خبر

آیا ریزش دلار، موقتی است؟

آیا ریزش دلار، موقتی است؟

اگرچه با کاهش شدید بازده خزانه‌داری ایالات متحده، دلار نتوانست افزایش‌های اخیر خود را تداوم بخشد، اما تحلیلگران بر این باورند که روند نزولی فعلی موقتی است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «دیلی اف‌ایکس»، دلار آمریکا، که با شاخص DXY اندازه‌گیری شد، پس از اظهارات تندروانه‌ی پاول در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در مسیر یک هفته‌ی مثبت قرار داشت، اما کاهش شدید نرخ‌های خزانه‌داری در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، بازی را تغییر داد و باعث شد که این شاخص از سودهای خود دست بکشد و در بازه‌ی پنج جلسه‌ای تقریباً هموار، مسیر خود را به پایان برساند.

با ورود به آخر هفته، بازده اوراق قرضه‌ی دولتی مانند سنگی از صخره سقوط کرد و بیشترین کاهش را از سال 2008 تاکنون داشت، زیرا معامله‌گران، علیرغم نتایج قوی اشتغال فوریه در ایالات متحده، مسیر صعود فدرال رزرو را مجدداً با کاهش ارزیابی کردند. در همین راستا، اقتصاد ایالات متحده 311000 شغل در ماه فوریه ایجاد کرد که بسیار بالاتر از برآوردهای مورد توافق بود، اما میانگین درآمد ساعتی کمی ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها بود و به 0.2 درصد در ماه و 4.6 درصد در سال گذشته رسید که در واقع، یک دهم درصد کمتر از پیش‌بینی‌های وال استریت است.

سقوط اوراق قرضه مانند سنگ از صخره

کاهش رشد دستمزدها دلگرم‌کننده است، اما این معیار بسیار پرنوسان بوده و در ماه‌های اخیر، مورد بازنگری‌های مکرر قرار گرفته است و از این رو، ممکن است به عنوان یک سیگنال قابل تغییر یا به عنوان شاخصی از کاهش فشردگی در بازار کار، چندان قابل اعتماد نباشد. با وجود این مسائل، همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، انتظارات در مورد چشم‌انداز سیاست پولی FOMC در طول 48 ساعت گذشته به سمت و سویی تغییر کرده است که به نرخ پایانی 5.28 درصد در مقابل 5.70 درصد در روز چهارشنبه اشاره می‌کند؟

نمودار احتمال افزایش نرخ بهره

از سوی دیگر، پویایی‌های اخیر بازار اوراق قرضه ممکن است با استرس در بخش بانک و بانکداری که ناشی از سقوط بانک سیلیکون‌ولی (SVB) است، مرتبط باشد. 

با تمرکز بر گزارش CPI هفته‌ی آینده، شاخص سرفصل سالانه از 6.4 درصد به 6.0 درصد کاهش می‌یابد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود شاخص اصلی از 5.6 درصد به 5.5 درصد کاهش یابد. از نظر سناریوهای احتمالی، داده‌های ضعیف‌تر از حد انتظار، می‌تواند شرط‌بندی‌ها را در افزایش نیم واحدی نرخ FOMC در ماه مارس کاهش دهد و جهت انتظارات را به سمت و سوی افزایش یک چهارم واحدی تغییر دهد.

نرخ بهره فدرال رزرو

از سوی دیگر، نتایج داغ‌تر از پیش‌بینی‌ها می‌تواند زمینه را برای انقباض پولی سریع‌تر فراهم کند و منجر به نرخ نهایی بالاتر شود. این مورد در حال حاضر، قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد.

اما در مورد دلار آمریکا، کاهش اخیر آن ممکن است کوتاه‌مدت باشد. اگر نرخ‌ها به پشتوانه‌ی داده‌های داغ مجدداً افزایش یابند، احتمالاً دلار در مدت کوتاهی بازیابی خود را از سر خواهد گرفت. علاوه بر آن، اگر تلاطم در بازار تشدید شود، ریسک‌گریزی و لزوم حرکت به سمت پناهگاه امن ممکن است منبع پشتیبانی باشد. تنها در صورتی که فدرال رزرو چراغ‌ سبزی نشان دهد، دلار آمریکا به طور مداوم تضعیف می‌شود، البته اظهارات اخیر رئیس پاول حاکی از آن است که سیاست‌گذاران هنوز قصد ندارند تسلیم شوند.

دلار و فدرال رزرو

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت 12:29
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین