خبر

آیا گوشه‌گیری طلا، موقتی است؟

آیا گوشه‌گیری طلا، موقتی است؟

طلا بعد از سپری‌کردن جلسات صعودی موفق و رسیدن به بالاترین سطح 6 هفته‌ای، به اصلاح دست زد؛ البته به نظر می‌رسد اصلاح کوتاه‌مدت بوده و طلا همچنان جذاب بماند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا (XAU/USD) پس از انتشار بالاترین قیمت 6 هفته‌ی اخیر در سطح 1937.39 دلار، حرکتی اصلاحی را در جلسه‌ی آسیایی به تصویر کشید. البته اصلاح فلز گرانبها کوتاه‌مدت به نظر می‌رسد، زیرا در بحبوحه‌ی ترس‌های عمیق پیرامون بحران بانکی جهانی، جذابیت طلا  مؤلفه‌ای بسیار قدرتمند تلقی می‌شود.

شکست مفتضحانه‌ی کردیت سوئیس پس از فروپاشی بانک سیلیکون‌ولی (SVB) خطر بی‌ثباتی مالی در سطح جهان را به همراه داشت و عدم اطمینان در مورد تصمیم نرخ بهره توسط فدرال رزرو که برای هفته‌ی آینده برنامه‌ریزی شده است، نقطه‌ی عطفی برای قیمت طلا ایجاد کرد.

معاملات آتی S&P500 پس از فروش در روز چهارشنبه حرکت بهبودی نشان داده است، زیرا سرمایه‌گذاران همچنان در مورد عدم اطمینان مرتبط با بخش بانکی سردرگم هستند. با این حال، موضوع ریسک‌گریزی هنوز به طور کامل محو نشده است.

ریسک‌گریزی
شاخص دلار آمریکا (DXY) در بازار آسیایی در محدوده‌ی باریکی در حدود 104.60 قرار دارد. به نظر می‌رسد که تأثیر آشفتگی بخش بانکی بر شاخص دلار در حال تقویت‌شدن است و سرمایه‌گذاران شروع به کاهش انتظارات برای سیاست پولی هفته‌ی آینده کرده‌اند. براساس ابزارهای سنجش، احتمال افزایش ۲۵ واحد پایه (bps) نرخ بهره توسط جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، به بالای ۷۰ درصد رسیده است. در حالی که احتمال 30 درصدی از سیاست‌گذاری نرخ بهره‌ی بدون تغییر نیز وجود دارد.

البته ناگفته نماند ملایم‌شدن شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده (CPI)، نرخ بیکاری بالاتر، خرده‌فروشی ضعیف و ارقام پایین‌تر شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) حامی افزایش شانس برای سیاست پولی بدون تغییر بوده است.

تحلیل تکنیکال طلا با نگاهی به نمودار 2 ساعته

نمودار دو ساعته قیمت طلا

قیمت طلا پس از یک واگرایی نزولی در مقیاس دو ساعته تصحیح شد، زیرا دارایی بالاترین سطح را تشکیل داد؛ در حالی که شاخص قدرت نسبی (14-RSI) سقف قیمت پایین‌تری را ایجاد کرد که منجر به محوشدن حرکت صعودی شد. سوگیری صعودی همچنان کمرنگ می‌شود، زیرا دارایی ساختار سقف بالاتر، کف بالاتر را نشکسته است.

قیمت طلا پس از یک حرکت عمود، یک بازگشت متوسط را به نزدیکی میانگین متحرک نمایی 20 دوره‌ای (20-EMA) در سطح 1910.30 دلار به تصویر می‌کشد.

گفتنی است که فلز زرد به راحتی بالای فیبوناچی اصلاحی 61.8% (که از سقف قیمت 02 فوریه در 1959.80 دلار تا کف قیمت 28 فوریه در 1804.76 دلار قرار دارد) در سطح 1900.00 دلار مستقر شده است.

نویسنده: معصومه دانش
پنجشنبه 25 اسفند 1401 ساعت 10:27
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین