خبر

2023؛ سال درخشش فلزات گرانبها

2023؛ سال درخشش فلزات گرانبها

«رونا اوکانل» تحلیلگر استون‌ایکس بر این باور است که طلا و نقره در سال 2023 عملکرد درخشانی خواهند داشت؛ این تحلیلگر به پلاتین و پالادیوم هم نگاه مثبتی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «کیتکو نیوز»، بخش فلزات گرانبها امسال عملکرد خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود طلا و نقره تا پایان سال 2023 حدود 14 درصد افزایش یابد، اما طبق گفته‌ی استون‌ایکس (StoneX)، پلاتین بیشترین بازده را خواهد داشت.

رونا اوکانل، تحلیلگر  استون‌ایکس (StoneX) طی یک وبینار اظهار داشت: علیرغم برخی سودهای اخیر، حرکت سرمایه برای طلا بسیار صعودی است. چشم‌انداز دلار آمریکا، تنش‌های ژئوپلیتیکی، نگرانی‌های رکود تورمی و افزایش ناگهانی خرید طلا از سوی بانک مرکزی، قیمت‌ها را در بسیاری ارزها از جمله دلار آمریکا به بالاترین حد خود خواهد رساند.

هدف استون‌ایکس (StoneX) قیمت 2.070 دلاری طلا در هر اونس در پایان سال است که در واقع 14.2٪ افزایش یافته است. اوکانل خاطرنشان کرد که این یک رکورد جدید از منظر دلار آمریکا است، اما نه در شرایط واقعی. وی تصریح کرد: «طلا در سال جاری در چشم‌انداز دلار و ارزهای اصلی، به بالاترین حد خود رسید، البته نه در شرایط واقعی. در حالی که رکوردهای اسمی تحت تأثیر CPI ایالات متحده امکان‌پذیر است، هدف قیمتی 2075 دلاری، 34 درصد کمتر از ژانویه 1980 خواهد بود. از لحاظ تاریخی زمانی که تورم به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود، قیمت‌های واقعی بهتر عمل خواهند کرد - البته در حال حاضر، ما سیاست پولی داریم.»

سیاست پولی و نرخ دلاریکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا، کاهش تجارت طولانی دلار آمریکا است. اوکانل در این زمینه تأکید کرد: «معامله‌ی طولانی‌مدت دلار در حال کاهش است و نقدینگی در سیستم به دنبال خانه‌های تازه می‌گردد و در اوایل امسال به وضوح، موقعیت حرفه‌ای در بازار طلا وجود داشته است. علاوه بر آن، سرمایه‌گذارانی که همیشه به دنبال پیشروی از بازی هستند، به سمت طلا حرکت کرده‌اند. ما همچنین می‌توانیم تغییرات محسوسی را در موقعیت‌یابی پول مدیریت‌شده‌ی CFTC مشاهده کنیم.»

اوکانل افزود: «در کنار همه‌ی این موارد، تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان جهانی وجود دارد که بازیگران بیشتری، به ویژه بانک‌های مرکزی را به سمت طلا سوق می‌دهد. انشعاب جهانی احتمالاً باعث ایجاد تنوع مداوم از سمت کشورها می‌شود، در حالی که سایرین طلا را به دلیل ریسک‌گریزی و اعتبار در بازارهای بین‌المللی جذب می‌کنند. افزون بر گزینه‌های ذکرشده، یکی از عناصر دیگری که شورای جهانی طلا به عنوان دلیلی اشاره کرد که بانک‌های مرکزی بر مبنای آن خواهان طلا هستند، نقش و عملکرد فلز زرد امن در بحران است.»

طلا به عنوان پناهگاه امن

در تمام سناریوهای بانک‌های مرکزی، طلا نقش مهمی ایفاء می‌کند، به طوری که WGC هفته‌ی گذشته گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بانک‌های مرکزی ۱۱۳۶ تن طلا خریداری کرده‌اند که بیشترین میزان از سال ۱۹۶۷ بوده است.

اوکانل خاطرنشان کرد: با این خریدها، بانک‌های مرکزی همچنان بیان می‌کنند که سطح ریسک در اقتصاد جهانی را دوست ندارند.

آیا تغییرات قیمت نقره متأثر از قیمت طلاست؟

اوکانل همچنین با اشاره به اینکه قیمت نقره امسال پیرو طلا خواهد بود و توجه کمتری به مس خواهد داشت، خاطرنشان کرد: «ما انتظار داریم نقره نسبت به بازار صعودی طلا عملکرد بهتری داشته باشد، البته با نوسانات معمول خود و تمایل سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به کسب سود نسبتاً سریع. انتظار نداریم که این روند خیلی بالاتر از روند طلا پیش رود.»

لازم به ذکر است که هدف استون‌ایکس (StoneX) در پایان سال برای نقره 27.25 دلار است که 13.8٪ افزایش یافته است. اوکانل خاطرنشان کرد: «نقره در سال 2022 جان دوباره‌ای گرفت که تا حدودی ناشی از تقاضای مجدد هند بود؛ واردات کلی به سمت 10000 تن حرکت کرد و تقریباً کمبودهای 2020 و 2021 را جبران کرد.»

پیرامون پلاتین چه می‌گذرد؟

اما بازار پلاتین در حال حرکت به سمت کسری است و انتظار می‌رود قیمت‌ها 16.4 درصد افزایش یابد و هدف قیمت پایان سال، 1240 دلار در هر اونس باشد.

اوکانل توضیح داد: «مورد اصلی این است که تولید جهانی معدن در سال 2023، کم و بیش ثابت باشد. اما خطر قطعاً به ویژه از آفریقای جنوبی، به سمت نزولی است. از طرف دیگر، با احیای صنعت جهانی خودرو، تقاضا نسبتاً شفاف به نظر می‌رسد.»

همچنین، این ایده که پلاتین جایگزینی برای پالادیوم در بخش خودرو است، می‌تواند منجر به تبدیل‌شدن پلاتین به بهترین فلز گرانبها در سال جاری شود.

نقره، پلاتین و پالادیوم

پالادیوم حقیقتأ جای بحث دارد

به گفته‌ی اوکانل، پالادیوم حقیقتاً بازگشت موافقی ندارد. استون‌ایکس قیمت هدف پایان سال فلز را 1830 دلار در هر اونس می‌بیند که 2.3 درصد افزایش می‌یابد.

او گفت: «ما انتظار داریم این فلز امسال با کسری اندکی، معادل تقریباً سه هفته تقاضای جهانی مواجه شود. البته به دنبال برقی‌شدن ناوگان وسایل نقلیه، تصویر کلی در طولانی‌مدت، تاریک باقی می‌ماند.»

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 18 بهمن 1401 ساعت 13:18
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین