خبر

طلا در مدار معکوس می‌تازد

طلا در مدار معکوس می‌تازد

در حالی که دلار آمریکا در آستانه‌ی شهادت جروم پاول وضعیتی نامشخص دارد، طلا امروز جهت‌گیری صعودی خود را به سمت 1858 دلار مجددأ آغاز می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا در روز سه‌شنبه روند صعودی خود را به سمت بالاترین رقم سه هفته‌ی اخیر یعنی 1858 دلار از سر می‌گیرد و بدین ترتیب، کاهش موقتی را که یک روز قبل از آن مشاهده شده بود معکوس می‌کند. اما دلار ایالات متحده (USD) وضعیت چندان پایداری ندارد و می‌توان گفت در انتظار برخی رویدادها بلاتکلیف است، چرا که معامله‌گران قبل از شهادت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، از شرط‌بندی جدید در معاملات خودداری می‌کنند.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در کانون توجه قرار گرفت

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز سه‌شنبه به کمیته بانکداری سنا و روز چهارشنبه در پنل خدمات مالی مجلس نمایندگان درباره‌ی گزارش سیاست پولی شش ماهه شهادت خواهد داد. بعید است پاول  پیش از داده‌های مهم حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در روز جمعه از ایالات متحده و گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) هفته‌ی آینده، هیچ نشانه‌ی قابل توجهی در مسیر سیاست‌گذاری فدرال رزرو ارائه دهد.

نگاه‌ها به سمت فدرال رزرو

سرمایه‌گذاران به دقت به هر گونه اشاره در مورد ابعاد افزایش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو در ماه مارس توجه خواهند کرد، زیرا بازارها با احتمال 30 درصدی برای افزایش نرخ بهره 50 واحد پایه (bps) شرط‌بندی می‌کنند. همچنین، اظهارات پاول می‌تواند به ایجاد انتظارات جدید در مورد نرخ نهایی بانک مرکزی کمک کند؛ شایان ذکر است که در حال حاضر و به دنبال داده‌های شغلی خیره‌کننده‌ی ژانویه در ایالات متحده و داده‌های داغ شاخص قیمت مصرف‌کننده، این نرخ در حدود 5.50 درصد مشاهده می‌شود.

ضعیف‌شدن دلار آمریکا، پشتوانه‌ی بازگشت قیمت طلا است

پیش از شهادت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، دلار آمریکا وارد مرحله‌ی تثبیت نزولی شده است، زیرا بازده اوراق قرضه‌ی 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده همچنان زیر سطح اصلی 4.0 درصد کاهش می‌یابد. این موضوع به خریداران طلا اجازه داد تا پس از مشاهده‌ی اصلاحی از بالاترین سطح سه هفته‌ای، انگیزه‌ی جدیدی در این سه‌شنبه پیدا کنند.

احساسات مختلط در جلسه‌ی یک شبه ایالات متحده و داده‌های خوشبینانه‌ی سفارشات کارخانه‌ی ایالات متحده، نتوانست هیچ افزایشی را برای دلار آمریکا ایجاد کند، چرا که معامله‌گران پوزیشن‌های دلاری خود را قبل از یک هفته‌ی پر عمل تعدیل کردند. در همین راستا، به منظور دریافت راهنمایی‌های جدید سیاست پولی، علاوه بر شهادت جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، همه‌ی نگاه‌ها به داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی روز جمعه از ایالات متحده معطوف خواهد شد.

تحلیل تکنیکال قیمت طلا با استفاده از نمودار روزانه

نمودار روزانه طلا
گاوهای نر طلا در روز دوشنبه، پس از آزمایش حمایت نزولی بحرانی میانگین متحرک ساده‌ی روزانه 21 (DMA-21) در سطح 1844 دلار، شانس خود را برای داشتن جهشی از آن منطقه، امتحان می‌کنند.

شاخص قدرت نسبی 14 روزه به دنبال حرکتی پایدار بالاتر از سطح 50.00 است، اما در زمان نگارش این مطلب، در موقعیتی خنثی معامله می‌شود.

اگر شتاب بهبودی افزایش یابد، بازگشت قیمت طلا می‌تواند بالاترین قیمت چند ماهه‌ی خود را در 1858 دلار دوباره آزمایش کند.

بالاتر از این، 50-DMA خفیف صعودی در 1870 دلار می‌تواند به چالش کشیده شود. گفتنی است که بازپس‌گیری این رقم، برای حفظ بهبود قیمت طلا از پایین‌ترین سطح 1805 دلاری دو ماهه حیاتی است.

از طرف دیگر، بسته‌شدن روزانه زیر 21-DMA می‌تواند منجر به بازگشت نزولی شود و کف‌ها را برای آزمایش پایین‌ترین قیمت 1835 دلاری روز جمعه باز کند.

و در نهایت و در ادامه‌ی مسیر، کاهش بیشتر سطح گرد 1830 دلاری را تهدید خواهد کرد.

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 16 اسفند 1401 ساعت 14:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین