خبر

ین ژاپن، امیدوار به مداخله‌ی ارزی

ین ژاپن، امیدوار به مداخله‌ی ارزی

با بروز معاملات سفته‌بازانه و به تبع آن حرکات ارزی، مقامات ژاپنی ناچار به مداخله‌ی ارزی شدند؛ پیشتر نیز این مداخله در 21 اکتبر صورت گرفته بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، داده‌های وزارت دارایی نشان می‌دهد که ژاپن روز سه‌شنبه تأیید کرد که مداخله‌های بی‌سابقه‌ای در بازار ارز در ماه اکتبر انجام داده و به منظور حمایت از ین، اقدام به فروش دلار به ارزش ۶.۳۵ تریلیون ین (۴۸ میلیارد دلار) کرده است.

براساس داده‌های سه ماهه، کاهش شدید ین به کمترین میزان در 32 سال گذشته یعنی 151.94 در برابر دلار در 21 اکتبر، باعث مداخله در آن تاریخ شد و پس از آن در 24 اکتبر مداخله‌ی دیگری صورت گرفت.

شونیچی سوزوکی، وزیر دارایی به خبرنگاران گفت: «مداخله‌ها با هدف مقابله با حرکات ارزی بیش از حد ناشی از معاملات سفته‌بازانه انجام شد و تأثیرات ویژه‌ای داشت. ما قطعأ به نظارت دقیق بر حرکات بازار ادامه خواهیم داد.»

به بیان سوزوکی، حائز اهمیت است که ارزها به‌طور باثباتی درحال انعکاس مبانی اقتصادی حرکت کنند و البته موضوع مداخلات آتی به طور کامل و قطعی، منتفی نخواهد شد.

مداخلات مخفیانه یا حمله به بازار بدون اعلام قبلی، پس از مداخله‌ی توکیو برای خرید ین به دلار برای اولین بار در 24 سال گذشته در 22 سپتامبر رخ داد.

ین ژاپن

ژاپن در 21 اکتبر، رکورد 5.62 تریلیون ینی (42.5 میلیارد دلار) را برای مداخله‌ی خرید ین یک روزه و در 24 اکتبر، 730 میلیارد ین دیگر خرج کرد؛ به علاوه در 22 سپتامبر 2.84 تریلیون ین هزینه کرد تا از سقوط شدید ین جلوگیری کند که البته این امر، هزینه‌های زندگی را برای کشور ژاپن که از کمبود منابع رنج می‌برد، افزایش داد.

لازم به ذکر است که دلار از آن زمان به بعد عقب‌نشینی، و در محدوده‌ی 130 ین حرکت کرده است، در حالی که برخی نگرانی‌ها در مورد افزایش مجدد ین ایجاد شد که می‌تواند صادرات خودرو و لوازم الکترونیکی ژاپن را مختل کند.

با توجه به سابقه‌ی این کشور با ین قوی که باعث می‌شد کالاهای ژاپنی در خارج از ژاپن، رقابت کمتری داشته باشند، به ندرت پیش می‌آمد که کشور آفتاب تابان مداخلاتی برای خرید ین و فروش دلار انجام دهد.

ژاپن علاوه بر سوابق مداخله‌ی ماهانه در پایان هر ماه، نتایج روزانه‌ی سه ماهه‌ی قبل را نیز منتشر می‌کند.

داده‌های وزارت مالی ژاپن در روز سه‌شنبه نشان داد که ذخایر خارجی این کشور برای سومین ماه متوالی تا 1.25 تریلیون دلار در پایان ژانویه افزایش یافت که ناشی از پرداخت سود اوراق قرضه‌ی خارجی، کاهش نرخ‌های بهره، کاهش ارزش دلار و افزایش بهای طلا بوده است.

(1 دلار = 132.3600 ین)

کاهش ارزش دلار و افزایش طلا

نویسنده: معصومه دانش
سه شنبه 18 بهمن 1401 ساعت 10:27
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین