خبر

رشد تقاضا، یک گام مؤثر به سود نفت

رشد تقاضا، یک گام مؤثر به سود نفت

با بروز خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضا در چین و همچنین نگرانی‌هایی در مورد کمبود عرضه، قیمت نفت امروز برای دومین جلسه‌ی متوالی صعود کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز سه‌شنبه برای دومین جلسه‌ی متوالی افزایش یافت؛ این افزایش ناشی از خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضا در چین و نگرانی‌ها پیرامون کمبود عرضه پس از تعطیلی پایانه‌ی اصلی صادرات به دلیل زلزله در ترکیه بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت تا ساعت 03:00 GMT با 82 سنت یا 1.01 درصد افزایش به 81.81 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با 82 سنت یا 1.11 درصد افزایش به 74.93 دلار در هر بشکه رسید.

براساس اظهارات ادوارد مویا، تحلیلگر OANDA، قیمت‌های نفت خام به دلیل پیش‌بینی‌ها مبنی بر تداوم بهبود چین و قطع عرضه در اثر زلزله‌ای که ترکیه را ویران کرد، در حال افزایش است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرد که نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری از سوی چین باشد و افزود که تقاضای سوخت جت نیز در حال افزایش است.

ذخایر نفت

در بحبوحه‌ی انتظارات در مورد بهبود تقاضای نفت، به ویژه از سوی چین، عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین صادرکننده‌ی نفت جهان، اولین بار در شش ماه گذشته، قیمت نفت شاخص خود را برای خریداران آسیایی افزایش داد.

عملیات در پایانه‌ی صادرات نفت ترکیه با ظرفیت یک میلیون بشکه در روز در جیهان پس از وقوع زلزله‌ی بزرگ در این منطقه متوقف شد. علاوه بر آن، پایانه‌ی BTC که نفت خام آذربایجان را به بازارهای بین‌المللی صادر می‌کند، در روزهای 6 تا 8 فوریه بسته خواهد شد.

دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالا در بانک ANZ در سیدنی، به تعطیلی فاز 1 میدان نفتی یوهان سوردروپ با ظرفیت 535 هزار بشکه در روز در منطقه‌ی نروژ دریای شمال به عنوان عامل اصلی قیمت‌ها اشاره کرد.

بدیهی است افزایش نرخ بهره معمولاً دلار را تقویت می‌کند که می‌تواند افزایش قیمت نفت خام را برای خریداران غیردلاری به همراه داشته باشد؛ از این رو، به گفته‌ی تحلیلگران، بازارهای نفت به منظور دریافت سرنخ‌هایی در مورد سیاست پولی آتی، از نزدیک سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه را رصد خواهند کرد.

تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets خاطرنشان کرد: «بازگشت قیمت نفت بیشتر شبیه یک حرکت محتاطانه در آستانه‌ی سخنرانی فردای فدرال رزرو است؛ سخنرانی که در آن، رئیس فدرال رزرو ممکن است سرنخ‌های بیشتری در مورد مسیر افزایش نرخ بهره در آینده ارائه دهد.»

نرخ بهره

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 18 بهمن 1401 ساعت 11:22
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین