خبر

یورو/دلار فعال‌تر از همیشه

یورو/دلار فعال‌تر از همیشه

با شهادت جروم پاول و مشخص‌شدن سیاستگذاری او برای نرخ بهره بالاتر، دلار آمریکا امروز افزایش یافت؛ جفت یورو/دلار نیز فعال‌ترین جفت ارز معاملاتی بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، شهادت دیروز پاول، رئیس فدرال رزرو، تردیدی برای بازارها باقی نگذاشت که افزایش نرخ بهره با نرخ پایانی بالاتر و البته به مدت طولانی‌تر همراه خواهد بود. با افزایش 1.4 درصدی شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از شش رقیب دیگر ارزیابی می‌کند، دلار آمریکا در جلسه‌ی روزانه بالاتر رفت.

جالب توجه است که یورو به عنوان مهم‌ترین ارز رقیب، علیرغم قدرت قابل توجه دلار، در مبارزه‌ای به همان اندازه قدرتمند قرار گرفت. نمودار مومنتوم زیر یورو را به عنوان دومین ارز قوی در روز نشان می‌دهد. اگر یورو بیشتر از این عمل نمی‌کرد، همانطور که غالبأ در مورد قدرت دلار آمریکا اتفاق می‌افتد، شاخص دلار (DXY) به طور قابل توجهی بالاتر بود. گفتنی است که یورو/دلار (EUR/USD) فعال‌ترین جفت معامله شناخته شده است.

نمودار یورو/دلار

نمودار شاخص دلار آمریکا

از آنجا که دلار در تلاش برای شکستن سطح مقاومت روزانه‌ی فعلی است، فدرال رزرو تهاجمی اکنون قیمت‌گذاری بسیار بالایی برای دلار در نظر دارد (نمودار را ببینید). البته مشخص نیست که این سطح حفظ خواهد شد یا خیر، اما اگر واقعاً همینطور باشد و دلار تسلیم سود شود، می‌توانید انتظار داشته باشید که یورو ذینفع اصلی این جریان باشد. از این رو، علاقلانه‌تر آن است که سرنخ‌هایی از دلار بگیریم و به دنبال خرید احتمالی یورو در برابر ارزهای ضعیف‌تر باشیم.

با مراجعه به سنجش مومنتوم سایر ارزها می‌توانید به وضوح مشاهده کنید که دلار استرالیا (AUD) و ین ژاپن (JPY) ضعیف‌ترین ارزها در سبد هستند. دلار استرالیا به دلیل تغییر انتظارات رشد چین تحت فشار قرار دارد.

دلار استرالیا و ین، ضعیف‌ترین ارزها در سبد

و اما ارز ژاپن در تلاش برای شکستن در سطحی بالاتر است، زیرا سیاست نرخ بهره‌ی پایین که در دوره‌ی ریاست کورودا، رئیس مستعفی BOJ مشاهده شد، احتمالاً با جایگزینی وی در ماه آینده حفظ خواهد شد. علاوه بر این، جلسه‌ی سیاست‌گذاری این هفته‌ی BOJ آخرین جلسه‌ی کوردو خواهد بود. از این رو، بعید است که وی با هر گونه تغییر سیاستی خیلی شدید وارد عمل شود و فشار نزولی بیشتری بر ین وارد کند.

نویسنده: معصومه دانش
چهارشنبه 17 اسفند 1401 ساعت 13:13
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین