به 132.80 در هر دلار رسید.

ین ژاپن

در برابر فرانک سوئیس، دلار برخی از افزایش 2.15 درصدی جلسه‌ی قبلی خود را - بزرگ‌ترین افزایش روزانه از سال 2015 - کاهش داد، البته فرانک را نزدیک به پایین‌ترین حد یک هفته‌ای نگه داشت.

در جاهای دیگر، یورو پس از افت 1.4 درصدی در جلسه‌ی قبل، در روز پنج‌شنبه با کاهش 0.27 درصدی به 1.0607 دلار رسید. به همین ترتیب، پوند(استرلینگ) که در روز چهارشنبه نزدیک به 0.9 درصد کاهش یافته بود، با 0.14 درصد افزایش به 1.20725 دلار رسید.

شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزها، در آخرین معاملات خود 0.16 درصد کاهش یافت و به 104.48 رسید که بخشی از افزایش تقریباً 1 درصدی خود در جلسه‌ی قبل را تعدیل کرد.

هم‌اکنون، تمرکز بانک‌های مرکزی بر این است که مسیر خود را برای افزایش نرخ‌های آتی طی می‌کنند و سیاست‌گذاران درگیر این هستند که تا چه حد باید نرخ‌ها را افزایش دهند تا تورم را بدون ایجاد تغییر در بخش مالی مهار کنند.

بانک مرکزی اروپا (ECB) بعداً در روز پنج‌شنبه تشکیل جلسه می‌دهد و قرار است تصمیم خود در مورد نرخ بهره را پس از جلسه اعلام کند.

کنگ از CBA اظهار داشت: «مطمئناً این خطر وجود دارد که بانک مرکزی اروپا به دلیل نگرانی‌های مربوط به ثبات مالی، به تعهد قبلی خود برای افزایش 50 امتیازی پایبند نباشد. قطعاً برای هر بانک مرکزی بزرگی چالش دشواری خواهد بود که به مسیر انقباض خود ادامه دهد.»

در جاهای دیگر، دلار استرالیا و دلار نیوزلند حساس به ریسک پس از کاهش نزدیک به 1% در روز چهارشنبه، در تلاش برای پیشرفت بودند.

ارز استرالیا آخرین بار با 0.23 درصد افزایش به 0.6637 دلار رسید، در حالی که کیوی با 0.42 درصد کاهش به 0.6162 دلار رسید. در واقع، این ارز تحت فشار بیشتر داده‌های اقتصادی ضعیف منتشر‌شده در روز پنج‌شنبه بود که به وضوح بیان می‌کند اقتصاد نیوزیلند در سه ماهه‌ی چهارم کوچک شده است.

دلار استرالیا

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 25 اسفند 1401 ساعت 11:27
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین