خبر

سقوط سیلیکون‌ولی به سود کدام ارزها؟

سقوط سیلیکون‌ولی به سود کدام ارزها؟

در حالی که دلار آمریکا در پی کاهش انتظارات مبنی بر تشدید سیاست پولی فدرال رزرو با کاهش روبرو شد، برخی ارزها از سقوط بانک سیلیکون‌ولی سود بردند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار روز دوشنبه به دلیل افزایش انتظارات مبنی بر تداوم سیاست‌های پولی فدرال رزرو البته با رویکردی کمتر مبارزه‌طلب، کاهش یافت؛ در این بین، مقامات برای محدودکردن پیامدهای سقوط ناگهانی بانک سیلیکون‌ولی (SVB) وارد عمل شدند.

دولت ایالات متحده اقدامات متعددی را در اوایل روز معاملات آسیایی آغاز کرد و گفت که تمامی مشتریان SVB از روز دوشنبه به سپرده‌های خود دسترسی خواهند داشت.

مقامات همچنین اطمینان ایجاد کردند که ضرری متوجه سپرده‌گذاران بانک سیگنیچر نیویورک که روز یک‌شنبه توسط تنظیم‌کننده‌ی مقررات مالی ایالت نیویورک تعطیل شد، نخواهد شد.

فدرال رزرو اعلام کرد که بودجه‌ی اضافی را از طریق برنامه‌ی جدید تأمین مالی مدت‌دار بانکی در دسترس قرار خواهد داد، بدین ترتیب که به موسسات سپرده‌گذاری، به پشتوانه‌ی اسناد خزانه‌داری و سایر دارایی‌های این مؤسسات، وام یک ساله اعطاء خواهد کرد.

آشفتگی بازار ناشی از سقوط SVB باعث شد تا سرمایه‌گذاران به این دیدگاه برسند که فدرال رزرو دیگر نرخ بهره را تا 50 واحد پایه در این ماه افزایش نخواهد داد. اکنون تمرکز روی داده‌های تورم روز سه‌شنبه خواهد بود تا مشخص شود که فدرال رزرو تا چه حد ممکن است در سیاست‌های خود سختگیر باشد.

پس از اینکه گلدمن ساکس اعلام کرد دیگر انتظار ندارد فدرال رزرو در جلسه‌ی 22 مارس افزایش نرخ بهره را آنطور که تصور می‌شد اعمال کند، شاخص دلار که ارزش دلار آمریکا را در برابر 6 ارز دیگر اندازه‌گیری می‌کند، 0.55 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح یک ماهه 103.67 رسید. این شاخص آخرین بار در سطح 103.92 بود.

در حال حاضر بازار، احتمال نزدیک به 33 درصد برای پایبندی فدرال رزرو به نرخ فعلی خود و 67 درصد احتمال افزایش 25 واحد پایه را در نظر دارد. گفتنی است که قبل از سقوط SVB، این احتمال در سطح 70 درصد برای افزایش 50 واحدی بود.

افزایش نرخ بهره

نیلز کریستنسن، تحلیلگر ارشد در Nordea با بیان اینکه «تغییر اساسی در انتظارات نرخ بهره وجود دارد» خاطرنشان کرد: «در چنین سناریویی، دلار ضعیف شده است؛ بدیهی است علت اینکه ما شاهد چنین قیمت‌گذاری مجددی در انتظارات افزایش نرخ هستیم، سقوط بانک‌ها است. انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا همچنان 50 امتیاز افزایش در دستور کار داشته باشد.»

در عین حال، قبل از نشست سیاستی بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه، یورو با 0.67 درصد افزایش به 1.0704 دلار رسید و نزدیک به بالاترین سطح یک ماهه 1.0737 دلاری که قبلاً ثبت شده بود، قرار گرفت.

اما در چشم‌انداز دیگر، ارزهای امن مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس از پیامدهای SVB سود بردند. به طوری که، ین که در اوایل جلسه به بالاترین سطح یک ماهه یعنی 133.58 رسیده بود، 0.8 درصد تقویت شد و به 133.88 در هر دلار آمریکا رسید. در حالی که دلار آمریکا 0.6 درصد در مقابل فرانک افت کرد و به 0.9155 رسید.

پوند(استرلینگ) آخرین بار با 0.57 درصد افزایش در روز، 1.2105 دلار معامله شد.

دلار استرالیا 1.16 درصد افزایش یافت و به 0.6659 دلار رسید و بدین ترتیب، در مسیر بزرگترین جهش درصدی یک روزه‌ی خود از اول فوریه قرار گرفت. کیوی با 1 درصد افزایش در سطح 0.6195 دلار معامله شد.

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در آخر هفته افزایش یافتند، به طوری که بیت کوین 22,357 دلار و اتر 1,595 دلار جلسه‌ی معاملاتی خود را به پایان رساندند.

بیت کوین و اتریوم

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 22 اسفند 1401 ساعت 14:54
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین