خبر

دلار در برابر سبد ارزی، عقب نشست

دلار در برابر سبد ارزی، عقب نشست

از آنجا که میزان و سرعت افزایش نرخ بهره در آینده در بازارهای مالی موضوعی مبهم بود، دلار امروز در برابر سبدی از ارزها عقب‌نشینی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار در روز دوشنبه در برابر سبدی از ارزها به شدت کاهش یافت، چرا که بازارها درباره‌ی دیدگاه خود برای افزایش نرخ بهره در آینده در تردید بودند و همین امر منجر به رویکرد محتاطانه‌ی معامله‌گران شد.

اما در این بین، انتظارات فزاینده‌ای نیز ایجاد شد که بانک مرکزی در رویارویی با بحران بانکی در حال ظهور، در رویکرد سختگیرانه‌ی خود تجدید نظر خواهد کرد.

دلار در برابر سبدی از ارزها به شدت کاهش یافت و شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار به ترتیب 0.7 و 0.8 درصد کاهش یافتند. این دو شاخص در پایین‌ترین سطح بیش از دو هفته‌ی گذشته معامله شدند.

هم‌اکنون معامله‌گران بیشتر احتمال می‌دهند که فدرال رزرو در جلسه‌ی هفته‌ی آینده، نرخ‌ها را 25 واحد در ثانیه افزایش دهد، که این موضوع در واقع همه‌ی انتظارات قبلی مبنی بر افزایش 50 واحدی در ثانیه را معکوس کرد. این روند در حالی رخ می‌دهد که سقوط بانک سیلیکون‌ولی، شکاف‌های عمیق اقتصادی ناشی از افزایش شدید نرخ بهره در سال گذشته را برجسته‌تر کرد.

شایان توجه است که تحلیلگران گلدمن ساکس که با توجه به فشارهای اخیر بر بخش بانکی نسبت به مسیر سیاست پولی ابراز ابهام کردند، دیگر انتظار ندارند فدرال رزرو در این ماه، نرخ بهره را افزایش دهد.

تحلیلگران ING نیز با تأکید بر اینکه افزایش 25 واحدی در ثانیه همچنان در مرکز توجه است، خاطرنشان کردند که افزایش 50 واحدی در زمان نشست فدرال رزرو در 22 مارس بعید به نظر می‌رسد.

افزایش نرخ بهره

در چشم‌انداز اوراق قرضه، بازدهی کوتاه‌مدت خزانه‌داری نیز از بالاترین سطح اخیر کاهش یافت، و این در حالی بود که بازدهی بلندمدت به پشتوانه‌ی احتمال توقف افزایش بیشتر نرخ‌های بهره، تثبیت شد.

پس از سقوط ناگهانی و توقیف قانونی SVB در هفته‌ی گذشته، خزانه‌داری ایالات متحده و فدرال رزرو در پایان هفته اقدامات تأمین مالی اضطراری برای بخش بانکی را اعلام کردند.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که تضمین می‌کند مشتریان SVB از روز دوشنبه به سپرده‌های خود دسترسی خواهند داشت.

اما با وجود شرایط کنونی که افزایش بیشتر نرخ بهره احتمالاً آسیب اقتصادی بیشتری را به همراه خواهد داشت، بازارها محدوده‌ی انقباض بیشتر پولی در ایالات متحده را زیر سوال می‌برند.

انتظار می‌رود نشست اضطراری فدرال رزرو که در اواخر روز دوشنبه پشت درهای بسته تشکیل خواهد شد، بینش بیشتری را در مورد اقدامات بانک مرکزی در آینده ارائه دهد.

علاوه بر این موارد، پس از آن که داده‌های مشاغل منتشر‌شده در هفته‌ی گذشته حاکی از آن بود که رشد دستمزد کاهش یافته است، تمرکز این هفته بر روی داده‌های تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه فوریه خواهد بود.

تمرکز بر داده‌ها و آمار کلیدی

نویسنده: معصومه دانش
دوشنبه 22 اسفند 1401 ساعت 10:55
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین