خبر

احتمال ورود طلا به روند نزولی

احتمال ورود طلا به روند نزولی

گرچه قیمت طلا در حال تثبیت جهش در سطح 1830 دلار است، اما با توجه به داده‌های فراتر از حد انتظار حقوق و دستمزد، قیمت طلا بار دیگر به روند نزولی ورود می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، سایت «اف‌ایکس‌استریت» با مرور رویدادهای کلیدی و تأثیرگذار در بازار فلزات گرانبها در مورد چشم‌انداز نزدیک طلا بر این باور است که بر اساس داده‌های قوی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده، قیمت طلا می‌تواند روند نزولی را از سر بگیرد.

قیمت طلا در معاملات روز جمعه، در حال تثبیت جهش قبلی در نزدیکی سطح 1830 دلار است. علاوه بر آن، گاوهای نر طلا در آستانه‌ی انتشار اطلاعات مهم حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) محتاطانه عمل می‌کنند.

گاوهای طلا

همه‌ی نگاه‌ها به گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) است

اقتصاددانان انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده، در مقایسه با 517 هزار شغل در ژانویه، 205 هزار شغل در ماه فوریه ایجاد کند. میانگین درآمد ساعتی در ماه فوریه به صورت سالانه، در مقایسه با 4.4 درصد قبلی، 4.7 درصد بالاتر است. اما نرخ بیکاری ایالات متحده احتمالاً در ماه گزارش‌شده در سطح 3.4 درصد ثابت خواهد ماند.

بعد از اینکه داده‌های تغییر شغلی ADP در ایالات متحده در روز چهارشنبه، در مقابل 200 هزار مورد انتظار و 119 هزار مورد قبلی، به 242 هزار رسید، نمی‌توان غافلگیری دیگری را در گزارش سرفصل حقوق و دستمزد غیرکشاورزی، غیرمحتمل شمرد. ضمنأ، این واقعیت را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که بازار کار ایالات متحده همچنان فشرده است.

در صورتی که NFP ایالات متحده از انتظارات فراتر رود، دلار آمریکا می‌تواند برای از سرگیری روند صعودی در برابر رقبای اصلی خود، افزایش مورد نیاز زیادی را دریافت کند و قیمت طلا را دوباره به دست خرس‌ها بسپارد. همچنین، از آنجا که شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی ایالات متحده (CPI) به رشدی فراتر از انتظار رسیده و انتظارات پیرامون تشدید سیاستی فدرال رزرو را تقویت می‌کند، تمرکز بر رشد دستمزدها خواهد بود.

شاخص قیمت مصرف‌کننده

مطالبات ناامید‌کننده‌ی بیکاری ایالات متحده به افزایش قیمت طلا کمک می‌کند

پس از شهادت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، اوایل این هفته، احتمال افزایش 50 واحدی (bps) نرخ بهره در ماه مارس تقریباً بالای 70 درصد بود، در حالی که قیمت‌گذاری بازارها بر اساس نرخ نهایی فدرال رزرو، بالاتر از 6.0 درصد را برآورد کرد. شرط‌بندی فدرال‌رزرو جنگ‌طلب باعث تنزل قیمت طلا شد و این فلز درخشان  با رسیدن به سطح قیمت 1809 دلار، پایین‌ترین حد خود در شش روز گذشته را تجربه کرد.

اگرچه دیری نپائید که گاوهای طلا در روز پنج‌شنبه جهش کردند، زیرا پس از حصول مطالبات هفتگی بیکاری ایالات متحده به بالاترین میزان در پنج ماه اخیر، دلار آمریکا روند نزولی اصلاحی خود را همراه با بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده تداوم بخشید. وزارت کار روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مطالبات اولیه‌‌ی مزایای بیکاری برای هفته‌ی منتهی به 4 مارس، با 21000 افزایش، به 211000 رسید که بیشترین صعود از اکتبر را به ثبت رسانده و بدین ترتیب مطالبات بالاترین حد در دو ماه گذشته را لمس کرد.

علاوه بر این، سرمایه‌گذاران پیش از گزارش بازار کار آمریکا در روز جمعه که با کاهش بازدهی دلار آمریکا و اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری آمریکا همراه بود، به اصلاح موقعیت متوسل شدند. در زمان نگارش این مقاله، شاخص دلار آمریکا 0.15 درصد در روز کاهش می‌یابد و حدود 105.55 معامله می‌شود، در حالی که بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله‌ی خزانه‌داری ایالات متحده، با 1.35 درصد کاهش در روز، در حوالی 3.87 درصد قرار دارد. در عین حال، قیمت طلا در روز با تغییرات اندکی در سطح 1831 دلار معامله می‌شود.

دلار و طلا

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با توجه به نمودار روزانه

در حالی که گاوها آخرین شانس خود را برای هر گونه تغییری امتحان کردند، قیمت طلا در روز پنج‌شنبه جهش قدرتمندی را ثبت کرد. با این حال، میانگین متحرک روزانه 21 نزولی (21-DMA) در سطح 1835 دلار، به کمک فروشندگان طلا آمد.

در حال حاضر، قیمت طلا در تلاش برای رسیدن به حدود رقم دوم، و در انتظار یک حرکت پایدار بالاتر از سد 21-DMA است.

با توجه به اینکه شاخص قدرت نسبی 14 روزه (14-RSI) همچنان در زیر خط وسط قرار دارد، ریسک‌ها برای قیمت طلا به سمت نزولی منحرف می‌شوند.

از این رو، گزارش حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی قوی ایالات متحده می‌تواند شرط‌بندی‌های نزولی را بر روی قیمت طلا تقویت کند و نرخ‌ها را به سمت حمایت بحرانی 100-DMA در سطح 1810 دلار بازگرداند.

اما پیش از آن، بالاترین قیمت 1824 دلاری 8 مارس می‌تواند به خریداران طلا مهلت دهد. شکست مداوم به زیر سقف قیمت صعودی 100-DMA می‌تواند آغازگر روند نزولی جدیدی به سمت 200-DMA در سطح 1775 دلار باشد.

از طرف دیگر، قیمت طلا به پشتوانه‌ی گزارش ناامیدکننده‌ی بازار کار ایالات متحده، احتمالاً مقاومت 21-DMA را پس می‌گیرد که می‌تواند در برابر انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ‌های فدرال رزرو عقب‌نشینی کند.

علاوه بر این، در حالی که نگاه‌ها به قله‌ی هفتگی در سطح 1,858 دلار است، قیمت طلا می‌تواند علامت روانی 1,850 دلاری را به چالش بکشد.

نمودار روزانه قیمت طلا

نویسنده: معصومه دانش
یکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت 10:19
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین