خبر

رشد نسبی دلار پس از ریزش شدید

رشد نسبی دلار پس از ریزش شدید

گرچه دلار به دلیل بحران بانکی سیلیکون‌ولی در روز گذشته دچار ضرر و زیان شد، اما امروز توانست تا حدی افزایش یابد؛ سایر ارزها نیز دچار نوسان شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار پس از افت روز دوشنبه در پی سقوط بانک سیلیکون‌ولی (SVB)، در معاملات آرام‌تر روز سه‌شنبه افزایش یافت؛ در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار داده‌های تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده بودند.

همانطور که بحران بانکی بالقوه باعث شد تا معامله‌گران به سرعت انتظارات خود را برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو کاهش دهند، ارقام شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) روز سه‌شنبه پتانسیل ایجاد نوسانات بیشتر در بازارهای جهانی را دارد.

با جهش دلار، یورو در روز دوشنبه به بالاترین سطح یک ماهه 1.075 دلار رسیده بود، آخرین بار با 0.36 درصد کاهش به 1.069 دلار رسید و بدین ترتیب، 0.85 درصد در کل جلسه افزایش یافت.

در برابر ارز ژاپن، دلار با 0.79 درصد افزایش به 134.25 ین رسید و تا حدی کاهش 1.4 درصدی روز دوشنبه را معکوس کرد.

آلوین تان، رئیس استراتژی فارکس آسیا در RBC Capital Markets با اشاره به اینکه «اساسأ بازار بسیار بسیار عصبی است» خاطرنشان کرد: «ما شاهد کاهش ارزش دلار به صورت یک‌شبه بودیم، اما این کاهش کاملاً جزئی است؛ البته در حال حاضر قرائت CPI پیش روی ماست که بسیار هم حائز اهمیت است، زیرا اساسا آخرین نقطه داده قبل از تصمیم فدرال رزرو در هفته آینده است.»

کاهش ارزش دلار

از سوی دیگر، سقوط SVB - بزرگترین ورشکستگی بانک از زمان بحران مالی 2008 - باعث سقوط سهام بانک‌ها در اروپا و ایالات متحده در روز دوشنبه و بانک‌های آسیایی درروز سه‌شنبه شد. علاوه بر آن، بازده اوراق قرضه در روز دوشنبه با هجوم سرمایه‌گذاران به دارایی‌های مطمئن و بازنگری سریع در مسیر نرخ‌های بهره کاهش یافت.

تحلیلگران بر این باورند که کاهش سریع بازده اوراق قرضه، دلار را در روز دوشنبه، علیرغم موقعیت آن به عنوان یک دارایی مطمئن، پایین آورد.

با تمام این‌ها، شاخص دلار که این ارز را در برابر شش همتایش اندازه‌گیری می‌کند، روز سه‌شنبه 0.3 درصد افزایش یافت و به 104 رسید و تا حدی کاهش 0.94 درصدی دوشنبه را معکوس کرد.

پوند انگلیس پس از جهش 1.22 درصدی در روز دوشنبه با 0.28 درصد کاهش به 1.215 دلار رسید.

تحلیلگران گلدمن ساکس روز یکشنبه خاطرنشان کردند که دیگر انتظار ندارند فدرال رزرو با توجه به فشارهای اخیر، در نشست ماه مارس خود، نرخ بهره را افزایش دهد، در حالی که نامورا پیش‌بینی کرد که بانک‌مرکزی نرخ‌های بهره را کاهش خواهد داد و از نظر سختگیری‌های مقدار نرخ نیز اندکی ترمز خواهد کرد.

و اما دلار پس از کاهش 1.04 درصدی روز دوشنبه در برابر ارز امن فرانک سوئیس، در روز سه‌شنبه با 0.17 درصد افزایش به 0.914 رسید.

و در نهایت، دلار استرالیا با 0.11 درصد کاهش به 0.666 دلار رسید.

دلار استرالیا

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 23 اسفند 1401 ساعت 14:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین