خبر

یک گام مثبت یک درصدی برای نفت

یک گام مثبت یک درصدی برای نفت

با ارتقای چشم‌انداز تقاضای چین از سوی اوپک، نگرانی‌ها در مورد ورشکستگی بانک‌ها در ایالات متحده تا حدودی رفع، و باعث افزایش 1 درصدی قیمت نفت شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز چهارشنبه بیش از 1 درصد افزایش یافت، عامل این افزایش، چشم‌انداز قوی اوپک در مورد تقاضای چین بود که احساسات نزولی سرمایه‌گذاران جهانی در پی ورشکستگی اخیر بانک‌های ایالات متحده را جبران کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با 93 سنت یا 1.2 درصد افزایش به 78.38 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 96 سنت یا 1.4 درصد افزایش به 72.29 دلار در هر بشکه رسید. البته این شاخص‌ها در روز سه‌شنبه، بیش از 4 درصد کاهش یافته و به پایین‌ترین حد در سه ماه گذشته رسیده بودند.

توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت فیجوتومی سکیوریتیز بر این باور است که بازار نفت پس از زیان‌های شدید اخیر، خود به خود بازگشته است.

او با اشاره به اینکه آیا WTI می‌تواند بالای 70 دلار در هر بشکه بماند، گفت: «اگرچه سرمایه‌گذاران پس از فروپاشی اخیر بانک‌های ایالات متحده، همچنان نگران بحران مالی  بودند، ارتقای تولید اوپک، چشم‌انداز تقاضای نفت چین را حمایت کرد».

تولید اوپک

گرچه سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت (اوپک) با اشاره به خطر رکود بالقوه در رشد جهانی، کل تقاضای جهانی را ثابت نگه داشت، اما روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای نفت چین در سال 2023 به دلیل کاهش محدودیت‌های کووید-19 در این کشور افزایش داد.

داده‌های روز چهارشنبه حاکی از آن بود که پالایشگاه‌های چین در دو ماه اول سال 2023، 3.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل پالایش کرده‌اند؛ این افزایش ناشی از صادرات سوخت و عملکرد پالایشگاه‌های مستقل، پس از لغو محدودیت‌های کوویدی پکن است. 

استفانو گراسو، مدیر ارشد پرتفوی در ونت‌ایج در سنگاپور با تأکید بر اینکه بهبود تقاضای چین برای قیمت نفت صعودی است، افزود: «توافق بر این است که توازن عرضه و تقاضای نفت در نیمه‌ی دوم به دلیل بازگشت چین کاهش خواهد یافت، مگر اینکه یک رکود جهانی شدید رخ دهد.»

ورشکستی بانک سیلیکون‌ولی و سیگنیچر بانک، نگرانی‌هایی را در مورد خطرات احتمال سرایت به سایر بانک‌ها ایجاد کرد که البته ناشی از افزایش شدید نرخ بهره‌ی فدرال رزرو ایالات متحده در سال گذشته بود. این امر همچنین به گمانه‌زنی‌هایی پیرامون اینکه آیا بانک مرکزی می‌تواند سرعت انقباض پولی خود را کاهش دهد، دامن زد.

البته در روز سه‌شنبه، داده‌های تورم ایالات متحده مطابق با انتظارات بود و شرط‌بندی‌ها برای افزایش کمتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست هفته‌ی آینده را تقویت کرد.

نرخ بهره

در عین حال، براساس منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم در روز سه‌شنبه، ذخایر نفت خام در هفته‌ی منتهی به 10 مارس، مطابق با نظرسنجی رویترز، حدود 1.2 میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که ذخایر سوخت کاهش یافت.

اکنون تمرکز بر دو گزارش مهم معطوف می‌شود:  گزارش ماهانه‌ی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که اواخر روز چهارشنبه منتشر می‌شود و داده‌های موجودی هفتگی که اداره‌ی اطلاعات انرژی ایالات متحده در ساعت 10:30 صبح به وقت شرقی منتشر خواهد کرد.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 24 اسفند 1401 ساعت 10:20
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین