خبر

مسیر دلار اندکی هموار شد

مسیر دلار اندکی هموار شد

با کمرنگ‌شدن نسبی نگرانی‌ها پیرامون احتمال سرایت بحران مالی سیلیکون‌ولی به سایر بانک‌ها، دلار امروز اندکی تقویت شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار در روز چهارشنبه در آسیا مورد حمایت واقع شد؛ چرا که رفته‌رفته ترس از بحران‌های مالی بانک‌ها کاهش یافت و آثار تورم سرسختانه‌‌ای پدیدار شد و بدین ترتیب، سرمایه‌گذاران از انتظارات پیرامون کاهش نرخ بهره‌ی آمریکا چشم‌پوشی کردند.

در معاملات اولیه، فروش دلار در دو جلسه‌ی گذشته کاهش یافته بود و دلار حدود 0.2 درصد در برابر یورو و ین افزایش یافت که این دو ارز را به 132.52 ین و 1.0729 دلار در برابر ارز رایج رساند.

سهام بانکی یک‌شبه افزایش یافت و اوراق قرضه و اوراق آتی بخشی از سودهای عظیمی را که پس از سقوط سه بانک آمریکایی در چند روز به دست آوردند، بازگرداندند.

به نظر می‌رسید که افزایش قیمت پوند (استرلینگ) دلار استرالیا و دلار نیوزیلند - البته بدون اینکه واقعاً زمینه‌ای را پس بدهند، کمرنگ شد.

پوند انگلیس

ایمره اسپایزر (Imre Speizer) استراتژیست Westpac با اشاره به اینکه جریان داده‌ها احتمالاً در مرکز توجه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم که ما در نهایت با یک اوج پایین‌تر فدرال رزرو نسبت به قیمت یک هفته‌ی پیش روبرو می‌شویم که خود گواه آن است که دلار آمریکا کمی ضعیف‌تر از یک هفته‌ی پیش باشد.»

قیمت‌گذاری آتی نرخ بهره در حال حاضر حاکی از احتمال 80 درصدی افزایش 25 واحدی نرخ بهره آمریکا در هفته‌ی آینده است.

این وضعیت نسبت به یک هفته پیش که بازارها شانس مشابهی برای افزایش 50 واحد پایه نرخ بهره را در نظر داشتند، یا شرایط یک روز پیش که ترس از بحران باعث شد معامله‌گران احتمال 50 درصدی را برای توقف و کاهش شدید ملاک قرار دهند، بسیار بدتر است.

قیمت‌های مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده در ماه فوریه به شدت افزایش یافت و با این وصف، فشار بر فدرال رزرو را برای مهار تورم حفظ کرد.

قیمت‌های مصرف‌کننده

پوند با حدود 1% افزایش در هفته، در 1.2149 دلار ثابت ماند. دلار نیوزیلند با 0.2 درصد کاهش به 0.6225 دلار رسید و دلار استرالیا با 1.5 درصد افزایش از شروع هفته تاکنون، در 0.6682 دلار ثابت ماند.

همراه با ثبات بازارهای سهام و آرامش نسبی در اوراق قرضه، این حرکت‌ها حکایت از آن دارد که ترس فوری از سرایت بحران در سیستم بانکی ایالات متحده پس از شکست بانک سیلیکون‌ولی، کاهش یافته است.

با این حال، عملکرد قوی این هفته برای فرانک سوئیس امن، که بیش از 3 درصد در پنج روز افزایش یافته است، نشان‌دهنده‌ی افزایش سطح نگرانی در بازارها است.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 24 اسفند 1401 ساعت 10:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین