خبر

دلار تضعیف می‌شود!

دلار تضعیف می‌شود!

از آنجایی که بعد از شروع اقدامات لازم برای تعدیل پیامدهای سقوط سیلیکون ولی، انتظارات برای افزایش آتی نرخ بهره کمتر شد، دلار امروز کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار در روز دوشنبه تضعیف شد؛ بازارها همواره بر این باورند که پیرو اقدام مقامات ایالات متحده برای محدودکردن پیامدهای سقوط ناگهانی بانک سیلیکون‌ولی، فدرال رزرو اگر روند افزایش نرخ بهره برای مهار تورم را متوقف هم نکند، از سرعت آن خواهد کاست.

شان آزبورن، استراتژیست ارشد فارکس در اسکوتی‌بنک تورنتو خاطرنشان کرد: «با وجود ماهیت ریسک مالی بسیار قابل توجه تحولات چند روز اخیر، ما واقعاً پیشنهاد خرید چندانی برای دلار از نقطه‌نظر ایمنی یا نقدینگی مشاهده نکرده‌ایم.»

وی افزود: «این موضوع تا حد زیادی بازتاب تصورات مجدد بازار در مورد چشم‌انداز نرخ فدرال رزرو، دستکم در کوتاه‌مدت است.»

معاملات آتی صندوق‌های فدرال رزرو نیز کاهش یافت و انتظار می‌رود نرخ نهایی فدرال رزرو از سطح بیش از 5 درصد در هفته‌ی گذشته به 3.84 درصد در دسامبر کاهش یابد.

گلدمن ساکس، در اظهاراتش در بین مقامات بانک‌های بزرگ صراحتأ بیان کرد که دیگر انتظار ندارد فدرال رزرو در پایان نشست سیاست دو روزه‌ی خود در 22 مارس، افزایش نرخ بهره را ارائه دهد.

بارکلیز نیز بر این باور است که آخرین ناآرامی‌های بازار مالی باعث ایجاد عدم اطمینان قابل توجهی در بازار شده و سیاست‌گذاران در جلسه‌ی هفته‌ی آینده مکث خواهند کرد.

بر اساس گزارش ابزارهای سنجش احتمال، قراردادهای آتی 43.9 درصد احتمال عدم افزایش نرخ‌ها را در جلسه‌ی هفته‌ی آینده نشان دادند؛ حال آنکه یک هفته‌ی پیش، معاملات آتی تقریباً با احتمال یکسان، افزایش نرخ 50 واحدی را توسط سیاستگذاران پیش‌بینی کردند.

افزایش نرخ بهره

ین ژاپن با 1.26 درصد افزایش به 133.33 در هر دلار رسید، در حالی که دلار در برابر فرانک سوئیس 1.02 درصد کاهش یافت و به 0.912 رسید. بدین ترتیب، ارزهای امن مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس از پیامدهای SVB سود بردند.

یورو با 0.79 درصد افزایش به 1.0727 دلار رسید. البته، پیش از نشست سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه، قیمت آن به سقف قیمت حدود یک‌ماهه‌ی 1.0737 دلار رسید.

نیلز کریستنسن، تحلیلگر ارشد در Nordea با اشاره به انتظارات مبنی بر افزایش 50 واحدی بانک مرکزی اروپا اظهار داشت: «سوال این است که رویکرد بانک مرکزی اروپا تا چه حد سختگیرانه خواهد بود. به عقیده‌ی من، آنها می‌خواهند نشان دهند که افزایش نرخ‌های بیشتری را در آینده مدنظر دارند.»

پوند(استرلینگ) با 1.27 درصد افزایش در روز در سطح 1.2181 دلار معامله شد. پزو مکزیک که در تمام سال قوی‌تر از دلار بوده است، در برابر دلار آمریکا با 2.32 درصد کاهش به 18.94 رسید.

و دلار استرالیا که در مسیر بزرگترین جهش درصدی یک روزه‌ی خود از 7 فوریه تاکنون قرار دارد، با افزایش 1.37 درصدی به 0.667 دلار رسید .

و در نهایت، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز افزایش یافتند؛ چرا که سرمایه‌گذاران نفس راحتی کشیدند که تنظیم‌کنندگان مقررات، آغازگر اقداماتی برای تقویت سیستم بانکی ایالات متحده هستند. بیت کوین 20.54 درصد افزایش یافت و به 24223.00 دلار رسید.

بیت کوین

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 23 اسفند 1401 ساعت 10:47
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین